Ok. Så designet minner mer om et sykehusinstrument, enn en Ayre-forsterker. Kanskje er det fordi de kaller EX-8 for et nav, ikke en forsterker, at designet ikke ligner noe de har laget før.
Ikke vet jeg, men jeg vet at dette er svaret for veldig mange som er på jakt etter en high-end-forsterker som dekker hele banen.
Med unntak for platespillerinngang, mangler den ingenting. Det vil si, hvis man velger den best utstyrte versjonen av EX-8, altså den vi tester her.
Den integrerte forsterkeren kan nemlig leveres som en helanalog forsterker, blottet for digitale innganger. Eller man kan bestille den med optiske og koaksiale digitalinnganger, med og uten USB-inngang, ethernet eller med alt inkludert.
Da sitter man med en toppspekket DAC som takler alt unntatt MQA-filer, som kan styres fra en Roon-server og kombinerer en rekke digitale innganger med tre analoge innganger.
Tilkoblinger
Den har også utgang for separat effektforsterker, subwoofer, og utgang for AyreLink (styring av Ayre-komponenter), og utgang for digitalklokke på en separat digitalomvandler.
Du kan også strømme til EX-8. Enten med ethernet tilkoblet et trådløst nettverk, eller trådløst til en antenne som plugges inn på baksiden.
To optiske, én koaksial og en balansert 110 ohms AES/EBU-inngang, utgjør de kablede digitalinngangene. Mens en balansert (B1) og to ubalanserte (S1 og S2) innganger, utgjør de analoge inngangene.
Den balanserte og den ubalanserte utgangen, kan konfigureres som subwoofer- eller forforsterkerutgang.
Forsterkeren har også Ayres karakteristiske høyttalerterminaler, som bare kan brukes med spadekontakter. Det er verdt å merke seg for de som sitter med banankontakter på høyttalerkablene.
DAC
Den digitale utgaven av EX8, har en digitalprosessor fra ESS ombord. Den støtter avspilling av musikkfiler opptil 24-bit og 384 kHz via USB-inngangen. Men også DSD-filer opptil DSD128, for de som trenger det.
Kobler man en Roon-server til nettverksporten på EX-8, kan den styre forsterkeren, og da får man også støtte for Spotify, Tidal og Qobuz.
Ayre-teknologi
Den digitale delen av forsterkeren, er utviklet av Ayre selv, med miminum fasefilter, single-pass 16 x oversampling og Ayres digitalklokke, som skal holde jitterstøy borte fra signalet, og sikre best mulig dynamisk omfang.
Den analoge delen av EX-8, er stort sett bygget med de samme prinsippene som Ayres andre forsterkere. Det betyr et fullbalansert kretsløp, null negativ tilbakekobling, Ayre Equilock som skal gi mer lineær spenning til utgangstransistorene – og Ayres Double Diamond-krets, hvor signalet er jordet hele veien fra inngangen til høyttalerterminalene.
Da dempes RF-støy og elektromagnetisk interferens bedre, og det reduserer faren for overhøring.
Betjening
Den medfølgende fjernkontrollen er en kjip plastaffære med altfor små knapper, som ikke akkurat gir en positiv brukeropplevelse. Forsterkeren derimot, er velbygget og solid, om enn med et litt for klinisk industridesign.
Den kan for øvrig leveres i sort på bestilling, uten tillegg i prisen.
De to knappene til venstre på fronten er mute og inngangsvelger. Hvis man velger oppsett på fjernkontrollen, kan man navigere i menyene og endre navn og deaktivere/aktivere innganger, sette opp Wifi, skjermlys og flere ting.
Sender man forsterkeren i dvale, kan knappene på fronten også brukes til å navigere i menyene.
Det krever en del tastetrykking å bla seg gjennom, endre og bekrefte innstillinger, som Wifi ikke minst. Men man driver ikke med det hver gang forsterkeren brukes, så noe stort problem er det ikke.
En liten bemerkning: Hvis man kobler tv-lyden til en av digitalinngangene, må man inn i menyene for å aktivere Video Mode. Ellers sklir lyden ut av synk med bildet.
Det er viktig at Video Mode ikke er aktivert dersom en lydkilde som en CD-spiller er tilkoblet, ellers gjøre ikke DAC-en en ren asynkron reklokking av signalet. Som er nødvendig for å få optimal lydkvalitet fra digitale kilder.
Lyden av glatt silke
Jeg brukte forsterkeren i forskjellige systemer, med både analoge og digitale lydkilder, og sammen med flere ulike høyttalere.
Førsteinntrykket var omtrent som forventet. Jeg har testet en rekke Ayre forsterkere de siste årene, og håpet på et lydbilde ikke altfor langt unna den fremragende integrerte AX-7.
Det var ingen grunn til engstelse. Ayre EX-8 er ikke bare kraftigere på papiret (100 mot 60w per kanal), lyden fra den er så tett opptil AX-7 som det er mulig å komme.
Men den nyere EX-8 har bedre grep om dynamikken, og spiller med større autoritet i bassen. På de små Dynaudio Special Forty lød det som om forsterkeren la til en halv oktav i bassen, og når jeg spilte høyt hadde den bedre kontroll.
Analog avspilling fra vinyl via en phonoforsterker (Gryphon Sonett og Audio-Research PH9), og analog tilkobling til kabel-TV for live musikk, lød uanstrengt og dynamisk. Med digitale lydkilder som CD via optisk inngang og laptop via USB med Tidal Hifi Masters-filer, var klangen nærmest helt nøytral med et strøk av kledelig varme. Av den typen som ga vokaler mer klang og fylde.
Rent ut nydelig, spør du meg.
Den har ikke det samme dreiemomentet som den kraftigere Gryphon Diablo 120, eller den enorme klangen som en McIntosh MA9000 breier seg med, men Ayre-forsterkeren lyder litt mer raffinert med en silkeglatt og uanstrengt tekstur.
Strykere for eksempel. Som Marianne Thorsens Mozart-innspilling på 2L med Trondheimssolistene, lyder litt skarpere fokusert her, men med litt mindre klang i bunnen.
Ayre-forsterkeren er bedre fokusert også på detaljer, og lydbildet er mer gjennomsiktig enn på Diablo 120. Men det handler ikke om rett eller galt, snarere om hva man foretrekker.
Hodetelefonutgangen speiler egentlig lyden jeg opplever fra høyttalerutgangene. Et par Sennheiser HD 660S lyder mektig dynamisk og oppløst med EX-8, som definitivt har en svært habil hodetelefonforsterker innebygget.
Med både standard jack-kontakt, og balanserte hodetelefonutganger på fronten.
Konklusjon
Den fullastede utgaven av Ayre EX-8 er en særdeles prisverdig high-end forsterker. Med alt man trenger av digitale innganger, nettverkstilkobling og Ayres velprøvde analoge forsterkerteknologi, er dette et virkelig vellydende alternativ til de nærmeste konkurrentene med innebygget DAC. Den kjipe fjernkontrollen blir en fotnote i et velspillende partitur med en vellykket komposisjon av analog og digital high-end lyd.