Få aktører i hi-fi-verden har gjort seg så bemerket som Naim. Her dyrkes på mange måter det minimalistiske, og jeg har hørt enkelte bruke ord som «erkebritisk». Men sannheten er at Naim alltid har gjort ting på sin egen måte. Joda, man kan dra kjensel mot britisk minimalisme med kompakte ytre mål, veldig nedtonet design og nærmest en uvilje mot å oppdatere utseendet siden 1980-tallet. Men det er mye mer til Naim enn det øyet ser.
På innsiden er det nemlig høyteknologi som driver Naim. Spesielt på digitalteknikken. Med en DAC-arkitektur som få andre kan, hvor man blander velprøvde DAC-chip-er med DSP av ypperste klasse. Og hvor det jobbes hardt for at strømforsyningen ikke skal få lov til å tilføre noe støy inn i det kritiske musikksignalet.
Som blir vanskeligere, jo mer prosessorkraft man har å rutte med. For hver gang DSP-en skal gjøre en utregning, «napper den» i strømforsyningen, som i sin tur svarer med å tilføre støy. Noe av dette støyet kan smitte over i musikksignalet. Som er en grunn til at Naim i sine beste produkter tilbyr muligheten for å oppgradere til en ekstern strømforsyning.
New Classic
Etter en årrekke med Naim-produkter av nesten identisk utseende, kom de med noen riktig friske pust i Uniti-serien i 2016. Forsterkere som den lille Uniti Atom og den dyrere fullbredder’n Uniti Nova, med fullblods strømmeløsninger og en stor og flott integrert skjerm til å styre det hele. For ikke å snakke om Mu-so-serien av lekre, trådløse høyttalere. Plutselig så Classic-produkter som den integrerte SuperNait og forforsterkeren NAC-N 272 ut som rene veteraner. Selv om de begge benytter moderne teknologi og 272-en attpåtil har innebygd strømming.
Vel, nå er det New Classic-serien sin tur. Det første man legger merke til er at det grønne lyset i Naim-logoen og bak knappene i fronten er erstattet med hvitt. Som gir et mer moderne preg, inspirert av Uniti-serien.
NSC 222: Forforsterker med strømming
Der hvor NAC-N 272 har en knøttliten skjerm i grønt monokrom til å vise menyer og informasjon om musikken man spiller, er skjermen på den nye NSC 222 i fulle farger, og dessuten mye større. Med 14 cm på diagonalen er den større enn skjermen på både Uniti Nova og Atom. Her får du full oversikt over menyer og musikk, selv fra noen meter unna.
NSC 222 strømmer alt du kan drømme om av musikktjenester, inklusive Tidal, Qobuz, Apple Music og Spotify. I tillegg har den støtte for både AirPlay 2 og Chromecast, så det er bare å strømme i vei. Den har det meste av digitale innganger, en analog RCA linjeinngang og dessuten en platespillerinngang for MM-pickuper. Hodetelefonutgangen er den samme som på den dedikerte hodetelefonforsterkeren Uniti Atom HE, men kun ubalansert her.
DAC og DSP
DAC-delen av NSC 222 virker ikke veldig spennende ved første øyekast, med en Burr-Brown 1791A DAC-chip som har vært i produksjon i over 20 år(!). Men den er her kraftig modifisert, blant annet med en heftig 40-bit floating-point SHARC DSP i front, og der hvor DAC-chipen opprinnelig stopper på 192 kHz hevder Naim at den her går til 768 kHz, som alle digitale signaler samples opp til. Det vil si, oppsampling foregår kun i hele tall, slik at 44,1 kHz konverteres til 705,6 kHz, mens 48 kHz derimot blir 768 kHz. Dette er for å redusere jitter.
Naim bruker sitt eget apodiserende filtersystem i DAC-steget, som skal eliminere forhåndsekko (pre-ringing) på transienter.
Impedans-balansert med XLR
En velkommen nyhet er at Naim nå endelig har fått balanserte XLR-kontakter. Men der hvor noen velger å fullbalansere sine forforsterkere, mener Naim at dette er feil metode. I stedet bruker de såkalt impedans-balanserte utgangssteg på kilden. Grunnen er ikke bare at det er billigere, men at Naim mener ekte balanserte kildekretser trekker ekstra strøm, og dessuten øker forvrengning med harmonier i oddetall.
En impedansbalansert krets reduserer i stedet støy ved å matche inn- og utgangsimpedansen til forsterkeren. Teknikken brukes i proffverden til å redusere effekten av kapasitans og induktans i kabelen, men Naim mener den også har lydmessige fordeler over ekte balansert drift i en forforsterker.
Oppgraderbar strømforsyning
NSC 222 kan fint brukes med den medfølgende strømkabelen. Men den kan også oppgraderes med ekstern strømforsyning. Denne heter NPX 300 og har nøyaktig samme ytre mål som for- og effektforsterkeren. Det kan virke som galskap, men den har jommen meg samme prislapp også! Det betyr at den dobler prisen av forforsterkeren!
NAP 250: Ekte balansert 100-watter
Mens Naim ikke ønsker fullbalansert drift av forforsterkeren, er derimot effektforsterkeren ekte balansert. Her bruker Naim sine egne diskrete regulatorer, og selve forsterkeroppbygningen er dual mono, og ellers gjort så enkel som mulig.
Forsterkeren bruker åtte keramisk isolerte transistorer hentet fra Statement-forsterkeren NAP S1, som er en ekstrem monoforsterker til nærmere en million kroner – per kanal! Resultatet skal være en usedvanlig stillegående, men kraftig effektforsterker, «med betydelig kontroll, rå timing og kontant lydgjengivelse.»
Oppgitt effekt hos NAP 250 er 100 watt pr kanal, som ikke virker mye. Men sannheten er at dette er den kraftigste 250-forsterkeren fra Naim hittil, med 20 watt mer enn forgjengeren. Naim-watt er da heller ikke som andre watt, og forsterkeren har langt mer enn dette tilgjengelig i korte intervaller til transienter (300 W / 2 Ohm). Med andre ord: slapp av, den har mer enn nok kraft.
Skulle du ønske å dra på med full guffe i lengre tidsrom, for eksempel på fest, så har forsterkeren aktiv kjøling med vifte. Denne vil ikke begynne å gå før den må, slik at du ikke trenger bekymre deg for å høre den i stille musikalske partier.
Noe av det beste jeg har hørt
Jeg elsket forsterkersettet NAC-N 222 og NAP 250 DR da jeg testet det i 2016. Det mest åpenbare var rytmen og engasjementet, men det låt fantastisk uansett musikk.
Jeg har naturligvis ikke hatt det gamle forsterkersettet å sammenligne med her, men at New Classic-settet er enda et godt hakk bedre, er det liten tvil om.
Rap-låta Mike (desert island duvet) av Fred Again, med rappingen utført av The Streets er en følelsesladd ballade, hvor man blir invitert til å sitte og ta inn ordkunsten om to mennesker som glir fra hverandre. Rytmene er tordnende dype, mens de luftige falsettene til Dermot Kennedy i refrenget omfavner meg som en sval sommerbris.
NSC 222 sammen med NAP 250 står for ordens skyld koblet til de gigantiske Dali Kore. Prisen på disse: 800.000 kroner(!). Vi måtte jobbe en del med plasseringen i rommet vårt, hvis 30 kvm er noe smått for høyttalerne. Men ved å sette dem i halvveis nærfeltposisjon, med både høyttalerne og sofaen godt utpå gulvet, så satt bassen som et skudd.
Visesang griper sjelen
Oscar Danielsons Besvärjelse er en visesang som egentlig ikke har mye hi-fi over seg. Den har ikke briljante overtoner eller noe spesielt stort og bredt lydbilde. Men nerve, det har den i bøtter og spann.
Stemmen til Oscar går rett i hjerterota, der han vier sin ubetingede kjærlighet til sitt barn. Det er umulig å ikke bli grepet av denne fantastiske visa. Og Naim besjeler musikken noe så til de grader.
Du trenger slettes ikke de rådyre Dali Kore for å få det frem. Også sammen med Bowers & Wilkins 702 S3 (test kommer) kommer nerven frem. Lydbildet er riktignok ikke like storvokst eller like fantastisk uanstrengt, men til under en tiendedel av prisen er dette meget bra – og et bekjentskap jeg gleder meg til å bli bedre kjent med.
NPX 300 oppgradering
Naim-settet låter fabelaktig som det gjør. Hvor mye bedre kan det bli av å koble en ekstern strømforsyning til forforsterkeren – som dermed også dobler prisen på den?
Jeg blir like overrasket hver gang jeg prøver Naims oppgraderinger. For det skal da ikke være så stor forskjell? Men jeg blir nesten slått i bakken over hvor mange lag et lydbilde kan ha.
Det rørende albumet Tuvayhun er skrevet av Kim André Arnesen, fremført av TrondheimSolistene og sunget av Nidarosdomens jentekor, og – ikke minst – har Morten Lindberg bak spakene. Her er det duket for dynamikk og oppløsning av en annen verden, og selv om denne er spilt inn med 360 graders omsluttende lyd, så låter den også eminent i vanlig stereo.
Song for Justice har både perkusjon, kor og et kraftfullt orkester, og det blir ikke mer «hi-fi» enn dette. Samtidig er det en følelsesmessig reise vi blir tatt med på. Forsterkersettet får lyden veldig bra frem på egenhånd.
Den eksterne strømforsyningen tryller frem enda flere lag. Lydbildet vokser i dybde og i bredde. Sangstemmene i jentekoret blir bedre separert. Alt har bedre fokus. Litt som når man tar på seg lesebriller for første gang. Man visste ikke at man så ting uskarpt eller slet med å fokusere, før man fikk på seg de brillene, og alt ble klart.
Det er litt sånn her. Jeg innså ikke at det var mer å hente, men så kom strømforsyningen på, og nå vil jeg aldri koble den fra igjen.
Konkurrenter
I denne prisklassen er konkurransen stor, og Naim må slåss med anerkjente produsenter. Devialet Expert 250 Pro har både innebygd strømming med AirPlay 2 og Roon Ready-støtte. Den kan konfigureres i lange baner, og har innebygd korreksjon for mange forskjellige høyttalermodeller. De 2 x 250 wattene er plenty, men Naim oppleves faktisk ikke som noe svakere. Nesten tvert imot. Og Devialet har ikke samme varmen i bass og mellomtone.
McIntosh MA9500 er kraftig som fy, og har den amerikanske V8-følelsen. Selv på tomgang vet du at du har med et beist å gjøre. Men den har ikke samme følelse av hurtighet på transientene som Naim. Og selv om den har digitale innganger, har den ikke innebygd strømming.
Hegel H590 kan alt MA9500 kan, og er også strammere i rytmene. Den er dessuten Roon Ready, og kan strømme med AirPlay og DLNA. Den er enda kraftigere enn Naim, men mangler varmen og er mer analytisk. Spesielt i mellomtonen. På godt og vondt.
Yamaha M-5000 og C-5000 er et forsterkersett i samme prisklasse som Naim-settet. Her får du kun analoge innganger, og ikke bekvemmeligheten med strømming. Yamaha-settet har heller ikke Naims dynamiske kontrast. Rytmene slår ikke like hardt.
Konklusjon
I disiplinen å gripe både hjertet og hjernen til lytteren, stiller Naim ytterst sterkt med New Classic NSC 222 og NAP 250. Strømming med et glimrende grensesnitt gjør at hvem som helst kan bruke dette.
Lyden er eksepsjonell. Rytmesansen, oppløsningen, bassresponsen. Alt er på plass, enda strammere og i bedre fokus enn tidligere. Og skulle du føle for å oppgradere senere, kan du kjøpe ekstern strømforsyning og få enda bedre lyd.
Effektforsterkeren har vokst fra 80 til 100 watt siden sist. Det virker ikke mye. Men det er inntil du hører det. Muskler er ingen mangelvare her.
2 hendelser på “Naim New Classic NSC 222 og NAP 250”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Hei og takk for flott test Geir!
Når får dere testet den nye Bladelius ask?
Mvh
Andre.
Hei, André! Godt spørsmål! Den står på listen!