Mange tror at Technics legendariske platespiller, ble laget for DJ-er. Sannheten er at Technics laget SL-1200 for hi-fi-markedet, men siden spilleren var så solid, ble den raskt snappet opp av DJ-er som trengte et pålitelig arbeidsverktøy.
Resten er historie som det heter, og den kunne ha fått sitt evige punktum hadde ikke ledelsen i Panasonic bestemt seg for å relansere Technics, nesten 30 år etter at de la ned hele Technics-divisjonen. Litt senere stoppet de også produksjonen av SL-1210 som hadde fortsatt i noen år, og satte dermed sluttstrek for 40 år og 3,5 millioner solgte spillere.
Den første spilleren på lang tid, var en spesialutgave av SL-1200 som ble laget i 1200 eksemplarer i 2016, men senere tok Technics opp produksjonen, og lanserte i rask rekkefølge SL-1200GAE, SL-1200G, SL-1200GR, SL-1000R, SL-1500C og i fjor, SL-1210 MK7. Legenden fra 70-tallet, i ny versjon, og denne gangen rendyrket for DJ-er. Den nye SL-1210 er i sin sjuende generasjon – MK7 – og er en kraftig oppgradert versjon av den klassiske Technics-spilleren.
Den s-formede armens armør er nytt, med mer presist oppheng og armen har både høydejustering og avtakbart pickuphus. Det er verdt å merke seg at den ikke leveres med pickup. Men Ortofon lager fremdeles den like legendariske Concorde-pickupen som DJ-er har benyttet i årtier, så løsningen er ikke langt unna.
Chassiset er støpt i aluminium og bedre dempet innvendig med forsterkninger av glassfiber og et ABS-materiale som skal holde resonanser borte, og spilleren hviler på fire justerbare og fjærbelastede føtter i metall, gummi og plast.
Spiller baklengs
Technics-spilleren er naturligvis direktedrevet med en nyutviklet kjerneløs motor med kraftig dreiemoment, hvor den gamle coggingen i rotasjonen er eliminert. Spilleren har justerbar oppstart – og bremsehastigheten kan justeres i fire trinn med små brytere under alunimiumstallerkenen.
Hastighetsvelgeren har knapper for 33-1/3 og 45, og 78 opm kan aktiveres med en bryter under tallerkenen Der er det også en bryter som aktiverer revers, som man senere styrer fra start/stopp-knappen på spilleren.
Den har beholdt skyvepotmeteret som kan slås av og på, og gir brukeren pitch-kontroll med enten ±8 eller ±16 prosent avvik.
Lysdiodene på spilleren kan forresten bytte fra rødt til blått lys, skulle man foretrekke det, og det gjøres også med en bryter under tallerkenen.
Ufølsom for vibrasjoner
Technics har laget en bunnsolid spiller. Den er nesten helt ufølsom for resonanser og vibrasjoner, som er en enorm fordel for en DJ-spiller. Oppstart og hastighetsskifte skjer umiddelbart, og den virker absolutt som den tåler å bli brukt.
En enkel Ortofon MM-pickup med utskiftbar stift virker selvsagt som det opplaget valget, men siden vi bryr oss mye om lydkvalitet og mindre om scratche-egenskapene til slipp-matten, forsøkte vi oss også med en dyr MC-pickup. En 7,6 gram lett Audio Technica AT-OC9XSH ble montert i Technics-armens lette pickuphus, og den samlede massen havnet akkurat innenfor hva man kan tillate seg før resonansfrekvensen havnet der den ikke skulle være.
Pickupen utmerker seg ved å være nøytral, med stor dynamisk kontrast og fyldig klang, og sånn sett er den i stand til å avsløre svakheter i platespillerens oppheng, demping, stabilitet og klangmessige egenskaper.
Som er forbløffende gode for en spillere som er ment for disco og ikke hi-fi.
En av testplatene vi ofte bruker, er Dire Straits Love Over Gold, og her viser Technics-spilleren at den har utmerket kontroll på den dynamiske kontrasten, på f.eks. Telegraph Road og tittelsporet. Gitarklangen er ikke like raffinert og oppløst som på en Rega Planar 3, og en Technics SL-1200G vil spille med større autoritet i bassen.
Men Technics-spilleren har hørbart mer dybde i bassen enn en Planar 3, og sammenlignet med en Pro-Ject X1 i omtrent samme prisklasse, er det lite å utsette på fokuset eller kontrollen på dynamikken i musikken. Den nevnte Audio Technica-pickupen ville nok fått bedre arbeidsforhold i en Rega-arm (RB330 eller bedre), men der ville den ikke levd et like ubeskyttet liv som her. Den lette Rega-spilleren er mer følsom for underlaget og vibrasjoner, men Technics-spilleren gir pickupene et fjellstøtt fundament og gode arbeidsforhold, for en nå som skal grave frem nyanser i musikken.
En annen av testplatene vi bruker mye, Keith Jarrett Trio Still Live lyder mer tredimensjonalt med varmere klang særlig fra klaveret, på en Pro-Ject X1, og en Rega Planar 6 presenterer musikken på et enda større lerret med skarpere fokus på detaljer og klangnyanser.
Den mest naturlige sammenligningen er kanskje med en Reloop Hi-Fi Turn 5, som også er direktedrevet, og Pioneer PLX-1000. Henholdsvis en hi-fi-utgave av en DJ-spiller, og en DJ-utgave av en hi-fi-spiller – og det korte svaret på spørsmålet alle stiller seg, er at ja, Technics-spilleren er en bedre DJ-spillere enn PLX-1000, og med en seriøs pickup er den i stand til å utfordre etablerte hi-fi-spillere også.
Konklusjon
En Technics SL-1210 MK7, er kanskje ikke det første man tenker på når man skal kjøpe en bedre platespiller. Den er tross alt laget for andre miljøer enn teak-skjenken i stuen, og der bygget deretter. Som en rendyrket DJ-spiller. En Rega, Pro-Ject for ikke å snakke om den fantastiske SL-1500C, er egentlig bedre valg dersom man vil ha best mulig lyd i denne klassen. Men SL-1210 MK7 er så gjennomført godt bygget at den kan være et ypperlig alternativ til hobby DJ-er – og andre for den del – som er opptatt av lydkvalitet. Men da med en bedre pickup enn en billig Ortofon eller Audio Technica.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser