Japanske Roland er en av de største produsenter av musikkutstyr. Og R-26 er da også hentet fra firmaets profesjonelle katalog. Akkurat som Zoom H6 kan den ta opptak i seks kanaler samtidig.
Som den eneste i testfeltet har den fire mikrofoner innebygget, gjemt under et mangekantet gitterarrangement som fyller hele toppen av enheten. Mikrofonene er godt beskyttet, men det kan gi noen diffraksjoner med alle de skarpe metallkantene.
Funksjon og betjening
”Bygd som en tanks” er et forslitt uttrykk i gadget-journalistikken. Men det passer bra til å beskrive Roland R-26, som riktignok ikke er fremstilt av tommetykke stålplater, men som med sin massive ”svarte firkantethet” ligner noe man kunne ta med på slagmarken. Alle knappene er forsenkede, og de to store bryterne for opptaksstyrke er på en gang både beskyttede, men fremdeles lett tilgjengelige.
Roland er alene om å ha touchskjerm. Den er i svart/hvitt og i lav oppløsning, men forenkler betjeningen i stor grad. Å styre konkurrentene i testen blir som et deja-vu til tiden før smartmobiler og nettbrett!
Siden R-26 henvender seg til den profesjonelle musikkverdenen, kan man selvfølgelig kjøpe ekstrautstyr til ethvert behov. Ut over ekstra stereomikrofoner finnes det binaurale (kunsthode) mikrofoner, en stereo-shotgun-mikrofon til retningsbestemte opptak og vindskjermer. Synkroniseringssko til fjernbetjening av kamera finnes imidlertid ikke.
Lydkvalitet
Man føler seg i virkelig godt selskap med Roland R-26 som har den beste ”rocke med-faktor”. Når musikken kommer ut glemmer man å analysere og nyter bare musikken. Tar man likevel de kritiske hørebrillene på er stemmegjengivelsen ikke helt så god og naturlig som hos Zoom, som prismessig er den nærmeste konkurrenten. Til gjengjeld er lyden av bass, fiolin og piano engasjerende.
Bassgjengivelsen er litt fremhevet på R-16. Ikke i den forstand at man drukner i bass. Det er bare et fokus på rytmen og den musikalske sammenhengen frem for enkeltdelene. Når man tar opp et band lyder det som et band som spiller sammen. Ikke som en flokk instrumenter i et rom.
Konklusjon
Roland R-26 er ingen nipsgjenstand, men et stykke profesjonelt verktøy. Muligheten til å ta opp to mikrofonvinkler på en gang appellerer nok mest til produsenter og musikere, men det gir mulighet for å lage skreddersydde liveopptak med både klar direkte lyd og god romfølelse. Touchskjermen gjør betjeningen lett, og lyden gir en lyst til å styrte ut og ta opp musikk.
Også i denne testen:
Sony PCM-D100
High-end opptak på farten
Ikke bare høy, men ultrahøy oppløsning i Sonys nye HD-opptaker.
Zoom H6
Allsidig multi-opptaker
H6 er fleksibel ut over alle grenser, og kan på et øyeblikk bygges om etter behov.
Yamaha Pocketrak PR7
HD-opptak i lommeformat
PR7 kan ligge i skjortelommen, men lyden er i full størrelse.
Olympus LS-100
Mange muligheter – men ikke de riktige
Olympus sin opptaker prøver å være alt på en gang, men snubler før mål.
Tascam DR-40
Arbeidshesten
Ingen ville innovasjoner, men god lyd og logisk oppbygning hos Tascam.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser