TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Pro-Ject Automat A1

Enklere blir det ikke

Med fullautomatisk avspilling har Pro-Ject gjort det enklere å nyte musikk på vinyl.

Av / 06.09.22 - 10:00
Pro-Ject Automat A1

Lyd & Bilde mener

  • Enkel og brukervennlig spiller som gjør som lovet. Innebygget phono-trinn som kan slås av.
  • Mangler engasjement og dynamikk. Virker billig og kan knapt oppgraderes.

Med superenkel betjening er Pro-Ject A1 en platespiller man ikken behøver å grue seg for å bruke. Alle får til å spille plater med spilleren, som er så enkel å bruke at man ikke trenger å røre noe annet enn startknappen. 

Den har også innebygget phono-trinn, altså en forforsterker for pickupens lave utgangspenning og platenes innspilte frekvenskurve, som betyr at man ikke trenger et phono-trinn i forsterkeren man har planlagt å bruke.

Det må man ha hvis man kjøper en annen platespiller. Utvalget av platespillere i denne prisklassen med phono-trinn innebygget, er beskjedent.

Men de finnes. Rega Planar 1 Plus og Reloop Hi-Fi Turn3 er et par i samme prisklasse. Det samme er Pro-Ject egen T1 BT Phono, som også har Bluetooth innebygget.

Ingen av dem er fulllautomatiske. Det vil si at man må trykke start og plassere nålen i rillene selv, og løfte armen tilbake til utgangsstilling når platesiden er ferdigspilt.

Annonse

Det trenger man ikke her. Legg på platen, trekk beskyttelsen av pickupen, og dra i startspaken. Resten tar spilleren seg av. Når platesiden er ferdigspilt, løftes armen og går tilbake til utgangsstillingen, og spilleren stopper.

Snu platen, og repeter.

Project a1 6
Fullautomatikk betyr at du starter, så stopper spilleren av seg selv. Foto: Lasse Svendsen

Hvis man vil spille et enkelt spor på platen, starter man på samme måte, men da løfter man armen med armløfteren – en spak til høyre, sånn at armen ikke senker nålearmen ned i rillene. Da flytter man bare armen til sporet mellom låtene, og senker armen med spaken.

Enklere blir det ikke.

Ferdig montert

De fleste platespillere krever litt egeninnsats før man kan spille musikk. Det behøves ikke her. Alt er ferdigmontert fra fabrikken i Tyskland. Det eneste som står i mellom deg og musikken, er å koble til spilleren, legge på filtmatten og sette støvlokket på plass.

Ingen justeringer er nødvendige. Det er forsåvidt ikke mulig heller. Pickupen som er en utmerket OM10 fra Ortofon, er montert på den enkle aluminiumsarmen, som har en fastmontert motvekt i den ene enden.

Project a1 5
Helstøpt arm med fastmontert motvekt, gjør det vanskelig å oppgradere til bedre pickup. Foto: Lasse Svendsen

Kabelen er av god kvalitet, men også den er fastmontert, og kan ikke byttes ut. 

Man har kort sagt ingen oppgraderingsmuligheter på selve spilleren, men man kan velge å bruke et bedre phono-trinn enn spillerens innebyggede. Det finnes nemlig en bitteliten bryter under aluminiumstallerkenen, som kobler ut phono-trinnet sånn at man kan bruke et separat.

Project a1 2
Bryteren for å aktivere det innebyggede phono-trinnet, sitter under tallerkenen. Foto: Lasse Svendsen

Det kan det hende mange vil foretrekke å gjøre. Men først litt om gangpresisjonen. Som viste seg å være meget god for en remdrevet spiller i denne prisklassen. 

Avviket var marginalt, med en målt hastighet på 33,32 og et avvik på mege lave +0,03%. Wow og Flutter var ikke fullt så imponerende med et avvik på 1,03 %. Som er det høyeste vi har målt på en platespiller.

Grått og lite engasjerende lydbilde

De fleste platespillere med innebygget phono-trinn, lyder bedre når man kobler det ut og bruker phono-trinnet på forsterkeren. Sånn er det også her. Spillerens phono-trinn gjør absolutt jobben, og på for eksempel et par aktive høyttalere eller en Bluetooth-høyttaler (med AUX inngang), kommer man ikke utenom det innebyggede phono-trinnet.

Men lyden blir grå og fargeløs, med lite dynamikk og spilleren leverer i det hele tatt et slapt og uengasjerende lydbilde. Det er lite vekt i bassen, og det lyder rett og slett flatt uansett hva man gjør. Kobler man ut phono-trinnet og bruker det innebyggede i forsterkeren, eller et separat et som Schiit Mani, Rega Fono eller Pro-Jects eget Phono Box, blir alt så mye bedre.

Project a1 4
Ortofon OM10 er en god pickup til prisen, her følger den med spilleren. Foto: Lasse Svendsen

Da kommer den dynamiske kontrasten bedre fram, lydbildet vokser litt i ytterendene med bedre og fyldigere bassgjengivelse, og det hele åpner seg opp sånn at man endelig kan la seg engasjere. Det viser at det bor mer i spilleren enn man får ut av den med det innebyggede phono-trinnet. Det blir spesielt merkbart om man kobler spilleren i phono-trinnet på en McIntosh MA9500 for eksempel, eller til Primares eminente R35 phono-trinn.

Likevel er det ikke til å komme fra at en Pro-Ject Debut Pro er en mye bedre platespiller. Det samme mener vi om Rega Planar 1 Plus, som har mer levende dynamikk og et større og mer engasjerende lydbilde. Hvis man trenger en rimelig spiller med innebygget phono-trinn, er det Rega-spilleren man skal ha, men vi ville uansett foretrukket en Debut Pro, som er vel verdt i ekstra pengene.

Project a1 3
Solide, men ikke avtakbare kabler. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Pro-Ject Automat A1 er et opplagt valg for de som ønsker seg en platespiller uten noen fiksfakserier. Den er såre enkel å sette opp og bruke, og spiller helt greit for de som bare av og til setter på en vinylplate. De mer musikkinteresserte med en liten platesamling, bør vurdere enn annen spiller, hvis også lydkvalitet er en del av regnestykket. Pro-Ject selv har mange alternativer til denne, som lyder mye bedre og ser bedre ut i tillegg.

  1. Pro-Ject Debut PRO platespiller

    Platesamlingens beste venn

    Pro-Ject Debut Pro markerer selskapets 30-årsjubileum med stil og finesse.

    Dynamisk og fyldig klang med potent bass og et åpent lydbilde. Solid bygget og svært stabil gangpresisjon. Høydejustering av arm og dempeføtter, elektronisk hastighetskifter og egen rem for 78-plater. Mye spiller for pengene.
    Du får den kun i sort.
    Les hele testen
Karakter
Pro-Ject Automat A1
Basic
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset