Som flere andre har Asus de siste par årene fått øynene opp for de såkalt digitale kreative: Grafikere, videofolk og 3D-animatorer som har bruk for superraske maskiner med grafikk i tungvektsklassen. Men som ikke har lyst til å kjøpe en gaming-PC.
Asus ProArt StudioBook 16 er den nyeste modellen i Asus’ kreative serie. Det er en bærbar PC, slank og lett nok til å ha med i vesken på pendlerturen eller til kundemøtet. Men kraftig nok til krevende kreativt arbeid.
Kabinettet er frest ut i et stykke av en sortanodisert aluminiumslegering. Den ganske store maskinen veier kun 2,4 kg. Med tanke på at det kreves en del kjøling av prosessoren og grafikkortet, er det ganske godt gjort.
Formatet er litt uvanlig, men ganske vellykket. En 16 tommer skjerm i 16:10-format. Det gir god arbeidsplass på skjermen, men maskinen tar fortsatt mindre plass enn en 17″ PC. I kraft av det litt høyere skjermformatet blir kabinettet imidlertid ganske dypt, og det er god plass til en stor touchpad og en såkalt Asus Dial. Sistnevnte er en stor skruknapp som fungerer som et ratt hvor man kan styre de forskjellige funksjonene i programmene sine med.
Touchpad-en rommer også ekstra funksjoner. Ved siden av vanlig navigasjon støtter den en stylus-pen slik at man kan bruke den som tegneplate med 1024 gradueringer av trykk.
Tastaturet er stort, og alle tastene har den riktige størrelsen. Det gjelder også på det separate numeriske tastaturet.
Skjerm i særklasse
Og så er det skjermen. Det er ganske enkelt en av de aller beste skjermene jeg har sett på en bærbar maskin! Bilder står fargedype og Kodachrome-vibrerende på en måte som får samtlige andre skjermer i nærheten til å virke matte og grå.
Det er en OLED-skjerm i 4K-oppløsning – eller rettere i WQUXGA-oppløsning. En forkortelse som jeg tviler på at noen er i stand til å memorere i mer enn noen få sekunder av gangen. Men det svarer i praksis til en oppløsning på 3840 x 2400 piksler. Og i full 100 % DCI-P3 filmindustrikvalitet samt Pantone-validert. Med et sortnivå, som er mørkere enn baksiden av månen.
Den eneste laptop-skjermen jeg kan komme på som kan konkurrere med denne når vi snakker om stil, er 4K OLED-skjermen som sitter på Asus ZenBook Pro Duo.
Profesjonelle grafikere krever to ting: Presisjon – det leverer skjermen helt glimrende – og hastighet. Og med en åttekjerners AMD Ryzen 9-prosessor, gavmilde 32 GB RAM og et Nvidia RTX 3070-grafikkort har StudioBook 16 mer regnekraft enn de fleste stasjonære maskiner.
“Skjermen er så fargerik og lekker at man får lyst til å slikke på matbildene på Facebook.”
Benchmark
AMDs Ryzen-prosessorer har i det siste imponert med masser av krefter til en betalbar pris. Det gjelder også Ryzen 9 5900HX som sitter i StudioBook-en.
En Geekbench 5-score på 9010 i multi-core og 1482 i single-core er blant de beste vi har sett, og kontorprogramtesten PCMark 10 ender med et resultat på 6805. Det er absolutt flott.
StudioBook 16 er ikke bygget for gaming, men 3D-ytelsen feiler ikke noe. Det er ikke av hensyn til pauseunderholdningen. Profesjonelle grafikkprogrammer som Photoshop utnytter nemlig kreftene i grafikkortet til mer alvorlige beregninger.
3DMark Time Spy-testen ender med en score på 9010, mens Fire Strike-testen fra samme selskap får et resultat på 19 720. Det burde få både bildebehandling og videoredigering til å gli problemfritt.
De store mediefilene skal også lagres, og her stikker Asus-en av fra mengden. Med en gjennomsnittlig overføringshastighet på 3,2 GB/s, målt med HD Tach, går lagring og lesing dobbelt så raskt som de fleste PC-er vi tester.
Også batteritesten overrasker positivt. Lyssterke 4K-skjermer og raske grafikkprosessorer rimer sjeldent med god batteriøkonomi. Men en batteritid på over fire timer er på nivå med nøysomme Ultrabook-maskiner!
Mac er målestokken
Der finnes neppe en PC-produsent med respekt for seg selv som ikke har en modell til kreative profesjonelle på programmet. Men den direkte konkurrenten til hver av dem er Apple MacBook Pro, da Apple er tungt inne i den grafiske bransjen.
Målt på pris og ytelse kommer den ellers ganske kostbare StudioBook Pro 16 godt fra sammenligningen. Man må betale 30–50 % mer for en MacBook Pro 16 med samme ytelse. Og Apple har i dag slett ikke en skjerm som kan matche i fargerikdom og oppløsning.
Konklusjon
Målt etter egne tall er Asus ProArt StudioBook 16 en virkelig flott maskin til grafisk produksjon. Det er rikelig med regnekraft, og skjermen er så fargerik og lekker å se på at man får lyst til å slikke på matbildene på Facebook. Skruknappen Asus Dial og den kombinerte touchpad-en og tegneplaten er oppfinnsomme innslag som for noen kan gjøre produksjonen mer effektiv og behagelig.
Den målestokken som kreative maskiner vil bli målt etter, lages imidlertid i Cupertino i California, og reaksjonen i den kreative avdelingen vil nok være ”jammen, dette er jo ikke en Mac!”. Det varer imidlertid bare til kollegene ser skjermen.