Musikken på en CD er som de fleste nok er klar over, tatt opp med samplingsfrekvens på 44,1 kHz. Og den samme arbeidsfrekvens hadde derfor også de første CD-spillerne. Det gikk imidlertid ikke lang tid før noen fant på å lese av signalet i flere omganger, såkalt oversampling. Formålet med oversamplingen er å øke oppløsningen på det digitale signalet og redusere støyen. Samtidig kan man unngå de veldig bratte – og lydødeleggende – lavpassfiltre som ellers er nødvendig for å skille signalet fra samplingsfrekvensen på 44,1 kHz.
Oversampling har etter det vært god latin. Men noen få hi-fi produsenter, deriblant Audio Note og nederlandske Metrum Acoustics mener at oversamplingen gjør mer skade enn gavn, og velger derfor bort oversampling i sine DAC-er og CD-spillere. Vi har her lyttet til Metrum Acoustics toppmodell, Pavane, til nesten 45.000 kroner.
NOS
Metrum Acoustics kaller teknologien i Pavane for NOS. Det står ikke som normalt for ”New Old Stock”, men for ”NonOverSampling”. Men det er ikke så langt fra, da produsenter av oversamplingsfrie DAC-er normalt er henvist til å ta til takke med gamle DAC-kretser fra CD-ens barndom man finner på restlagre.
Metrum Acoustics har i stedet utviklet sin egen DAC-krets kalt Transient. Kretsen håndterer samplingsfrekvenser opp til 384 kHz (på USB-inngangen), men kun hvis originalsignalet har denne samplingsfrekvens. Man rører ikke ved samplingsraten på det inngående signalet.
Åtte DAC-kretser
Man har ikke spart på delene i Pavane, verken i antall eller kvalitet. Der de fleste ville bruke en DAC-krets til å konvertere signalet sitter det her åtte! Pavane er for det første oppbygd som dual-mono, med separate printkort og strømforsyninger for hver kanal. En tredje strømforsyning tar seg av de øvrige logiske kretsløpene.
For å oppnå et større dynamikkområde og lavere støygulv fordeles konverteringen mellom to DAC-kretser som tar seg av henholdsvis den øverste og nederste del av dynamikkområdet. Og så er alt annet symmetrisk bygget opp. En Lundahl-utgangstransformater summerer det balanserte signalet til RAC-utgangene.
Det hele er pakket inn i et solid aluminiumskabinett med glasslokk. I hvor høy grad mekanisk demping er nødvendig i en DAC er et spørsmål som det er mange – og sterke – meninger om. Men dempingen er i hvert fall tilstede, og når vi er oppe i dette prisleie skal det også gjerne se lekkert ut. Den samlede vekten er på 10 kg.
Betjeningen er enkel. Fem trykknapper på fronten gir adgang til hver sin inngang. Ut over det er det kun en på/av knapp. Fjernkontrollen er enda enklere da den kun har en knapp som kan skifte mellom de fem inngangene. Det er ingen volumregulering, så Pavane kan bare brukes som DAC og ikke som digital forforsterker. Det ville ellers vært nærliggende å spare et ledd i signalkjeden. Ikke minst når hvert ledd koster som en god bruktbil.
Brutalt ærlig
Pavane er en brutalt ærlig DAC som ikke – i nevneverdig grad – legger noe til eller trekker noe fra i behandlingen. Klangmessig er den i særklasse naken og ubetonet. Akustiske instrumenter lyder ekte og nærværende på en måte som jeg ikke kan huske å ha hørt før. En klarinett lyder virkelig av tre. Og detaljene! Man finner seg selv lyttende til hvordan hver enkelt streng i et akustisk piano svinger. Og kommer det et stykke med elektrisk gitar kan man med kirurgisk presisjon høre hvilken forsterker som er benyttet. Det betyr også at mindre vellykkede opptak avsløres i all deres mangel på perfeksjon. Heldigvis skjer dette mer sjelden enn ventet. For Pavane bringer detaljene som hittil har ligget gjemt, frem i opptakene.
Umiddelbart virker romklangen litt dempet. Ved nærmere lytting viser deg seg imidlertid at Pavane ikke overdriver rommet, men gjengir det i den størrelse som det har på opptaket. Tette, intime opptak står nakne i stuen. Men når det skal være rom – det være seg ekte eller kunstig – på et opptak, vokser perspektivet og fyller stuen både i bredde og høyde.
Konklusjon
Metrum Acoustics Pavane er en utradisjonell DAC som beviser at den oppmerkede veien ikke er den eneste veien til et godt resultat. Lydmessig er den fullt på høyde med andre high-end DAC-er. Evnen til å formidle lyden på opptaket er blant de beste. Om den passer deg avhenger av klangideal og resten av anlegget. Men den er bestemt verdt å ta med i betraktningen når digital audio skal konverteres i høy kvalitet. Konkurrentene vil neppe være andre DAC-er, men meget ambisiøse digitale forsterkere.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser