Som en med samtlige av Beethovens symfonier og pianokonserter i hylla, tok jeg egentlig nyheten om en Ortofon pickup med komponistens navn, med et skuldertrekk. Ifølge pressemeldingen som kom i 2020, hadde man tatt en aldeles habil 2M Black og satt på en eksklusiv stift. Big deal. Dessuten ville den sikkert bli utsolgt ganske fort.
For de uinnvidde er en 2M Black en Moving Magnet pickup, og flaggskipet i serien. Inntil LVB 250 ble lansert altså. Tallet er hentet fra Beethovens fødselsår, 1770, som var 250 år før Ortofon lanserte LVB 250.
Pickupen har egentlig gått i glemmeboken hos meg, inntil jeg ved en tilfeldighet oppdaget at den fremdeles var tilgjengelig i mange butikker.
Hos de fleste koster den en del mer enn en vanlig 2M Black, og det burde kanskje gjøre den til et dårligere kjøp, tenkte jeg. Den eneste måten å finne ut av det på, er å teste en LVB 250.
Som sagt så gjort.
Ortofons 2M-serie består for ordens skyld og i stigende rekkefølge, av 2M Red, Blue, Bronze, Black og altså denne, 2M Black LVB 250. I tillegg finnes det versjoner for 78-plater, og en monoutgave i samme serie. Det fine med 2M-serien, er at man kan bytte stift og oppgradere fra for eksempel 2M Red til Blue, eller 2M Bronse til Black.
De som allerede har en 2M Bronze eller Black, kan oppgradere til LVB 250, skulle de ønske det. Da får de bedre lyd, fordi stiften på en LVB 250 bruker en såkalt naken Shibata diamantsslipning på en nålearm i Boron. Akkurat den samme som stikker ut av den mange ganger dyrere MC-pickupen Cadenza Black fra Ortofon.
Moving Magnet
Nålearmen på en LVB 250 har et oppheng i et komposittmateriale Ortofon kaller MWCNT (Multi Wall Carbon Nano Tubes). Som de mener både gir bedre demping, og er mer miljøvennlig å produsere.
Pickupen kan forresten leveres ferdig montert i et SH-4 pickuphus – headshell, med korrekt Baerwald monteringskurve. Klar til å skrus fast i en s-formet tonearm med SME-feste.
Spesifikasjonene er på papiret nær identiske med en 2M Black, med unntatt for 1 dB bedre kanalseparasjon for LVB 250. Utgangspenningen er 5 mV, og pickupen skal belastes med 47 kOhm, og kapasitans skal ligge innenfor 150 – 300 pF. I praksis betyr det at LVB 250 kan brukes med alle forsterkere som har en MM-inngang.
Montering
Det er ingen grunn til å frykte monteringen. Følger man anvisningen, er det gjort på 20 minutter. Pickupen leveres med en vekt, og en enkel monteringsanvisning, men jeg anbefaler å kjøpe en enkel monteringsmal, eller protractor som mange kaller det. Da er det enklere å få korrekt sporingsvinkel i rillene. Den vertikale sporingsvinkelen skal være 20 grader, og stifttrykket 1,7 gram.
Kjøper man pickupen ferdig montert i SH-4 headshellet, behøver man bare stille vekt, antiskating og sjekke vertikal sporingsvinkel.
Dynamisk og levende lyd
Da er man klar til å la nålen senke seg, og musikken sveve ut i rommet.
Jeg tviler på at selv de av oss som har inngående kjennskap til en 2M Black, umiddelbart kan sette fingeren på hva som er bedre med en LVB 250. Men la meg gi det et forsøk.
Ortofons 2M-serie kjennetegnes av et relativt fyldig lydbilde med god dynamikk, fin åpenhet og balanse hele veien i lyden. Bronze og Black byr på flere detaljer og bedre fokus, og det er – spesielt i Black – en sortere bakgrunn (!) med mer dybde og luft.
Ortofon 2M Black LVB 250
Det en LVB 250 kan tilby i tillegg, er større dynamisk kontrast, kjappere transienter og et enda luftigere lydbilde med skarpere fokus. Forskjellen er ikke himmelhøy, men definitivt merkbar. Pickupen har mye av den samme umiddelbare reaksjonen på dynamiske transienter, som man forbinder med gode MC-pickuper (Moving Coil).
Musikken flyter lett og uanstrengt, samtidig er det skikkelig vekt i slagverk og kontrabass. Pickupen er ikke akkurat redd for bass, og rytmiske endringer skjer med lynets hastighet. Det er ikke mye som minner om varm sirup her.
Det er virkelig moro å spille musikk med en så god pickup. Den åpner opp lydbildet og presenterer lytteren for en gedigen scene, med alle klangfargene intakt.
LVB 250 har ikke den samme raske transientresponsen som en Audio Technica AT-ART20 til tre ganger prisen, men den bretter ut et like stort og fyldig lydbilde, og spiller med større åpenhet og autoritet enn for eksempel en 2M Red, Denon DL 103 eller Grado Gold 1.
Det skulle bare mangle til prisen. Men hvordan spiller den Beethoven?
På et remastret opptak av Beethovens konsert for fiolin og orkester, utgitt på Deutsche Grammophon med Wolfgang Schneiderhan og Berliner-filharmonikerne, lyder det fortreffelig. Strykerne gjengis med nydelig varme, og Schneiderhans strøk over strengene vibrerer i rommet. Det er god dybde i det remastrede opptaket, som lyder friskt og åpent med Beethoven-pickupen. En Ortofon Cadenza Bronze eller Black, vil tilføre mer kropp, dybde og varme, men til over det dobbelte av prisen for en LVB 250.
Konklusjon
Hva Beethoven ville ment om en pickup som gjengir hans musikk, får vi aldri vite. Man kan gjette på at han ville blitt mildt sagt forbauset over at det i det hele tatt gikk an, og legger man godviljen til, tror jeg han ville bifalt reproduksjonen av hans verk fra LVB 250 pickupen. Ortofon 2M Black LVB 250 er mer raffinert og fokusert enn originalen 2M Black, og gir musikken mer dybde og fylde. Siden den er en MM-pickup er det ingen sak å få den til å spille fint med de fleste forsterkere som har en platespillerinngang. Men 2M Black LVB 250 er så bra at den fortjener en seriøs platespiller, og en skikkelig platespillerinngang.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser