Naims New Classic 200-serie tok på mange måter forsterkerlyd til nye høyder da den kom for bare et år siden. Nå har serien fått en storebror i New Classic 300-familien, som (hvis vi ser bort fra den hinsides Statement-serien) troner på toppen av Naims modellutvalg. Med kompromissløs kvalitet og ytelse i særklasse, om vi skal følge både Naims egne påstander og journalistens magefølelse.
NSS 333: Referansestreamer med alt på stell
New Classic NSS 333 viderefører den musikalske arven fra NDX 2, men Naim lover den tar lyd og funksjonalitet et kvantesprang videre. Den skiller seg fra lillebror NSC 222 med oppgradert DAC, filterteknologi og strømforsyning, som skal løfte lyden betydelig. Ved å skille ut forforsterkerdelen kan kretsene i streameren forenkles, som igjen gir mindre støy.
I hjertet av NSS 333 sitter Naims egen NP800 strømmemodul. Den bufrer hele fem minutter med musikk i minnet, som renses for jitter og annen digital forvrengning. Streameren kan oppgraderes med den eksterne strømforsyningen NPX 300, som skal ytterligere redusere støy fra strømmen inn i det musikalske signalet.
Balansert XLR
Det er ganske nytt at Naim utstyrer produkter med balansert XLR i tillegg til RCA og deres egen DIN-kontakt. DIN forsikrer stjernejord, som er viktig for å holde systemet i balanse, ifølge Naim. Men dette kan også bevares, om man bruker såkalt impedansbalansert design, som de mener har lydmessige fordeler over fullbalansert drift.
Påstanden er at det lille av forvrengning som slippes igjennom er 2. harmonisk, som går opp matematisk med grunntonene og dermed ikke oppfattes som støy. En fullbalansert krets ville krevet dobbelt opp med komponenter for å lage to helt identiske, men motsatte signalveier, for så å kansellere ut støyen ved utgangen. Siden det ikke er mulig å lage kretsene fullstendig identiske, vil det som kommer ut av støy i enden være mer tilfeldig, og dermed mer oddetallsharmonisk og umusikalsk.
Intuitiv strømming
Naims grensesnitt er blant det mest intuitive jeg har brukt. NSS 333 strømmer sømløst fra Tidal, Qobuz og Spotify, og har AirPlay 2 og Roon Ready-støtte. Men det er totalpakken som imponerer, med usedvanlig god DAC, strømforsyning som kan oppgraderes, og ikke minst den fenomenale lydkvaliteten.
Jeg har bare én høne å plukke med Naim, og det er bruken av LCD-skjerm i stedet for OLED. Man ser tydelig baklyset, spesielt når man betrakter produktet fra en vinkel. Et seriøst produkt som dette fortjener det perfekte svartnivået fra OLED.
NAC 332: Forforsterker med genial volumkontroll
NAC 332 viderefører arven med hybrid digital/analog volumkontroll, men hele konstruksjonen bortsett fra volumkontrollen er helt analog. Volumkontrollen og komponentkvaliteten er på linje med Naims flaggskip Statement-serie, og denne NAC 332 skal være noe av det råeste Naim har klart å få på samlebåndet. Dette er forresten Naims første high-end analoge forforsterker med innebygd strømforsyning, selv om også denne kan oppgraderes med den eksterne NPX 300. Som da skrur av den interne transformatoren, forsterker mer av musikksignalet og senker støygulvet ytterligere.
Vær oppmerksom på at NPX 300 kun kan gi strøm til ett produkt, så hvis du vil oppgradere både streamer og forforsterker, trenger du to slike strømforsyninger. Med hver sin dertil heftige prislapp! Jeg har fått med én i denne testen, og har prøvd den på både streameren og forforsterkeren, for å høre etter forskjeller.
Kraft: møt kontroll!
Mono-effektforsterkeren NAP 350 leverer mer rå styrke enn stereoforsterkeren NAP 250, med 175 RMS-watt pr. kanal i 8 Ohm. Dette høres kanskje relativt beskjedent ut, men med en peak-power på hele 1,7 kW bes herved alle kimsere å holde seg hjemme. Med NAP 350 loves vi en enorm transient- og basskontroll! Og det med et gigantisk, presist og dynamisk lydbilde, hvor selv de mest komplekse passasjer håndteres med letthet og autoritet.
Naim New Classic 300: Det ultimate musikksystemet
Med de store Bowers & Wilkins 802 D4 på orkesterplass i testrommet (test kommer), står musikkopplevelsene i kø.
Naim-settet skaper et enormt, presist og samtidig intimt lydbilde. Instrumenter tegnes opp med kirurgisk nøyaktighet, samtidig som stemning og nerve formidles med tilstedeværelse og nærhet.
På Infected Mushrooms elektroniske festival av en trance-låt I Wish, fyller New Classic 300 rommet med et nærmest utømmelig lydtrykk. Bass og trommer har en fysisk kraft som slår gnister, uten å stjele fokus fra resten av det luftige lydbildet. Denne remiksen gir frysninger nedover ryggen, der lydbildet er stablet lag på lag med en ro og autoritet jeg sjelden har hørt maken til.
Her kommer virkelig monoforsterkersettet NAP 350 til sin rett, godt hjulpet av en fantastisk renhet og dynamikk fra øvrige komponenter i kjeden. De to kraftpluggene strammer grepet rundt selv de mest intense orkestrale crescendoer.
På Anne-Sophie Mutter sin fremføring av Vivaldis Fiolinkonsert i F-dur, beholder Naim-systemet jerngrepet rundt det myke og såre fiolinspillet, samtidig som paukene har en kontanthet og pondus som gir musikken fremdrift. Her forenes hurtighet og smidighet med følsom nyansering.
Akustisk musikk for sarte sjeler
Den rolige visesangen Dear Insecurity av Brandy Clark i duett med Brandi Carlile, tegnes instrumentene opp med nærmest mikroskopisk nøyaktighet. Fiolinen og celloen i begynnelsen har en organisk varme og nærvær, vibrasjonene fra strengene klinger ut i det åpne rommet.
Vokalene til Brandy Clark og Brandi Carlile har hver sin karakteristiske farge, men deler en intim nærhet som gjennom Naim-systemet skildrer lengselen etter det uoppnåelige selvbildet med største følsomhet. Dette er ganske enkelt noe av det mest engasjerende jeg har hørt fra forforsterkere i noen prisklasse. Så befinner da Naim-settet seg i den klart høyere enden av det jeg er vant til å høre.
Med og uten ekstern strømforsyning NPX 300
Når man kobler inn strømforsyningen NPX 300, så blir det som å fjerne et slør fra musikken. Et slør man ikke visste var der, før man hørte det. Men etterpå går det ikke an å ikke høre det, når strømforsyningen kobles ut igjen. Den gjør omtrent samme type forbedring om den kobles til streameren eller forforsterkeren. Men i mine ører er forskjellen større sammen med streameren.
I tillegg til å fjerne dette silketynne sløret og dermed åpne lydbildet mer, så synes jeg faktisk det også høres som om det plutselig blir mer kraft i systemet. Det blir det selvsagt ikke, men ved å fjerne støy kommer dynamikken bedre frem, og kontrasten mellom høyt og lavt blir større. Når man spiller høyt, får hvert trommeslag mer snert, elektriske gitarer med masse vreng blir enda mer fysiske, og alt blir enda mer engasjerende.
Konkurrenter
Det er selvsagt konkurrenter i alle prisklasser, så også her. Dersom du ikke trenger grensesnittet til Naim-streameren NSS 333, men lever fint med Roon, så mener jeg Mola Mola Tambaqui har vel så stor oppløsning. En del opp i pris finner du dCS Lina Network DAC, som har samme lydmessige fordeler som Mola Mola-en og med større strømmemuligheter. Men Naim-streameren utfyller de andre Naim-komponentene perfekt, og er du solgt på forsterkersettet NAC 332 og NAP 350, så ser jeg ingen grunn til å ikke også gå for NSS 333. Den er enormt god!
Forsterkersettet NAC 332 og NAP 350 har konkurrenter i for eksempel Hegel P30A og H30A. Går du for å brokoble to H30A, som de egentlig er laget for, blir regnestykket 100.000 kroner ekstra for Hegel, selv om du med Naim legger til strømforsyningen NPX 300 i regnestykket. Hvis valget står mellom Naim eller Hegel med én effektforsterker, ville jeg fort valgt Naim.
Så har vi den superfleksible Devialet Expert 1000 Pro, som er to 250 Pro koblet i mono. Et fantastisk forsterkersett det også, med innebygd strømming, og mulighet for å tilpasses spesielt til en enkelt høyttalermodell. Det ultragjennomsiktige og superluftige lydbildet er noe helt spesielt, men Naim har varmere lyd.
Så skal vi ikke glemme Rotel Michi P5 og S5. Digitale innganger i forforsterkeren, fantastisk lyd med masser av kraft. Et forsterkersett som kan få Dovre til å falle, og som i tillegg har veldig mye av Naims taktfasthet og varme. Det kan ikke oppgraderes som Naim kan, og tar større plass. Men en absolutt verdig utfordrer.
Det hele bunner i smak og behag, men det er helt sikkert at du ikke vil trå feil med Naim-settet.
Konklusjon
Naim New Classic 300 tar fremragende lyd til nye høyder. Strømme-DAC, forforsterker og et par råbarske monoforsterkere smelter sømløst sammen til det hittil ultimate Naim-systemet. Her forenes analog varme, digital oppløsning og utømmelige mengder dynamikk og detaljer. Dette er rett og slett noe av det mest engasjerende og musikalsk overbevisende jeg har hørt. Og som gjør vondt å si farvel til.
Hei. Ville det lønne seg å satse på strømforsyning til både streamer/dac og pre, og heller gå for NAP250? Omtrent samme budsjett, men litt annen prioritering. Mvh Audun
Hei! Et svært interessant spørsmål. Vet du, det skulle ikke forundre meg. Men uten å ha testet selv, kan jeg ikke si det sikkert. Har du veldig strømkrevende høyttalere, vil du nok likevel få mer utbytte av monoforsterkerne.