De minste reiseradioene har ikke mye å fare med. Bortsett fra at de er små. Og som regel ganske billige. Hvilket er helt ok, om smått og billig er hva man er ute etter. Liker man god lyd, derimot, skal man se etter noe annet.
Det finnes nemlig reiseradioer som både er små, og har god lyd. De koster bare mer. Som denne.
Blant radioene i størrelsen over lommeradioer, har Tivoli og Genevas bærbare radioer vært blant de mest vellydende. Førstnevnte kom nylig i en oppdatert utgave med enklere betjening, og bedre lyd. Nå er det Geneva-radioens tur til å få en overhaling.
Touring-modellen har vært på markedet i tre år, og kom nylig i en forbedret utgave. Det vil si, betjeningen er den samme. Det samme er utseendet. Den perforerte grillen er det eneste som antyder at dette er en ny modell. På den nye Touring S+, er de runde, mens åpningene var rektangulære på den forrige modellen.
[interscroller_banner_mobile bannerid=»1″]
Slavebass
Men snur man radioen, ser man en av de synlige – og hørbare forbedringene på den nye modellen. En oval slavebass legger litt mer bass til lyden, og foran har Geneva satt inn et nytt høyttalerelement, og innvendig en ny forsterker til å drive det hele.
Det har nesten doblet vekten fra 500 til 800 gram, for Touring S+.
Ellers er radioen lik den forrige modellen. Med FM-radio, DAB+ radio og Bluetooth. Batteritiden er den samme, på cirka 20 timer, og S+ modellen har den samme lydinngangen plassert ved siden av USB-kontakten for lading.
Radioen kommer i de samme fargene som før. Sølvgrå aluminium med enten rødt, hvitt eller brunfarget kunstskinn, og i helsort.
Den har ikke fått noen flere funksjoner. Man må fremdeles klare seg med seks forhåndsinnstilliger, som man må bla i med piltastene på toppen. Der er også strømbryteren plassert på volumhjulet, og knappene for valg av lydkilde. Og en uttrekkbar antenne.
Håpløs skjerm
Som vanlig for Geneva-radioene, er kvaliteten et hakk opp fra konkurrentene. Strømbryteren på volumhjulet gir fra seg et tillitvekkende klikk, det samme gjør de få knappene på toppen, og selv emballasjen er et hakk opp fra hva som er vanlig.
I en perfekt verden hadde det vært innmari kjekt om Geneva-radioen hadde flere forvalg, gjerne en bedre skjerm. For den er ikke lett å se i sollys. Skal man bytte radiokanal, blir det fort litt på måfå, fordi det er umulig å se tegnene på skjermen. Den kunne godt hatt en hodetelefonutgang, i det minste toveis Bluetooth, selv om det ville dratt litt mer batteri. Radioen er heller ikke sprutsikker.
Fyldigere lyd
Men det er ikke mye galt med lyden fra Touring S+. Straks man har skannet for radiostasjoner og lagret sine favoritter, koblet mobilen til Bluetooth og stiller med fulladet batteri, er det tydelig at Geneva har gjort store fremskritt på lyden her.
Den forrige modellen glimret med et klokkeklart lydbilde, som ga særlig tale og vokal et veldig tydelig fokus. Her får man bass i tillegg. Ikke dyp, rumlende bass, men merkbart mer potent og fyldigere bass, mye takket være slavebassen på baksiden.
Den gir ikke bare kontrabasser på jazz-kanalene, og trommene på rock-stasjonene mer liv, men også vokaler og instrumenter. Som lyder fyldigere og mer voksent her. Pussig nok kan den lille radioen spille ganske høyt også, sånn at det blir moro å dra på litt.
Konklusjon
Geneva Touring S+, er en snerten og potent reiseradio, som er spesielt godt egnet for de som gjerne vil betale for bedre lyd. Det får de mer av her enn andre steder. Hvis man skal ha en bærbar radio, som er like god enten den brukes på balkongen, i parken, eller på kjøkkenbenken, er Touring S+ den beste reiseradioen i denne prisklassen.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser