Neumann er en legende innen mikrofoner, men har også et fast grep om lyttingen. Mang en studiotekniker, produsent og musiker sverger til Neumanns hodetelefoner og studiomonitorer. Men et lydkort, eller studiogrensesnitt, har de ikke drevet med før. Derfor var det med stor spenning at jeg henvendte meg til Neumann, for å få låne MT 48 til test. Men hvorfor det?
Hvorfor skal vi teste studioutstyr?
Lydkort, også kjent som audio interface eller studiogrensesnitt, er i utgangspunktet ganske sært for den gjengse hi-fi-interesserte. Likevel er det noe jeg mener flere burde få øynene opp for. Det kan nemlig gjøre samme rolle som flere hi-fi-komponenter til sammen. De kan riktignok være innviklet i bruk, men Neumann løser mange problemer med pekeskjerm og intuitive fysiske knapper. Selv om også denne vil kreve litt tilvenning.
Selv får jeg stadig mer kresne ører. Men fordi high-end-produkter ser ut til å bare bli dyrere og mer uoppnåelig for hver dag som går, så vil de beste hi-fi-produktene være uaktuelle for både meg og veldig mange andre hi-fi-interesserte.
I proff- og studiobransjen er hypotesen derimot at produsentene ikke kan ta seg fullt så godt betalt for merkevaren sin. Produktene er tross alt verktøy, og en tekniker med eget studio må alltid kunne regne prisen hjem på et produkt, i form av å kunne tjene penger på arbeidet sitt.
Et skikkelig hi-fi-kinderegg
Et lydkort for studiobruk har en rekke funksjoner hi-fi-interesserte kan ha utbytte av. Spesielt i tilfellet Neumann MT 48.
Her får du både en høykvalitets DAC, forforsterker og hodetelefonforsterker i ett. Og dessuten en parametrisk EQ av høy presisjon. Alt i et snertent format, som du enkelt tar med deg i PC-vesken. En praktisk bæreveske følger forresten med, som ville vært enda mer praktisk om den hadde plass til den medfølgende strømforsyningen og et par USB-kabler.
Neumann MT 48 har alt du trenger, bortsett fra effektforsterker og høyttalere. Den dekoder det digitale musikksignalet direkte fra din PC eller Mac med største presisjon, alternativt kan en musikkstreamer kobles til den optiske digitalinngangen eller den analoge linjeinngangen. Som er balansert. En selvfølge på seriøst studioutstyr.
Digitalisere platesamlingen?
Enkelte har særere behov. Kanskje du har en platesamling – eller spolebåndsamling – som du vil digitalisere for fremtiden. En vanlig DAC har ikke reverserbar signalvei, men et lydkort som MT 48 har innebygd analog-til-digitalkonvertering. I dette tilfellet bygget rundt en påkostet AKM AK5578 ADC-chip.
Alle disse funksjonene får du i ett og samme snertne format, for «bare» 20 000 kroner. Og når Neumann hevder lyden er den beste man bare kan drømme om, så blir det hele særdeles interessant!
Overflødigheter?
Lydkortet har selvsagt også funksjoner de færreste hi-fi-entusiaster har bruk for. MIDI-tilkoblinger er meningsløst for de fleste hi-fi-brukere, ment for teknikere og musikere som vil koble til ekstra studioutstyr, keyboard og instrumenter. Nettverkskontakten (AES67) på MT 48 er for multispors opptak, fjernstyring eller tilkobling til Neumanns egen DSP-høyttalere. Som kan romkorrigeres sammen med målemikrofonen MA 1. Lydkortet kan også få strøm gjennom AES67-porten. Men siden den også fungerer ypperlig med den medfølgende USB-C strømforsyningen, vil alle disse funksjonene være overflødige for de fleste konsumenter.
Jeg har selv utelukkende testet med strøm fra USB-C, med den medfølgende 30W strømforsyningen.
Samarbeid med Merging
Produktet er laget i samarbeid med sveitsiske Merging, som i likhet med Neumann er heleid av Sennheiser. Merging har også et lignende interface, som heter Anubis. Men der får du ikke USB-C digitaltilkobling eller optisk TOSLINK inn og ut. Med Merging må du bruke AES67-porten, altså er Neumann langt mer brukervennlig for oss hi-fi-folk.
Neumann MT 48 skal ha omtrent samme lydkvalitet som Merging Anubis, som igjen yter tett opp mot hi-fi-DAC-en Merging NADAC til fem ganger prisen. Da snakker vi!
24-bit / 192 kHz
Neumann MT 48 har en oppløsning på 32-bit / 192 kHz via USB-C, og opptil 24-bit / 192 kHz på optisk. Her har Merging Anubis et forsprang, ved å gå helt opp til 384 kHz. I praksis er det mer som betyr noe for den endelige lyden.
Som et dynamikkområde på hele 130 dB! Og en innebygd hodetelefonforsterker med 78 dB nivåjustering og 1,5 watt ved 32 ohm.
Det finnes selvsagt forsterkere med enda høyere effekt, men dette viser seg å være mer enn nok for det aller meste. Inkludert vriene hodetelefoner som Audeze LCD-5 og ikke minst Sennheiser HD 800 S. Og med 4-bånds parametrisk EQ med full kontroll over frekvens og frekvensbredde, kan man fininnstille lyden det siste ekstra. Mange synes for eksempel at både HD 800 S og LCD-5 kan ha godt av litt mer guffe i bassen, og det kan MT 48 gi dem.
MT 48 har to hodetelefonutganger, og i motsetning til den ellers glimrende hodetelefonforsterkeren HDV 820 fra søsterselskapet Sennheiser, klarer MT 48 fint å drive to par hodetelefoner uten å miste nevneverdig kontroll.
Fantastisk hodetelefonforsterker med mange muligheter
MT 48s solide konstruksjon og elegante design oser profesjonell kvalitet. Den berøringsfølsomme skjermen er responsiv og oversiktlig, som gjør navigering i menyene til en lek.
Lydmessig er jeg særdeles imponert over MT 48. Den tryller magien ut av mine Audeze LCD-5, og jeg kan til og med justere frem det lille de mangler av energi i bassregisteret for å bli drømmeaktig bra. Den får frem det fantastiske mellomtoneområdet i disse hodetelefonene, slik at stemmen til Sivert Høyem masserer ører og sjel på sangen Two Green Feathers. Med et lydbilde som kan låte grumsete på utstyr som ikke har kontroll og oppløsning nok. Ingen bekymringer her.
Med en forsvinnende lav utgangsimpedans på 0,035 ohm betyr det at alle hodetelefoner drives som de skal, selv de med meget lav impedans, uten at frekvensresponsen endres som følge av for lav dempefaktor.
Den danske DJ-en Hedegaard har noen virkelig beintøffe elektrodance-låter. Som Ratchets. Den dundrer løs i øregangene, og her er det mange forsterkere som flater ut. Neumann har derimot flott kontroll over det hele, men det beste er at den får frem luften og detaljene som man ikke normalt assosierer med denne typen musikk.
Lydbildet er enormt, og holder full kontroll over de spennende og rare perkusjonene i Caroline Polacheks avantgarde poplåt Dang.
Det eneste jeg savner er balansert hodetelefonutgang. Begge utgangene er ubalanserte 6,3 mm.
Numann MT 48 Som DAC og forforsterker
Koblet direkte til effektforsterkeren Mola Mola Perca (test kommer), understrekes hvor mye som bor i MT 48 som forforsterker og DAC. Ok, så får man enda litt mer pusterom med den analoge forforsterkeren Hegel P30A i tandem med Auralic Altair G2.1 som DAC. Prislappen er da også en helt annen. Til prisen er MT 48 intet mindre enn et funn, da den har et sånt grep over bassrytmene, uten å noensinne miste grepet om detaljene.
Som DAC alene tør jeg påstå at MT 48 er bedre enn det meste annet i prisklassen. Og den gjør en forforsterker fullstendig unødvendig.
Til opptak
Jeg har først og fremst testet MT 48 som hi-fi-produkt, men jeg har også brukt den som mikrofonforsterker og grensesnitt til opptak. Da sammen med den fantastiske mikrofonen Neumann M 49 V, som er en relansert utgave av en legendarisk mikrofon som regjerte i 1950-årene. Den koster da også 90 000 norske kroner !
Man skulle ikke tro at et integrert grensesnitt som MT 48 kunne yte en slik mikrofon rettferdighet, men den får frem rommet og varmen som bare det. Den vil selvsagt også være en fantastisk partner med rimeligere mikrofoner.
Jeg liker også de innebygde klangene, og det er fint å kunne holde kontroll på dynamikken med innebygde kompressorer og noisegates. Man får bedre kontroll i et opptaksprogram som Logic eller Pro Tools, men å kunne gjøre innstillinger direkte på lydkortet med pekeskjermen er også gull verdt.
Om brukergrensesnittet
Et poeng med berøringsskjermen er at man skal kunne bruke MT 48 også utenom PC-en. Man kan for eksempel bruke den som en liten mikser om du skal reise og gjøre opptak uti felten. Talkback-funksjon for toveis kommunikasjon med artisten er også veldig hendig. Innebygd EQ, komprimering, noise gate og delay-klanger kan alle brukes, separat på to stereokanaler.
Man kan bruke den som et fullverdig mini-studio, helt uten PC. Veldig spesielt for et interface.
Når det er sagt, er det mer komplisert å bruke et produkt med så mange funksjoner, enn det er å bruke en ekstern DAC og en forforsterker. Det er mer å sette seg inn i. Men jeg synes det er intuitivt nok, og med så mange muligheter – og denne lydkvaliteten, så er dette produktet rett og slett et varp!
Konklusjon
Neumann MT-48 er et imponerende studiogrensesnitt som fortjener sin plass i toppklassen. Den kombinerer utmerket lydkvalitet med avanserte funksjoner og brukervennlige grensesnitt, noe som gjør den til et verktøy for både kresne veteraner og ambisiøse nykommere.
Prislappen er høy for et lydkort, men billig for oss som er vant til å teste high-end DAC-er og forforsterkere. For den hører virkelig oppe i mesterligaen. Trenger du noe til å både holde kontroll på vanskelige hodetelefoner, og en fabelaktig DAC og forforsterker, og er villig til å bruke litt tid med å sette deg inn i produktet, så er dette et virkelig spennende valg.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser