TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Eversolo DMP-A6 Master Edition

Eversolo DMP-A6 Master Edition: Sykt bra!

Eversolo DMP-A6 Master Edition låter fabelaktig, og er mer brukervennlig enn det meste annet. Herlig!

Av / 28.11.23 - 08:00
Eversolo DMP-A6 Master Edition

Lyd & Bilde mener

  • En fantastisk strømmeopplevelse, med fabelaktig lyd, velfungerende pekeskjerm, god brukervennlighet – og et vell av innstillinger.
  • Litt høyfrekvent støy da produktet ble koblet til USB-DAC. Forbehold om forskjell mellom ulike enheter. Ingen hodetelefonutgang.

Det er et gammelt ordtak som heter: «Ytelse, funksjoner eller prisgunstighet: velg hvilke to du vil». Påstanden er at man aldri kan få i pose og sekk: Har et produkt glimrende ytelse og alle funksjoner du er ute etter, så vil prisen være høy. Er prisen rimelig og funksjonene mange, er ytelsen laber. Er ytelsen topp og prisen lav, kan du banne på at det er funksjoner du savner. Hi-fi-utstyr er intet unntak.

Slenger du så brukervennlighet inn i regnestykket, vil du fort se tusenlappene renne ut, om du skal sette kryss i alle felt.

Mine egne erfaringer stemmer godt overens med denne påstanden. Som da vi testet fem musikkstreamere i high-end-klassen. Hvor alle streamerne låt mer eller mindre fantastisk, men hvor den mest brukervennlige – HiFi Rose RS150b – med en stor og deilig pekeskjerm, slettes ikke var den som låt best. Med en prislapp på svimlende 50 000 kroner var den dessuten klart dyrest. På den andre siden har man for eksempel iFi NEO Stream, som gir fantastisk lyd og masse funksjoner, til drøyt 15 000 kroner. Men brukervennligheten er slettes ikke all verdens.

Så har vi streameren for hånden. Eversolo DMP-A6 Master Edition. Som til 13 000 kroner går langt i å gjøre alle fordommene til skamme.

eversolo-dmp-a6-master-edition front 2
Foto: Eversolo

Eversolo DMP-A6 Master Edition

Eversolo er et kinesisk merke, som spesialiserer seg på DAC-er og streamere i stasjonært og bærbart format.

Annonse

Det finnes to utgaver av DMP-A6, som begge har identisk strømmeseksjon, og som begge kan brukes som både streamer/DAC og forforsterker.

Forskjellen mellom standardversjonen og den noe dyrere Master Edition, som testes her, ligger i utgangstrinnet. Bedre opamper og en mye mer presis digitalklokke med femtosekunds-nøyaktighet er blant oppgraderingene du finner i Master Edition. Som er litt dyrere, men ikke mer enn at jeg selv ville valgt den, om du ikke planlegger å koble til en ekstern DAC. Da får du nemlig ingen fordeler av den dyreste.

Streameren er kompakt, men i tillitvekkende byggekvalitet, og med en god vekt uten å kunne kalles tung (nesten 5 kg). De balanserte XLR-utgangene i tillegg til ubalansert RCA vekker også tillit. Det samme gjør tre robuste antenner, hvor to er til WiFi, mens den siste er til Bluetooth. Med støtte for aptX HD, kan du vite.

Les også Musikkstrømming blir ikke mye bedre enn dette NEO Stream fra iFi Audio er ikke større enn en kioskroman. Men lyden er nesten av bibelske proporsjoner.

Tjenester og formater

DMP-A6 støtter en del musikktjenester direkte i appen, og hvis Tidal er et eksempel som etterfølges over resten av strømmefjøla, har appen kopiert grensesnittet til strømmetjenestene. Du kan alternativt bruke Tidal Connect direkte fra mobilen, og selv om det ikke står nevnt på hjemmesiden, støttes også Spotify Connect.

Streameren er Roon Ready og har både AirPlay 2 og DLNA, og dessuten både optisk, koaksial og USB-C digitalinnganger. Uansett behov bør denne oppfylle dem, med mindre du ønsker hodetelefonutgang. Den mangler.

Av oppløsninger støttes både PCM helt opp til 768 kHz og dessuten DSD512. MQA støttes også.

Eversolo DMP-A6 SSD
Du kan enkelt installere en SSD i Eversolo DMP-A6. Foto: Eversolo

CD-ripping

Hvis du vil, kan du putte inn en SSD. Da kan du både overføre musikkfiler fra en datamaskin, men også rippe dine CD-er fra et hvilket som helst CD-ROM-drivverk, via USB-A-inngangen.

USB-A-utgangen kan kobles til en ekstern USB-DAC. Her skal jeg påpeke at jeg opplevde svak høyfrekvent oscillerende støy gjennom USB-inngangen, og jeg må bruke litt lenger tid på å finne ut om det er enheten det er noe galt med eller kombinasjonen streamer/DAC (Hegel H590).

Tilsvarende støy opplevdes aldri fra verken optisk eller koaksial digitalutgang, ei heller fra analogutgangene.

Eversolo DMP-A6-HDMI-USB-connections
HDMI-utgangen har dessverre ikke lydretur / ARC. Foto: Eversolo

HDMI

Vi ser stadig flere digitale kilder med HDMI ARC/eARC kontakt på baksiden. Og DMP-A6 har en HDMI-port, men dette er en ren utgang. Tanken er at du skal kunne koble den til en surroundprosessor eller -receiver, og dermed bruke streameren som kilde til multikanals lydformater. Ganske sært, jeg hadde heller ønsket meg en eARC-kontakt så jeg kunne koblet til TV-en min.

Flott grensesnitt med pekeskjerm

Produktets største ess i ermet er nok brukergrensesnittet. Det er bygget på Android 11, men fullstendig tilpasset produktet. Skjermen er en stor og deilig 6-tommer, som responderer meget fint på berøring. Spesielt digg om du skal bruke Eversolo-en som desktop-streamer, hvor du alltid har den en knapp armlengde unna. Men også uansett, fordi produktet ikke har fjernkontroll. Det vil si, den kan kjøpes ved siden av.

Heldigvis finnes det også en mobilapp som på lang vei kopierer grensesnittet til skjermen, bare vertikalt i stedet for horisontalt. Den er meget brukervennlig og intuitiv.

Mange innstillinger

Du kan sette opp streameren akkurat som du selv ønsker. Endre samplingfrekvens, lek med ulike filterinnstillinger, og mye mer. Jeg landet selv på apodizing-filteret, som blant annet fjerner såkalt preringing, eller forhåndsekko, ved filterfrekvensen. Men forskjellene er ikke store, så du må gjerne bare bruke det første filteret, Fast Roll-Off.

Det eneste som ikke var så intuitivt med streameren første gang jeg testet den, var at ubalansert og balansert utgang ikke spiller samtidig. Den er satt til balansert ut av esken, og skal du i stedet bruke ubalansert, er det ikke settings du skal velge i appen eller på panelet. Men sources, altså kilder. Man skulle tro at man her bare skal velge innganger, men man har visst også lagt utgangene der.

Eversolo DMP-A6 Master Edition-enlarged
Foto: Eversolo

Opplevelsen av DMP-A6 Master Edition

Jeg hadde på forhånd forventet en brukervennlig og funksjonsspekket streamer med god lyd. Jeg visste bare ikke hvor god lyd. Veldig god lyd, skulle det vise seg.

Lyden er nemlig lytefri. Når finsk-franske Eva & Manu spiller sin fantastiske Melancholia gjennom Hegel H590 og de gigantiske koaksialhøyttalerne MoFi SourcePoint 10, så er det med en sånn skala og dynamikk i pianoet, men også underskinnet i både tammer og skarptromme kommer frem med kropp og strukturer. Emmanuel «Manu» Laudic har en veldig fin stemme, med energien fra midten til øverst i mellomtoneområdet. Eeva «Eva» Louhivuori ligger over, med masse luft.

For å få frem de øverste luftlagene i toppen av diskanten, har jeg satt opp Trianglé Magellan Cello 40th, et par høyreiste og flotte franske høyttalere. Her skilles de to stemmene bedre fra hverandre, og generelt flere lag i toppen kommer frem.

Olivia Rodrigo har laget en nydelig visesang til filmen Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes. Sangen heter Can’t Catch Me Now, og her låter gitarkabinettet vakkert og varmt, i et lydbilde som utfolder seg i ren Kate Bush-stil når bassgitar og strykere kommer inn i refrenget. Stemmen til Olivia bærer det hele imponerende bra, og DMP-A6 Master Edition evner å trå til side og la musikken bære seg selv.

Rytmisk musikk er veldig kontant, bassrik musikk har fullt av kropp, uten at det føles å gå utover detaljene.

Eversolo DMP-A6 Master Edition vs Auralic Altair G2.1 GeirNordby
Eversolo DMP-A6 Master Edition gjør det overraskende bra mot den 5 ganger dyrere Auralic Altair G2.1. Foto: Geir Gråbein Nordby

Mot en langt dyrere streamer

Jeg må sammenligne med noe, for å vite nøyaktig hvor god Eversolo-streameren er. Heldigvis har jeg fortsatt Auralic Altair G2.1. Til nesten 70 000 kroner. Spinnvilt, jeg vet. Forskjellene er mye vanskeligere å høre enn jeg hadde trodd.

Auralic-en har noe mer luft, noe mer komplekse tonestrukturer. Men på hardtslående trommerytmer synes jeg faktisk Eversolo holder bedre fokus på basstromma, og det oppleves som det er mer energi i bassregionen. Etter hvert skjønner jeg at det er fordi Auralic har mer oppløsning oppover, som fjerner fokuset noe bort fra bassen, og mer oppover. Men det er ikke noe mindre energi der. Forskjellene er likevel ikke større enn at man må høre en del frem og tilbake for å stadfeste dem.

Forskjellene blir større når begge streamerne brukes som forforsterkere med variabelt lydnivå, koblet direkte til effektforsterkeren Hegel H30. Når spillerne ikke får spille på maksimalt lydnivå, blir det større forskjell i dynamikk, og lyden blir flatere med Eversolo-en.

Som forforsterker har Eversolo dessuten litt lav gain, så om du har en effektforsterker med lav følsomhet, vil du fort ønske en separat forforsterker som er bedre tilpasset. Den vil for eksempel ikke være noe spesielt godt valg sammen med den ellers glimrende EAM Lab Studio 362.

Jeg nevnte iFi NEO Stream tidligere. Den også låt forbausende bra, bedre enn prisen. Problemet med den er at skjermen er så liten, at man ikke i samme grad ser hva man holder på med. Hva som spiller, med hva slags oppløsning.

Etter å ha testet begge, ville jeg valgt Eversolo hvilken dag som helst, på grunn av sin overlegne brukervennlighet.

Eversolo dmp-a6-serie4
Foto: Hifisentralen AS

Konklusjon

Med Eversolo DMP-A6 Master Edition trenger du ikke velge mellom brukervennlighet og lydkvalitet. Her får du begge i godt monn! Når prisen i tillegg er såpass hyggelig, kan jeg ikke komme på hva som kan slå den.

En meget brukervennlig pekeskjerm, med flott grafikk, nesten alle funksjoner og tilkoblinger du kan drømme om, og med en lyd i toppklasse. Dette er en ekte pose-og-sekk-løsning, som til og med holder mål i et vaskeekte high-end-anlegg. Et ekte unikum i sin prisklasse.

Karakter
Eversolo DMP-A6 Master Edition
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset