Et halvt minutt inn i Keith Jarretts Køln-konsert kom jeg på hvorfor jeg alltid har vært svak for Marantz integrerte forsterkere. Den splitter nye Model 30 har mye av den samme lydsignaturen, en lettflytende, godt oppløst og uanstrengt lyd, som er så lett å like at den raskt blir vanedannende.
Den ser også ut som en million, med en kurvet frontplate og et ‘svevende’ betjeningspanel med et rundt display i sentrum. Det beste av begge verdener, altså. Tiltalende varm lyd, og et attraktivt design.
Forsterkeren er den første i en ny generasjon Marantz-forsterkere. Hvor mye av teknikken er kjent fra tidligere Marantz-forsterkere som PM-10S1 og PM-12SE. Som er bygget rundt Marantz egne forsterkermoduler, Hyper-Dynamic Amplifier Modules, bare kalt HDAM.
Det skiller den integrerte Model 30 markant fra den originale Model Thirty fra 1970, men det er mange likheter her også.
Den nye Model 30 er som Model Thirty en analog tokanals integrert forsterker. Den har rene linjeinnganger, og en platespillerinngang for både MM- eller MC-pickuper, men ingen nettverkstilkobling for strømming, eller digitalomvandler. Da vil Marantz peke på SACD 30n, som er en CD-spiller i samme serie, og som har alt dette innebygget.
Diskret oppbygget teknikk
Det meste under topplokket er kjent fra før. En switch mode strømforsyning, diskret oppbyggede HDAM SA3-moduler som skal gi lavere støy og bedre linearitet over et større frekvensområde, null negativ feedback i signalveien, og separate symmetriske oppbyggede kretskort for platespillerinngangen, og de seks lineinngangene.
Utgangstrinnet er ikke bygget opp med tradisjonelle transistorer, slik Model Thirty var. Som så mange andre moderne Marantz-forsterkere, bruker Model 30 to klasse D-forsterkermoduler fra Hypex (NC500 OEM). Det er de samme som vi kjenner fra PM-10, som bruker fire av dem for en total utgangseffekt på 2 x 200 w i 8 ohm.
Her er effekten oppgitt til 100 w per kanal, 200 w i 4 ohm, og det er konservativt oppgitt etter min mening. Forsterkeren viste få eller ingen tegn til åndenød da den ble presset på tungdrevne høyttalere.
Betjening
Hvis vi beveger til den lekre fronten på Model 30, legger man raskt merke til den dempede hvite LED-belysningen som skinner på den buede frontplaten.
Foruten en inngangsvelger, er det også en velger for MM- og MC-pickuper. Og man kan stille belastningsimpedansen på MC til 33, 100 og 390 ohm. Low, mid og high. Det er tilstrekkelig for de fleste MC-pickuper, og fungerer etter min erfaring fint med pickuper som skal ha 10, 50, eller 200 ohms belastning.
Bass- og diskantkontrollene kan kobles ut fra fjernkontrollen. Man kan stille dem slik man ønsker, og så bare trykke på knappen når de ikke trengs. Ingen grunn til å stille dem frem og tilbake hele tiden.
Marantz har valgt en digital volumkontroll for lavest mulig støy og best mulig linearitet, og den fungerer også med hodetelefonutgangen på forsterkeren.
Silkeglatt raffinement
Marantz sier at de har brukt mye tid på å lytte seg frem til lyden på Model 30, som de alltid gjør, men enda mer her enn før. Det gjør forsåvidt alle konstruktører. Ellers ville de ikke gjort jobben sin, men Marantz har sier de, forsøkt å få fram Marantz-lyden i Model 30 (og SACD 30n).
Hvis de mener den samme lyden som vi har opplevd i premium-forsterkerne i PM-serien, er jeg med, for lyden fra Model 30 kan ikke forveksles med lyden fra en Hegel- eller Denon-forsterker.
Lydbildet er sjenerøst åpent og det er ikke en eneste unote eller noe som stikker seg ut. Den er rett og slett dønn behagelig, med mengder av varme og et silkemykt raffinement, som gir detaljer i musikken de beste forhold for å komme med i lydbildet.
Det er lett å like lyden fra Model 30. Uansett høyttaler. Den kompakte Lumina I fra Sonus faber, og forsåvidt den gulvstående Lumina III, ga meg et fyldig og åpent lydbilde med god dynamisk kontrast.
Den langt større 702 S2 Signature fra Bowers & Wilkins, fikk frem klangen i klaveret til Keith Jarrett med enda flere klangnyanser enn i Lumina III, og de små, lettdrevne Audivector R1 Arreté, fikk fram enda flere detaljer særlig i diskanten, fra forsterkeren.
Den klarte seg utmerket på den vanskelige hybrid-elektrostaten Electromotion ESL X fra Martin Logan, som har noen utfordrende impedans-vendinger i diskanten. Som dykker til lave 1,6 ohm ved 20 kHz.
Det er sånt som får selv kraftige forsterkere i kne.
Den nevnte Jarrett-konserten kunne jeg omtrent spille så høyt jeg ville. Forsterkeren leverte det samme fyldige lydbildet med nydelig klangvarme som ga klaveret både dybde og kropp. Bassen strakk seg kjellerdypt på Dire Straits Love Over Gold, og strykerklang på klassiske opptak lød ikke slankt og skingrende. Slik det kan gjøre på mange andre forsterkere med klasse D.
Forsterkeren har mer enn nok krefter til de fleste høyttalere, det er i hvertfall mitt inntrykk etter testen. Og, den har glimrende, om enn ikke klasseledende dynamisk kontrast. Sammenlignet med Hegel H190 i tilsvarende prisklasse, mangler Model 30 litt av trøkket i dynamikken, og den lyder heller ikke like tredimensjonalt som Hegel-forsterkeren. Som har både nettverkstilkobling og DAC innebygget.
Men den har ikke platespillerinngang. Analog-entusiaster vil få stor glede av platespillerinngangen på Model 30. Den er nemlig mye bedre enn på andre Marantz-forsterkere vi har testet, og lød strøkent på Ortofon Cadenza Bronze, og Linn Krystal. Så de som spiller vinyl og ikke bryr seg om å strømme trådløst til noe annet enn hodetelefoner, vil få en god venn i Model 30.
Konklusjon
Den nye Marantz Model 30 spiller som forventet av en Marantz-forsterker i premium-klassen. Nydelig varm klang med stor detaljrikdom og god dynamikk med gode kraftreserver. Den har ikke helt den samme dynamiske kontrasten som de aller aller beste í denne klassen, men den spiller så ubesværet naturlig og ufarget, at den vil kle selv de beste høyttalere. Fraværet av nettverk eller DAC vil få noen til å vende seg andre steder, men for de som – kanskje særlig – nyter musikken fra eksterne lydkilder som CD og platespiller, er Model 30 en forsterker det absolutt er verdt å prøvelytte.
1 hendelser på “Marantz Model 30”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Hei!
Korleis vurderer du denne kontra Michi X3? Har ein Marantz SACD og må ha ny forsterker…