Hva kjennetegner en god forsterker? Først og fremst må den låte bra. Som regel innebærer det for produsenten å plukke så dyre deler som budsjettet tillater. Jobbe nitid med kretsdesign, for å tyne ut hver bidige detalj av musikksignalet.
Det gjelder også for danske Lyngdorf. Men her har man i tillegg ryddet plass i budsjettet til et påkostet romkorreksjonssystem (RoomPerfect). Det hjelper nemlig lite om forsterkeren gir verdens reneste musikksignal, dersom rommet forvrenger lyden som kommer ut av høyttalerne.
Selve forsterkerteknologien er såkalt Klasse D, som er langt mer effektivt enn tradisjonell Klasse AB. Fordi nesten ingenting av energien går til varmetap, trenger man heller ikke et stort og tungt chassis. TDAI-1120 veier bare 3,3 kilo, som nesten er komisk sett opp mot en del Klasse AB-forsterkere på både 15 og 20 kilo.
Strømming
I tillegg til både analoge og digitale innganger (inkludert HDMI!) støtter forsterkeren strømming via både Chromecast og AirPlay 2. Spotify Connect er også på plass, i tillegg er forsterkeren Roon Ready, som kan strømme høyoppløste musikkfiler inntil 192 kHz oppløsning. Radiolyttere vil sette pris på internettradio med vTuner, og de gangene du trenger den enkleste men ikke nødvendigvis den mest vellydende veien til strømming, så finnes også Bluetooth.
Se presentasjonsvideo under:
Oppsett
Lyngdorf-forsterkeren kobles til det trådløse nettverket med Google Home-appen på din iPhone eller Android-mobil. Den dukker automatisk opp om mobilen har aktivert wi-fi og Bluetooth. Alternativt kan du bruke kabel.
Når forsterkeren er koblet til samme nettverk som mobilen, kan du laste ned Lyngdorf Remote til mobilen. I denne ligger internettradio innebygd, og du kan selvsagt velge andre kilder.
Appen kan du også bruke til å aktivere og sette opp RoomPerfect. Koble mikrofonen inn i bakenden på forsterkeren, og følg instruksene. Det skal sies at i det siste har iPhone-appen hengt seg mye, og i de tilfellene har jeg måttet styre forsterkeren fra en nettleser. La oss håpe det kommer en snarlig oppdatering til appen.
Romkorreksjon gjøres først for hoved-sitteplass, deretter for minimum tre andre steder i rommet, for å få mest mulig informasjon om akustikken. Når målingene er gjort, kan du velge korreksjon for hovedplass eller en mer generell som funker i hele rommet. Du kan også velge mellom ulike klangbalanser, for eksempel Bass eller Action Movie, hvis du synes lyden blir for steril etter korrigering.
Nøytral og velklingende
Første gang jeg koblet opp Lyngdorf TDAI-1120 var uten romkorreksjon. Jeg bruker Roon når jeg kan, da jeg liker grensesnittet godt. Men også Chromecast fra mobilen brukes titt og ofte.
Lyden uten RoomPerfect er detaljert og fin, men kanskje litt kald. Taylor Swifts Exile med Bon Iver som backingband klinger fint, med god snert i klaveret. Stemmen til Justin Vernon er litt slankere enn jeg er vant til, og rommet litt grunnere. Men detaljene er der, og forsterkeren har god nok kontroll på kompakthøyttalerne Dynaudio Evoke 20. Sammenlignet med Primare I15 Prisma savner jeg litt mer pågangsmot i mellomtoneområdet, og dypbassen later til å flyte litt mer ut med Lyngdorf.
Aktiver RoomPerfect, og det blir noe ganske annet. Det kommer mye an på rommet hvor mye som skjer, jo bedre akustikk desto mindre blir forskjellen. Men både med Evoke 20 i TV-stuen, og de veggmonterte B&W AM-1 på takterrassen, så opplevde jeg at fokus ble skarpere, uten at lyden ble krassere. Stereoperspektivet ble også vesentlig bedre, takket være en bedre faseovergang mellom diskant og mellomtone.
Stemmen til Taylor Swift står mer ut fra musikken, mens instrumentene i et stort symfoniorkester skilles bedre fra hverandre. Lydbildet er større, alt vokser.
Det forsterkeren mangler er partybass. Når pop eller rap spilles høyt, mangler det kontroll i rytmeseksjonen. Både med Dynaudio-høyttalerne og de gulvstående Sonus faber Olympica III. Her har Lyngdorf litt mindre å rutte med enn Primare, til tross for samme oppgitte effekt på 60 watt i 8 ohm – og at Lyngdorf hevder å doble i 4 ohm.
Lyngdorf TDAI-1120: Konklusjon
Rommet er det svakeste leddet i signalkjeden sies det, og dette bekreftes med Lyngdorf TDAI-1120. Der hvor forsterkeren i utgangspunktet låter fint men kanskje noe slankt og blodfattig, så forvandler den seg til et diamantslipt forstørrelsesglass på musikken, når RoomPerfect aktiveres.
Stereobildet blir så stort, åpent og fokusert, at det meste annet blekner. Det er inntil man spiller høyt. For etter hvert sklir det ut i bassen, som får oss til å ønske oss enda litt mer.
Har du problemer med akustikken, så bør du absolutt vurdere denne forsterkeren, dersom dette er budsjettet ditt. Har du derimot ikke tenkt å bruke romkorreksjon, forsvarer den ikke prislappen like bra.
Også i denne testen:
Cambridge Audio Evo 150
Veloppløst kraftplugg
Når det kommer til kompakte alt-i-ett-forsterkere, kan det vanskelig gjøres bedre enn Cambridge Evo 150.
Primare I15 Prisma
Stor overraskelse i liten pakke
Denne lille krabaten fra Primare kan det meste, er lekker å se på, og låter fortreffelig.