ASUS har valgt WOLED-teknologi til sin nye PG32UCDP, der forgjengeren PG32UCDM brukte QD-OLED. Dette er et interessant valg, og kanskje litt overraskende siden QD-OLED gjerne markedsføres som “bedre”. Men alt handler om implementeringen, og vi har i det siste sett at gaming-monitorer med WOLED har kunnet vise til ørlite høyere lysstyrke.
Skjermfrekvens fra 240 Hz til 480 Hz
ASUS har gitt sin gaming-monitor noe de kaller Frame Rate Boost, som lar deg veksle mellom 4K 240 Hz og Full HD 480 Hz direkte på skjermen. PC-en slår da automatisk over til 480 Hz, og selv om bildet blir litt dusere, blir det skarpt igjen ved å sette VividPixel til maksimum.
Med mitt RTX 3090-kort når jeg rundt 180 fps i Destiny 2 på Full HD. Det er stor forbedring fra 60 fps – som den setter som tak i 4K – men fortsatt er det langt opp til 480 fps. Det er rett og slett fordi skjermkortet, som en gang kostet meg 25 000 kroner(!) ikke er bra nok. Forskjellen fra 240 Hz opp til 480 vil uansett ikke oppfattes som enorm. I konkurransesammenheng teller selvsagt hvert millisekund, og her er det kjekt å kunne bytte oppløsning direkte på skjermen uten å måtte inn i Windows-innstillinger.
Tilkoblinger og funksjoner
ASUS ROG Swift PG32UCDP tilbyr et bredt spekter av tilkoblingsmuligheter, som dekker både gaming og produktivitetsbehov. Skjermen har to HDMI 2.1-porter for tilkobling til konsoll og PC, samt en DisplayPort 1.4 for maksimal oppløsning og skjermfrekvens. En USB-C-port med inntil 90 W strømforsyning er perfekt for bærbare datamaskiner og andre enheter som trenger både dataoverføring og lading samtidig. Skjermen har dessuten tre USB 3.2-porter for tilkobling av eksternt tilbehør, som tastatur, mus eller eksterne disker, og dessuten en hodetelefonutgang for direkte lydtilkobling. For gamere er det støtte for VESA DP, FreeSync Premium Pro, og G-SYNC Compatible, som sikrer en jevn og responderende spillopplevelse, uten skjermriving (tearing).
Stilrent stativ med noen begrensninger
Stativet i hardplast er elegant utformet, med en stilren og minimalistisk design. Det gir mulighet for 80 millimeter høydejustering, 30 graders sving til sidene (15 grader i hver retning) og vipping frem eller tilbake fra -5 til +20 grader. Jeg savner muligheten for å rotere skjermen til høydeformat, men siden dette primært er en gaming-skjerm, er det ikke mange som kommer til å kjenne på det samme savnet. Stativet er uansett solid bygget og gir god stabilitet, med jevn og presis motstand i alle justeringer.
Fintuning for perfekt bilde
Det første jeg gjør er å teste de ulike bildemodusene. sRGB-modus (under GameVisual) burde i teorien være den mest presise, men denne har en kjølig fargetemperatur på rundt 8700 K. Racing-modusen derimot måler jeg til 6600 K, altså veldig nært det nøytrale 6500 K.
Etter litt testing synes jeg fortsatt ansikter ser litt vel mettede og oransje ut. Ved å redusere fargemetningen fra 50 til 42 prosent treffer skjermen blink. Her må jeg legge til at mine målinger er gjort med DataColor Spyder X2, som ikke er beregnet på OLED-monitorer. Men øynene mine er enige med måleinstrumentet – Racing-modus med redusert metning ser mest korrekt ut. Jeg må si jeg er spent på de nye kolorimetrene fra DataColor, som skal kunne kalibrere OLED-skjermer.
HDR og bildekvalitet
På min Windows gaming-PC får jeg et magenta-stikk i HDR-modus, uansett hvilken innstilling jeg velger. Dette krever kalibrering, som dessverre ikke er mulig med vanlige kolorimetre. Generelt har jeg uansett ikke veldig god erfaring med HDR i Windows. Mac håndterer dette bedre, men der er dessverre spillutvalget svært begrenset.
Perfekt til kreativt arbeid
Viktigere enn frekvenser og målinger er likevel den opplevde bildekvaliteten, som er i absolutt toppklasse. Som med alle andre OLED-skjermer har du knallskarpe detaljer og dype, ekte sortnivåer. De siste generasjonene WOLED har forbedret subpikselstrukturen, slik at den ligner mer på vanlig RGB – som brukes i vanlige LCD-skjermer. Det betyr at tekst og skrift i Windows ser mye bedre ut enn tidligere – faktisk så bra at skjermen fungerer utmerket på kontoret.
Med korrekte fargeinnstillinger blir skjermen glimrende til kreativt arbeid. Videoredigering blir en fryd med de presise fargene, og OLED-teknologiens evne til å vise selv de minste nyanser i mørke partier skinner virkelig her. Du kan til og med bruke skjermen til farge-grading, uten at resultatet blir helt feil. For enda bedre fargenøyaktighet bør man ty til kalibrering.
Bildebehandling i Photoshop og Lightroom nyter også godt av skjermteknologien, og den forbedrede subpikselstrukturen gir sylskarpe detaljer også på tekst. Som har vært et problem med forrige generasjons OLED-skjermer. Nå er derimot subpikselstrukturen endret til å bedre passe sort skrift på hvit bakgrunn, eller omvendt.
Tøff konkurranse
Sammenlignet med Sony Inzone M10S jeg nylig har testet er PG32UCDP minst like god, og har fordelen av 32 tommer der Sony kun tilbyr 27. Den tøffeste konkurrenten er kanskje Samsung Odyssey G8 G80SD, som er 2000 kroner rimeligere. Samsungs QD-OLED-panel har litt annerledes subpikselstruktur, men fungerer også godt til kontorarbeid og har innebygd kalibrering. ASUS-skjermen har derimot litt bedre lysstyrke, en mer elegant design og et bedre menyoppsett.
Konklusjon
ASUS ROG Swift PG32UCDP er en imponerende allrounder som kombinerer det beste fra OLED-teknologien med lynrask gaming. Med 4K-oppløsning fungerer den like godt på kontoret som til spill, og med støtte for 480 Hz er den også fremtidsrettet mot enda bedre grafikkort i fremtiden. HDR kunne vært bedre implementert, men bortsett fra det er dette kanskje den beste skjermen i sin klasse akkurat nå. Prisen er stiv, men for deg som vil ha det beste av det beste trår du ikke feil med PG32UCDP.