Begrenset effekt
  • McIntosh MC275
  • Stereo røreffektforsterker
  • 2 x 75 W 8 ohm
  • 1 x 150 W 8 ohm brokoblet
  • Balanserte innganger

Rørforsterkeren fremstår som rene anakronismen i den digital tidsalderen. Likevel nekter den å dø. Faktisk lages det nye forsterkere med de karakteristiske, glødende vakuumrørene, til et henført publikum, som knapt kan tenke seg noe bedre å lytte til musikk gjennom.

Få forsterkere er et tydeligere bevis på det, enn denne, den siste utgaven av McIntosh legendariske 75 W stereo effektforsterker. MC275 så dagens lys i 1962, et år før Porsche 911 (901 opprinnelig), og med unntak av et opphold, har den vært produsert siden den gang. Denne versjonen kalles MC275 VI, og er en sjette i rekken siden 1962, hvis vi holder unna noen sjeldne jubileumsmodeller. Prinsippet er det samme. Fire store utgangsrør og små driverrør på rekke, foran strømtrafo og utgangstransformatorer. Designen har heller ikke endret seg.

Beste hittil
Men teknikken er kraftig forbedret, og purister hevder at det bare er driftsprinsippet og designen som ligner originalen. Akkurat som med 911…

Forsterkeren har fått mye kraftigere og bedre kabelterminaler, som virkelig kan spenne fast kablene slik at du omtrent kan løfte den 30 kg tunge forsterkeren etter kablene. Både de balanserte og de ubalanserte inngangene, er flyttet ned slik at ikke kablene peker 45 grader, og inngang for strømkontroll via en 3,5 mm minijack er endelig på plass. Da slukker og tennes forsterkeren når man slår på eller av en tilkoblet McIntosh forforsterker. Som D100, C2500 eller C48 og C50.

Teknisk sett er den lik den siste jubileumsversjonen, med lysdioder som tennes i rekkefølge, og lyser opp driverrørene, når man slår på forsterkeren. Oppstår en feil med et rør, tennes en rød lysdiode der feilen har oppstått. Forsterkeren lyder identisk med den dyrere jubileumsversjonen. Lydbildet er stort, musikken får et nydelig strøk av varme, og den sparker godt i fra i bassen. Den dynamiske kontrasten er lynrask, og med et åpent og luftig lydbilde, stiller den det meste av musikk i et ekstra godt lys.Helt nøytral er den ikke, men hvem bryr seg? Med den sprudlende spillegleden man opplever med en MC275, blir det aldri kjedelig å spille musikk. Og trenger man mer kraft, er det bare å kjøpe en til, brokoble begge med en bryter, og nyte musklene til 2 x 150 W. Dobbelt så gøy!

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.