TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Technics SL-1300G

Påkostet og nedstrippet

Technics har modifisert SL-1200GR2 til det bedre, men tar seg godt betalt for jobben.

Av / 17.10.24 - 11:01
Technics SL-1300G

Lyd & Bilde mener

  • Gnistrende dynamikk med saftig bass. Helt stille med et totalt fravær av støy. Levende og åpent lydbilde. Bunnsolid bygget.
  • Premium pris over en SL-1200GR2.

Motorstyring er alfa og omega for en platespiller, like mye som det er alfa og omega for en motor i en bil. Uten den kan det gå skikkelig gærent. Technics vet et par ting om motorstyring og for noen måneder siden lanserte de en ny generasjon platespillere, med en kjerneløs direktedrevet motor, som styres av en nytt delta sigma krets. 

Enkelt fortalt er det et pulsbreddemodulert signal som hele tiden sjekker hastighet, motorgange, vibrasjoner, og korrigerer for eventuelle avvik under avspilling.

Første spiller med delta-sigma-styringen (ΔΣ) var SL-1200GR2. Nå har delta sigma funnet veien til den nye og mer påkostede SL-1300G. En spiller som legger seg midt mellom 1200GR2 og 1200G.

For at 1300G ikke skal legge seig altfor nærme den utmerkede 1200GR2, har Technics plukket deler fra den dyrere 1200G og satt dem på 1300G.

Les også Klassens beste kjøp Technics platespillere finnes i alle varianter, men denne er rettet mot audiofile og har avansert digital teknologi under panseret. Det merkes.

Spilleren ligner kanskje mer på en SL-1500 fordi den mangler pitch kontroll og stroboskop, men den har mer til felles med en 1200GR2 enn en 1500. 

Annonse
Technics SL-1300G 1
SL-1300G kan også leveres i sort. Foto: Technics

Chassiset bygget opp i to lag med Technics BMC dempemateriale på underdelen og en støpt aluminiumsplate på toppen, med forsterkninger på innsiden. Spesielt der motordrevet og tonearmen monteres.

Det som i størst grad skiller denne spilleren fra en 1200GR2, er en balansert tallerken i aluminium med et dempende materiale i gummi på undersiden, og en messingplate på toppen. Som skrus fast i aluminiumtallerkenen. 

Technics SL-1300G 2
Messingplaten skrus fast på toppen av tallerkenen. Foto: Lasse Svendsen

En mer stabil masse vil normalt bety at spilleren også har bedre bassdefinisjon. Hvis man kan kontrollere resonanser på lave frekvenser, kan man regne med tydeligere definisjon og en langt mer troverdig rytmefølelse..

Lavere frekvenser er som kjent svært følsomt på platespillere uansett prisklasse, og man kan håpe at den økte massen på 1300G, gir deg bedre lyd her enn du ville fått fra en 1200GR2.

Delta-Sigma motorsystem

Technics sier at den nye motorstyringen ikke bare reduserer støy, men også cogging, som er mikroskopiske vibrasjoner som sender små vibrasjoner helt opp til pickupen. Det vil man ikke ha. Så delta sigma motorstyringen er koblet sammen med en ny støykansellerende krets som vi kjenner fra high-end spilleren Technics SL-1000R. En invertering av fasen ved hjelp av en 100 kHz frekvens, kansellerer reststøy i strømforsyningen.

Technics SL-1300G 3
Dreiemomentet ved oppstart kan justeres fra lite til mye. Foto: Lasse Svendsen

Tolags chassis

Med et kraftigere chassis i to deler, og messingplaten på toppen av tallerkenen, øker massen, og vekten er halvannen kilo høyere enn på en SL-1200GR2, men stadig fem kilo lavere enn på en SL-1200G som veier 18 kg.

Underdelen av chassiset er støpt i et inert gummilgnende materiale som kalles BMC. En formstøpt topplate i aluminium er forsterket for bedre stivhet og demping, og den tolags tallerkenen veier 3,6 kg med gummimatten på. Drøye kiloet mer enn tallerkenen på en SL-1200GR2. Alt dette hviler på fire justerbare føtter med silikondemping.

Technics SL-1300G 4
Tolags chassis. Foto: Technics

Den s-formede tonearmen har et armrør i aluminium, og avtakbart pickuphus. Den har samme type oppheng som den dyrere SL-1200G, med låsbar høydejustering, og gjenger bak armøret, for å skru fast en ekstra motvekt hvis det er nødvendig. Det følger med to stykker, og armen kan ta pickuper fra 5,6 til 28,5 gram.

Målinger

Gangpresisjon pleier å være noe Technics er gode på, og her målte vi rotasjonshastigheten på 33,33 med et avvik på -0,55 prosent (33,15 o/min) som er på linje med SL1200GR2. Målingen av wow & flutter som er der vibrasjonene viser seg, var bare 0,22 prosent. Interessant nok marginalt dårligere enn SL-1200GR2, som vi målte til 0,13 prosent. Det er uansett svært bra og på høyde med både Yamaha GT-5000 og SL-1200G.

Les også Sublim japansk lydkunstner Yamaha viser med all tydelighet hvorfor de behersker high-end bedre enn de fleste, med en platespiller som river ned konvensjoner og går sin egen vei.

Dynamikk

Det kommer neppe som noen overraskelse, at SL-1300G minner sterkt om lyden fra en Sl-1200GR2. Ikke slik å forstå at de lyder identisk, men slektskapet er ikke til å komme fra. En SL-1300G har ikke den finmaskede oppløsningen man kan få fra en SL-1200G, her er  den identisk med en SL-1200GR2. Det vil si, lydbildet er åpent og relativt fremoverlent. Oppløsninger er ikke helt på høyde med en Rega Planar 8 med Apheta MC, men Technics-spilleren har merkbart mer vekt i bassen.

_DSF0332 _DSF0331 _DSF0335
<
>
Avtakbart pickuphus, men pickup er ekstrautstyr. Foto: Lasse Svendsen

Ta for eksempel rytmen på Sades Turn My Back On You. Slagverket gjengis med et massivt trykk, som man kjenner på kroppen. Når det smeller i stortrommen smeller det i magen også. I den andre enden er cymbalene godt markert, kanskje ikke like finmasket og oppløst som en Planar 8 (eller Planar 10) kan være, men hørbart mer tilstede enn på en Denon DP-3000NE med en DL-103 MC-pickup.

Les også Silkemyk og organisk lyd Man kan beskylde dem for å komme sent til ballet, men Denon viser at de ikke har ikke glemt gamle kunstner.

Spillerens største styrke er den fjellstø dynamikken, som gir særlig slagverk og kontrabasser en skala og en dynamisk kontrast, som skaper en overbevisende illusjon av at du hører musikken live i din egen stue. 

Jan Gunnar Hoffs album Polarity, lyder forbilledlig overbevisende. Opptaket som er gjort i Sofienberg kirke i Oslo, er et skoleeksempel på perfeksjonert mikrofonteknikk. Resultatet er et opptak breddfullt av dynamikk, og med atmosfæren hørbart til stede på opptaket, transporteres man til en benk rett i nærheten av trioen. Det er blant annet merkbart på tittelkuttet, hvor slagverk og kontrabass får utfolde seg. Sammen med den dype klangen fra Steinway-klaveret, skapes det en sterk følelse av tilstedeværelse. Man hører hver lille nyanse, og lydbildet er full av varm og naturlig klang. Litt mer oppløsning hadde gjort klangen i cymbaler enda mer tydelig, og en enda dyrere pickup enn Ortofon Concorde Music Black, ville løst akkurat det punktet.

_DSF0343 _DSF0337
<
>
Ortofon Concorde Music Black passer fint på spilleren. Foto: Lasse Svendsen

Lydbildet i en SL-1200G er dypere, åpnere, og enda bedre fokusert, men det mest interessante er hvor stor forskjellen er til en SL-1200GR2.

Svaret er veldig liten.

Du får et stødigere bassfundament med strammere og mer ekspansiv dynamikk fra lave frekvenser. Med alt annet likt, kabler, underlag, pickup osv., kan det hende du vil oppleve SL-1300G som åpnere og enda bedre fokusert, og det er i grunnen dét.

_DSF0342 _DSF0340 _DSF0334
<
>
Med en Little Fwend Disco, får du autoløft av armen på slutten av platen. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Technics SL-1300G er på mange måter en rendyrket SL-1200GR2. Uten pitch, stroboskop, eller LED-lampe. Prismessig legger den seg midt mellom en 1200GR2 og en 1200G, og min oppfatning er at lydkvaliteten heller mer mot en 1200GR2 enn en 1200G. Bare med strammere regi på dynamikken, særlig i bassregionen. Hvis spørsmålet er hvilken man skal kjøpe, er svaret at SL-1200GR2 er det beste kjøpet, selv om SL-1300G lyder litt bedre på enkelte områder. De som skal ha det beste, og ikke lar seg avskrekke av prisen, vil være bedre tjent med en SL-1200G. Så hvor havner en SL-1300G i dette selskapet. Svaret er at dette er spilleren for de som ikke ønsker å legge like mye i en spiller som en 1200G koster – pluss pickup – men er villige til å betale mer for et litt mer raffinert lydbilde og et renere design.

Karakter
Technics SL-1300G
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset