For en brøkdel av prisen kan man få mye av det samme her, som i receiveren vi nylig kåret til Årets Beste strømmereceiver, Yamaha R-N2000A.
Den prisgunstige Yamaha R-N600A mangler noe mange vil savne, men det er vanskelig å finne et bedre kjøp i samme prisklasse. Hvert fall hvis lydkvaliteten er viktigere enn HDMI-inngang. Som den ikke har. Det meste annet, derimot, er på plass.
Yamaha-receiveren er i familie med den langt dyrere R-N2000A, men er en enklere konstruksjon, med litt færre funksjoner, innganger, og effekt.
R-N600A er også en tokanals nettverksreceiver, laget for de som trenger noe mer enn bare en enkel strømmeenhet. Her får man nettradio, FM- og DAB+ radio, platespillerinngang, analoge og digitale innganger, trådløs Wifi-strømming og kablet strømming med Ethernet, og Bluetooth.
Den har ikke Yamahas YPAO romkorreksjon. Det er forbeholdt de mer påkostende utgavene i serien, R-N800A og R-N1000A. Sistnevnte har forresten HDMI-inngang med ARC for TV-tilkobling. Her må TV-en kobles til en av de to optiske inngangene.
Det er flust med innganger her. Blant annet en fremragende platespillerinngang for MM-pickuper, to optiske og to koaksiale innganger med støtte for 24-bit/192 kHz, samt en subwooferutgang. Og på fronten, USB for musikk på minnepinner.
Den oppgitte effekten er 80 W per kanal i 8 Ohm.
ToP-ART og DAC
Forsterkerdelen er ikke noen tilfeldig sammenraskede kretser fra en underleverandør. Her brukes Yamahas ToP-ART filosofi (Total Purity Audio Reproduction) fra inngang til utgang. Hjertet i den digitale delen av receiveren, er ESS Sabre 32-bits, 384 kHz ES9010K2M DAC. Et par hakk ned fra DAC-en i R-N2000A, men noe skal man spare penger på.
DAC-en har støtte for opptil 32-bit/384 kHz avspilling, DSD 256 (11.2 MHz), PCM og de fleste lydformatene. Men ikke MQA.
Receiveren styres enkelt med fjernkontrollen, men man kan også bruke Yamahas MusicCast app, som man må bruke første gang for å koble receiveren til nettverket.
MusicCast app styrer MusicCast-enheter i andre rom, og har flere innstillinger og fungerer også som fjernkontroll. Med avspilling fra strømmetjenester som Spotify Connect, Tidal Connect, QoBuz, nettradio med flere. Receiveren støtter også AirPlay 2, med multiromslyd, og iPhone-brukere finner receiveren i AirPlay når de vil spille musikk.
Første gang man setter opp receiveren, åpner man MusicCast-appen på mobilen, trykker på Connect-knappen foran på receiveren, og følger anvisningene. Det tar to-tre minutter å koble nettverket. Når det er gjort, kan man logge inn på strømmetjenesten man bruker, koble til eksterne lydkilder og høyttalere, så er resten en ren nytelse.
Åpent og fyldig lydbilde
Det er en knapp på fronten som kalles Pure Direct, som kobler ut tonekontrollene, balanse og loudness for kortere signalvei og mindre støy. Jeg kan ikke si at jeg syntes det var nødvendig, for lyden fra receiveren er definitivt ren og klar som kildevann.
Med Jan Gunnar Hoffs nydelig album Home, og receiveren koblet til et par Dynaudio Special Forty, opplevde jeg klangen fra Hoffs klaverspill som både vakker, og attraktiv. Tonene gjengis med en varm glød som kler både instrumentet og musikken, og skaper et stort og fyldig lydbilde fra de små høyttalerne.
Det er ikke den samme innsikten, den samme graden av fokus på små nyanser og detaljer, som i den fire ganger så dyre R-N2000A. Men klangen er gjenkjennelig. Yamaha-receiveren er dynamisk og mer potent enn 80 W effekt høres ut som. Den har ikke den samme slagkraften og kontrollen som den større receiveren, men den tåler sammenligning med dyrere strømmeforsterkere som Rotel S14 og Technics SU-GX70.
Med receiveren koblet til de gulvstående Sonus faber Olympica III, fikk Jan Gunnar Hoffs Home, betydelig bedre skala, og bassen kom naturligvis bedre fram. Det er forbausende hvor potent receiveren er i bassen. Den smeller til med både dybde og trøkk, og slagverket på Georg Wadenius og Nina Perssons versjon av Dire Straits Brothers In Arms, gjengis med stram kontroll og fet snert.
Bassen og slagverket på Sades The Moon And The Sky, gjengis med autoritet og man kjenner bassen på kroppen. Samtidig er lydbildet ryddig, rent og fullstendig blottet for skarphet, betoninger, eller sjenerende sch-lyder.
Popdronningen Dagnys Ray-Bans, er en liten fest. Selv om lyden på opptaket er low-fi så det holder, så smeller det godt i rommet når slagverket kommer inn. Det mangler litt dynamikk akkurat her, men skyld på opptaket og ikke receiveren.
Det er ikke noe galt med opptaket på It’s Been a Long Long Day, med Radka Toneff. Her er kontrabassen til Arild Andersen virkelig til stede. Vokalen er rørende vakker og varm, lydbildet kryper fremover i rommet, og det har dynamikk og nyanser Dagnys album er blottet for. Men det forteller at receiveren lett forteller lytteren om forskjellen i kvalitet på ulike album.
Konklusjon
Da vi kåret Yamaha R-N2000A til årets receiver, så vi ikke for oss at den skulle få flere slektninger. Men du verden så glad vi er for at det skjedde. R-N600A befinner seg i den andre enden av prisskalaen, men beviser at R-N2000A slett ikke var et tilfeldig lykketreff. Her får man støtte for strømming av musikk i høyoppløst kvalitet, radio, DAC og platespillerinngang, til en pris som nesten er oppsiktsvekkende. Spesielt når man hører hvor fantastisk det kan lyde med det rette materialet. Hvis man dropper å bruke Bluetooth og DAB, vil Yamaha-receiveren levere den høyeste lydkvaliteten vi kjenner fra noen receiver i denne klassen.
1 hendelser på “Yamaha R-N600A”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Har akkurat kjøpt en R N 600A. Fantastisk klare signaler fra både DAB og nettradio. Her får man mye for pengene.