Jeg trodde jeg visste hva jeg gikk til. Først en fysisk anstrengelse, som alltid med McIntosh forsterkere, fulgt av en takttappende og engasjerende innspillingsperiode. Så pass hadde jeg lært etter årevis med lemping og testing av McIntosh-produkter.
Men denne gangen var jeg ikke forberedt.
Det vil si, med en vekt tett oppunder 50 kilo, lever MA12000 definitivt opp til begrepet tung hi-fi, men lyden fra forsterkeren skilte seg umiddelbart fra f.eks. en MA9000. Som har vært flaggskipet blant de integrerte McIntosh-forsterkerne. Ikke nå lengre.
Den enda større, enda tyngre og enda kraftigere MA12000, er i utgangspunktet temmelig lik både 9000 og de andre integrerte forsterkerne fra McIntosh. Men den skiller seg ut ved å være en hybrid konstruksjon. Autoformere -store transformatorer – og massive utgangstransistorer, kombineres med vakuumrør i forforsterkertrinnet.
Det er ikke veldig vanlig å kombinere rør og transistor i en integrert forsterker, men ideen er ikke ny. Japanske Luxman gjorde det på 80-tallet, med den integrerte LV-serien, og de produserte sågar CD-spillere med rør! McIntosh er omtrent de eneste som i dag kombinere rør og transistor, i MA252 og 352, og nå også i flaggskipet MA12000.
McIntosh-forsterkeren bruker altså samme prinsippet, men er et 350 w kraftig monster av en forsterker. Med en ny DAC-modul, en hysterisk bra phono-inngang, og totalt 17 innganger.
Overkill for de fleste av oss, men mangler ikke på fleksibilitet her.
Når man har fått lempet monsteret på plass, noe som er et tomanns løft, kan man ikke unngå å legge merke til alle lysene, som er så typisk McIntosh. De kan dempes, også lysene i det lille vinduet foran, som gjør en MA12000 så unik.
Rør
Forsterkerens fire 12AX7A-rør, vises nemlig gjennom et lite vindu mellom effektmeterne. Rørene sitter i forforsterkerdelen, og man kan se topografien til forsterkernes kretsløp på toppen av den. De to inngangene for platespiller, en for MM- og en for MC-pickuper, er to av de til sammen 17 inngangene. Som også består av seks ubalanserte og to balanserte linjeinnganger.
Ny DAC-modul
Den nye DA2 digitalmodulen, er den samme som i forforsterkeren C2700, og er en oppgradert versjon av 32-bits konverteren som sitter i DA1-modulen bak på en MA9000. Det som er nytt i DA2, er støtte for DSD512 og en HDMI-inngang med lydretur, for tilkobling til tv. Det er til og med lip sync-justering på HDMI-inngangen.
DA2-modulen på MA12000 og C2700, har i tillegg to koaksiale og to optiske innganger som som støtter opptil 24-bit/192kHz-filer, og en USB-inngang med støtte for 32-bit/384 kHz. Modulen har også den spesielle DIN-kontakten kalt MCT, som gir digital tilkobling av SACD-avspilling fra McIntosh SACD-spillere med MCT utgang.
DAC-en har naturligvis Roon-støtte. Sånn at man kan strømme musikken og styre musikk biblioteket i Tidal eller Qobuz, med en Roon-klient.
En åttebånds equaliser fra 25 hz til 10 kHz, danner en perlerad mellom inngangsvelgeren, og volumkontrollen. De to sistnevnte kan også brukes til å gå inn skjermmenyen, hvor man kan gjøre innstillinger, som å endre Inngangsfølsomheten, bytte navn på inngangene, og justere belastningen til MM- og MC-pickuper. Impedans-belasting kan settes til, 50, 100, 200, 400 eller 1000 ohm, på MC-inngangen, og kapasitans for MM fra 50 til 400 pF.
Som man kan se av bildene, har forsterkeren også en hodetelefonutgang, med en liten logo over. Det er McIntosh Headphone Crossfeed Director (HXD), som skal skape følelsen av å høre på høyttalere i et rom, selv om man har på hodetelefoner.
Fullbalansert med autoformere
Foruten rørene, er MA12000 bygget ganske likt som en MA9000 eller MA7200. Forsterkeren er fullbalansert med McIntosh velkjente autoformerne på utgangene. Som har separate viklinger og utganger for 2, 4 og 8 ohms høyttalere.
Dette prinsippet er ganske uvanlig på en forsterker med transistorer i utgangstrinnet, og noe man stort sett bare finner på rørforsterkere. Men McIntosh insisterer på å bruke trafoer på utgangene på sine mer påkostede forsterkere, fordi det gjør utgangstrinnet helt ufølsomt for varierende høyttalerbelastning, og uønsket feedback fra høyttalerne.
Den er også utstyrt med McIntosh Sentry Monitor, som kobler ut utgangene hvis forsterkeren er i fare for kortslutning, og har Power Guard, som passer på signalet i sanntid for å unngå klipping som kan skade høyttalerne.
Steintøff og raffinert
Siden forsterkeren bruker rør i kombinasjon med transistor, er støygulvet litt høyere, enn på en MA9000. Men det merker man ikke noe til. Ikke engang på MC-inngangen, hvor det er stille som i graven.
Men det man virkelig merker, er den vanvittige kontrollen forsterkeren har over høyttalerne, De store JBL 4367 er ikke akkurat tungdrevne, men det krever både muskler og kontroll å styre to 15-tommers basser, og det gjør MA12000 med samme autoritet som effektforsterkeren MC312.
Det er naturlig å sammenligne med MA9000, som om man ser nøkternt på det, er en forsterker som ikke kan lyve fra seg slektskapet med MA12000, og som spiller fantastisk. Den bruker forrige generasjon DA1 DAC-modul (men kan oppgraderes til DA2), og har like mange innganger, men koster betraktelig mindre. Sånn sett er den et bedre kjøp.
Så hva får man i MA12000 som MA9000 ikke har? Den nye forsterkeren har om mulig, enda bedre grep, kanskje mest merkbart i bassen når man spiller ordentlig høyt, og musikken har litt varmere klang. Vokaler lyder litt – understreker litt – fyldigere. Tappingen på strenger feks. kontrabass, ‘smeller’ mer i rommet, og og det er bedre dybde i lydbildet.
Jeg skal ikke si at den nye forsterkeren er sinnssykt mye bedre enn den gamle, det vil være en betydelig overdrivelse, man hører som nevnt at de er i slekt. Men er noe med måten musikken klinger på, som fengslet meg mest. Om at dette kan tilskrives rørene, eller ikke, skal jeg være forsiktig med å mene noe bastant om. Men akustiske gitarer, strykere, vokaler, cymbaler og messingblås, blant annet, gjengis med litt mer glød.
For eksempel klinger klavertoner tydeligere og det er mer dybde i klangen, noe som minner veldig om kombinasjonen McIntosh C2700 og MC312. En kombinasjon som koster omtrent det samme, men tar dobbelt så mye plass.
Konklusjon
Historien er full av kraftfulle, integrerte forsterkere. Krell FBI, Musical Fidelity M6 si500, Gryphon Diablo 300, og flere fra McIntosh. Jeg vil påstå at MA12000 er den mest anvendelige av dem alle. Med totalt 17 innganger, DAC, MM- og MC-inngang, pre-out og 350 w effekt til rådighet, er McIntosh-forsterkeren enormt fleksibel. Den er mer enn kraftig nok, og spiller så fantastisk flott, at selv ihuga audiofile kan kureres for oppgraderingsyken.
2 hendelser på “McIntosh MA12000”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
For en som ikke har erfaring med rør: Hvor ofte må de byttes? Hvor får man tak i dem? Kan man bytte selv?
Ser helt fantastisk ut! Det er bare å håpe på 7 rette i lotto på lørdag, for med en slik forsterker så må man jo investere tungt i nye høyttalere også 🙂