TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: NAD C 3050 LE

Ung sjel i gammel kropp

NAD C 3050 LE er en nesten perfekt replika av forsterkeren som definerte NAD-designet. Er det bare ny vin på gamle flasker?

Av / 23.01.23 - 14:30
NAD C 3050 LE

Lyd & Bilde mener

  • Ultragjennomført retrodesign. Lyden er tro mot NADs idealer. Fullmoderne innmat med streaming og romkorreksjon.
  • Vintage-entusiaster vil rynke på nesen av klasse D-utgangstrinn og switched-mode strømforsyning. Billig er den ikke.

Når vi får en ny NAD-forsterker inn til test, bemerker vi vanligvis at den har det samme grå og pregløse designet som NAD har hatt i årtier. Det er faktisk ikke helt riktig. NAD har, som konkurrentene, justert designet sitt i takt med endringer i mote og teknologi. Nåtidens NAD-forsterkere er ganske riktig grå, men litt rundere former har sneket seg inn, sammen med fargedisplay til navigasjonen.

Men dette gjelder ikke NAD C 3050 LE, som er så fullblods retro at det ikke finnes et tørt øye på den gråhårede delen av redaksjonen. For den ser jo akkurat ut som i gode gamle dager!

NAD C 3050 LE 1

NAD C 3050 LE er heller ikke en hvilken som helst NAD-forsterker. De har valgt å feire sitt 50-årsjubileum – og samtidig hoppe på retrobølgen ved å lage en jubileumsmodell som utvendig er en nesten tro kopi av NAD 3030, som riktig nok ikke var NADs første forsterker, men som i 1974 var den første til å ha det grå designet som siden har vært deres kjennetegn.

Kun 1972 eksemplarer

For å gjøre opplevelsen eksklusiv er det bare produsert 1972 nummererte eksemplarer av jubileumsforsterkeren. Altså tilsvarende årstallet da selskapet ble grunnlagt. Og prisen på det amerikanske markedet er da også satt til 1972 USD. Her hjemme lander prisen imidlertid på noe mindre symbolsk.

Annonse

Det totale antallet er faktisk ikke 1972 eksemplarer, men 1986. Det er nemlig bygget 14 unummererte forsterkere som kan lånes ut til test i hi-fi-medier. Og her har Lyd & Bilde vært heldige – som eneste medie i Norden – å få tak i én av disse, inntil den skal hjem til NAD.

Nesten tro kopi

Likheten mellom NAD C 3050 LE og den 48 år gamle NAD 3030 er nær perfeksjon. Kabinettet, kledd i ekte valnøttfinér, er litt lavere, men alle knappene på frontpanelet ser umiddelbart ut til å være plassert nøyaktig som i 1974. Og det samme gjør de to VU-meterne i øverste venstre hjørne. Logoen med ordene ”New Acoustic Dimension” i sirlig kursiv er også identisk med forbildet.

Kikker man grundigere etter, oppdager man at funksjonene er endret, og at dreieknappen for inngangsvalg er fjernet. I stedet velges signalkildene med den raden av trykknapper som opprinnelig utgjorde loudness, sub/high-filter, mute og mono. Funksjoner som ingen bruker i dag.

NAD C 3050 LE 2
Alt på frontplaten sitter tilsynelatende som det gjorde i 1974. Selv om noen knapper ved nærmere øyesyn har skiftet funksjon. (Foto: NAD)

De to knappene for båndopptagere lengst til høyre på frontpanelet er også erstattet av indikatorer for henholdsvis BluOS og Bluetooth. NAD C 3050 LE har nemlig alle de moderne funksjonene. Men de er godt gjemt. En stripe av grønne lysdioder under volumknappen gir dessuten en visuell indikasjon av lydnivået. Det er nødvendig, siden volumknappen ikke fungerer som før. Mer om det senere.

Slik skal det gjøres

Baksiden av NAD C 3050 LE er en blanding av retro og moderne funksjoner. To sett skruterminaler til høyttalere innkasserer anerkjennende nikk fra den gamle testeren. Og med en dreieknapp på fronten kan man skifte mellom de to settene av høyttalere eller spille på begge samtidig. Akkurat som det skal være. Det gir også et nostalgisk sug i magen å se kontaktene for Pre out og Main in tilkoblet med en avtakbar bøyle. Akkurat som man gjorde i gamle dager. Faktisk kunne ikke NAD 3030 skille for- og effektforsterker på den måten. Men når det er snakk om en forbedring, ser vi mellom fingrene når det gjelder den unøyaktigheten …

NAD C 3050 LE 3
Baksiden er en fin blanding av klassiske egenskaper og moderne påfunn. (Foto: NAD)

Nostalgien til tross har bakplaten alle tilkoblingene og funksjonene som en moderne stereoforsterker i premiumklassen bør ha. Det omfatter også et nesten fullt sett av digitale innganger, med koaksial, optisk og HDMI-inngang samt en USB-A-port til avspilling av lydfiler fra ekstern disk. Det er ingen USB-B host-inngang til å spille av filer fra en datamaskin. Men dette er en funksjon som blir stadig sjeldnere.

En så klassisk forsterker som NAD 3050 LE har naturligvis inngang for platespiller (dog kun MM) samt en ekstra analog linjeinngang.

De fleste av disse utmerkede inngangene kommer nok likevel nok til å forbli ubrukt. Tross det klassiske designet har forsterkeren nemlig hele tre antenner til moderne trådløse tilkoblinger. To antenner til Bluetooth (den kan både motta fra mobilen og sende til en trådløs hodetelefon) og én til Wi-Fi. Det er innebygd BluOS til streaming, og forsterkeren kan inngå i et multiromsystem sammen med for eksempel en Bluesound Powernode.

Klasse D

NAD C 3050 LE er litt lavere enn sitt 50 år gamle forbilde, men det som virkelig avslører den som en moderne forsterker, er vekten. Med en vekt på 9,8 kg er den betydelig lettere enn de fleste ekte vintage-forsterkere. Under valnøtt-innpakningen finner man nemlig en 2 x 100 watt klasse D-forsterker, basert på et Hypex-design, men i NADs egen utførelse. Strømforsyningen er av switched-mode-typen.

Det kan virke litt overraskende at NAD har valgt å bruke så moderne elektronikk i et gjennomført nostalgiprodukt. Som lyttetesten viser, gjør klasse D-effektforsterkeren på ingen måte en dårlig jobb, men det kunne ha vært interessant med et klassisk klasse AB-utgangstrinn.

NAD C 3050 LE 4
(Foto: NAD)

Oppsett kun via app

Siden NAD C 3050 LE er fri for nymotens greier som display, gjøres alt digitalt oppsett via mobil-apper. Det ga noen utfordringer med testeksemplaret, som ikke frivillig dukket opp som ny avspiller i Bluesound-appen. Heldigvis løste det seg ved å logge inn på forsterkerens innebygde trådløse nettverk med en PC – og så konfigurere forsterkeren på husets trådløse nettverk. Etter det lot den seg godmodig innlemme som avspiller i Bluesound-appen.

NAD C 3050 LE har også innebygget Dirac-romkorreksjon, og det følger med en kalibreringsmikrofon med USB-interface i esken. Det er for øvrig nøyaktig samme mikrofon som følger med NAD C 658. Og målingen med opp til ni målepunkter i rommet skjer via Dirac Live-appen. Som på andre NAD-forsterkere med romkorreksjon er det snakk om basisutgaven av Dirac Live, som bare kan brukes under 500 Hz. En oppgradering til fullt frekvensområde koster kun få hundre kroner. Og den burde ærlig talt være inkludert i prisen. Ingen ville ha løftet et øyenbryn om prisen dermed hadde vært tilsvarende høyere. Men gi oss en pakke uten rabattbegrensninger!

Kognitiv dissonans

NAD C 3050 LE er en så perfekt designet retromodell at man automatisk tenker ”oi – her er det noe galt!” når noe ikke oppfører seg som man instinktivt forventer. Det oppstår en kognitiv dissonans.

Det gjelder spesielt volumknappen, som ikke bare ser ut som et gammeldags volumpotensiometer, men også har nøyaktig den rette oljemyke motstanden når man griper rundt knappen og vrir. Men i virkeligheten er knappen en endeløs encoder som kan roteres i det uendelige. Løsningen gir god mening, siden forsterkeren skal kunne fjernbetjenes, og alternativet hadde vært et dyrt, motordrevet mekanisk potensiometer. Men mange års muskelhukommelse i å dreie knappen brøkdeler av en millimeter for å justere lydstyrken nøyaktig, blir man snytt for. En hel omdreining av knappen endrer faktisk bare lydstyrken noen få dB.

NAD C 3050 LE 5
Det er selvfølgelig et par skikkelige, analoge effektmetere som blafrer i takt med musikken. (Foto: NAD)

Samme sansekonflikt gir av-/på-knappen, som ligner perfekt på en gammeldags mekanisk trykknapp. Men knappen er selvfølgelig digital, og den forblir derfor ikke inntrykt. Det er helt uten betydning, men sansebedraget er perfekt. Og NAD har selvfølgelig fått knappen spesiallaget til å ligne en trykknapp fra 1970-årene.

Indikasjonsinstrumentene ga umiddelbart samme sanseforvirring, da de er forsynt med en effektskala, men i utgangspunktet fungerer som VU-metere som blafrer lystig i takt med musikken, uansett hvor høyt eller lavt det spilles. Heldigvis kan man endre meterne til effektvisning med en liten skyveknapp på baksiden.

”Ubegrenset” utgave på vei

NAD C 3050 LE er som sagt en eksklusiv spesialutgave i svært begrenset antall. Hvis du er retro-elsker, men ikke er blant de heldige som rekker å sikre deg et av de 1972 eksemplarene, trenger du ikke å fortvile. For det er nemlig en utgave i ikke-begrenset antall på vei senere på året.

NAD C3050, som blir navnet på standardmodellen, får samme retro-utseende, bortsett fra at treoverflaten blir erstattet av valnøttmønstret vinyl i stedet for ekte finér. Den får heller ikke 50-års-minneplaten på baksiden.

NAD C 3050 LE 6
En minneplate på baksiden beviser at forsterkeren er en av de 1972 nummerte jubileumsmodellene. (Foto: NAD)

Standardutgaven leveres også uten BluOS og Dirac, noe som kanskje kan bli oppfattet som en fordel av de ivrigste vintage-entusiastene, som helst vil ha den ekte analoge varen. Forsterkeren kan utvides med BluOS og Dirac via et NAD MDC2-udvidelsesmodul, som vil gi den akkurat samme funksjonalitet som NAD C 3050 LE.

Vi har ikke fått en nøyaktig norsk pris på standardmodellen, men NAD-produktsjef Cas Oostvogel fra Lenbrook opplyser at prisen på denne, pluss MCD2-modulet, vil tilsvare priser på en NAD C 3050 LE.

Låter slik som den ser ut

NAD har gjort alt de kan for å skape høye forventninger. Designet er like eksklusivt som antallet. Og det ville være skuffende hvis lyden bare var helt gjennomsnittlig.

Heldigvis har de etter denne testerens oppfatning lyktes med å skape en forsterker som lydmessig signaliserer like mye ”moderne retro” som utseendet gjør.

Klasse D-forsterkere har – i noen tilfeller med rette – blitt beskyldt for å være kliniske og uengasjerende i lyden. Det er ikke tilfellet med NAD C 3050 LE, som har en så varm og behagelig lyd at man nesten kunne mistenke NAD for å ha skjult et klasse AB-effekttrinn i kabinettet.

Bassen er varm og rund, noe som kler rockemusikk svært bra (og vi mistenker at en stor del av de potensielle kjøperne fikk utviklet musikksmaken sin med klassisk rock på 70-tallet). Mellomtonen er ren og åpen; en egenskap som vi har blitt vant til å forbinde med klasse D-trinn. Men fortsatt med en viss varme. Det er nærliggende å sammenligne med en annen Hypex klasse D fra NAD til samme pris, nemlig NAD C 388. Her vinner C 3050 LE klart på en mer sjarmerende gjengivelse av stemmer og av instrumentenes grunntoner. Det har rett og slett skjedd et teknologisk generasjonsskifte. Selv om den sist ankomne ligner på bestefaren til sin forgjenger.

Romgjengivelse og perspektiv håndteres også fullt ut tilfredsstillende. På et godt opptak som Afenginns ”Skjálvtin” fra albumet Klingra er det en fornøyelse å lytte inn i et dypt rom bak høyttalerne, hvor hvert enkelt piano- og slagverksanslag står tydelig.

Også tyngre kost som Johann Strauss’ ”Banditen Galop” i Telarc-utgaven med Cincinnati Pops håndteres fint.

I hvert fall inntil man skifter over til det nesten dobbelt så dyre NAD C 658/C 298-forsterkersettet med nesten dobbelt så høy utgangseffekt fra Purifi Eigentakt-utgangstrinent. Da oppdager man nemlig at det kan være mye høyere opp til taket og bredere til veggene på den akustiske scenen. På samme måte som bassen plutselig blir langt sterkere og mer kontrollert.

NAD C 3050 LE 7
(Foto: NAD)

Effektiv romkorreksjon

Jeg har testet flere forsterkere med Dirac Live-romkorreksjon, og den gjør akkurat det den er ment til. Og selv om det virker gnieraktig å avspise kundene med en begrenset utgave av programvaren, er det nettopp i bassområdet det er størst behov for romkorreksjon – og størst sjanse for suksess.

I lytterommet mitt har jeg en veldempet akustikk, men det er noen pukler og dykk i bassområdet fra stående bølger. Disse bringer Dirac under kontroll, noe som gir en betydelig renere bassgjengivelse.

Og det må for ordens skyld understrekes at selve lyttetesten ble gjennomført med romkorreksjonen skrudd på. Også på NAD C 658, som ble brukt som referanse.

Konkurrenter

Å finne en 100 W stereoforsterker til knappe 26.000 kroner er ikke vanskelig. Men å finne en direkte konkurrent til NAD C 3050 LE er langt mer komplisert. Spesielt hvis den både skal ha streaming og romkorreksjon – og ligne noe fra 1970-årene.

NAD C 388 kan teknisk sett leve opp til kravene hvis den kombineres med en BluOS/Dirac-utvidelsesmodul. Men da blir totalprisen like høy som på C 3050 LE – og uten det lekre retrodesignet.

Vi har den siste tiden sett flere forsterkere som spiller på de samme retro-strengene, blant annet den billige LEAK Stereo 230 og den noe dyrere Cyrus Classic AMP. Vi har imidlertid ikke hatt mulighet til å teste noen av dem ennå.

NAD C 3050 LE Lifestyle 4 NAD C 3050 LE Lifestyle 1 NAD C 3050 LE Lifestyle 3
<
>
NAD C 3050 LE oser av autentisk 70-tallsstil. Hvis du er et snev av nostalgisk, er den vanskelig å ikke bli forelsket i. (Foto: NAD)

Konklusjon:
NAD C 3050 LE er på alle måter en sjarmerende forsterker. Med sitt perfekt gjennomførte vintage-utseende treffer den rett i hjerterota på en gammel hi-fi-entusiast. Selv om innmaten er hundre prosent moderne, er lyden tro mot utseendet, og oser av varme og hygge. Forsterkeren har alle de digitale bekvemmelighetene du kan ønske deg. I hvert fall hvis du får tak i jubileums-spesialutgaven med BluOS og romkorreksjon fra Dirac.

Du kan alltids finne en billigere forsterker med større effekt, men ikke med de samme funksjonene. Så hvis du har lyst til å eie et unikt stykke hi-fi-historie, får du full valuta for pengene. Men da må du skynde deg – for det er som sagt bare 1972 stykker av denne jubileumsmodellen i omløp.

  1. NAD M33

    Morsom, klok og sterk

    NAD M33, som beskrives som en «smart-forsterker», er ikke bare en forbedret M32. Faktisk er den fornyet på alle måter, og forbedret på de fleste.

    Ekte high end, morsom å lytte til, og med masse krefter. Innebygget BluOS-streaming og romkorreksjon.
    Betydelig dyrere enn forgjengeren. Du må betale ekstra for den fulle romkorreksjon-utgaven.
    Les hele testen
Karakter
NAD C 3050 LE
Premium
John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset