Vi testet nylig Dali Oberon On-wall C, som er en aktiv vegghøyttaler i budsjettklassen. Nå er turen kommet til kompakthøyttaleren Oberon 1 C. De to tilhører samme serie, og Oberon 1 C er på mange måter en stativhøyttaler av samme konstruksjon. Derfor gjelder mange av de samme tingene som man kunne si om den første.
Elementene er derfor fortsatt en femtommers bass/mellomtone med trefibermembran, og diskanten ivaretas av den samme 29 mm tekstildome. Forsterkereffekten er også 25 watt til hver enhet, og delefilteret ivaretas av en digital signalprosessor, som også tilpasser frekvensgangen. Men selvfølgelig med andre innstillinger enn i vegghøyttaleren, som hadde et indre kabinett og var tilpasset plassering på veggen. Delefrekvensen er satt litt lavere. Diskantdomen får lov til å arbeide ned til 2350 Hz i stedet for 2,7 kHz.
Baksiden domineres av styrepanelet for forstereken, hvor man kan velge høyttalerens plassering i det trådløse systemet. Det er også en bassrefleksport.
Et innfrest beslag med et «øye» gjør det mulig å henge Oberon 1 C opp på en vegg. Men har du på forhånd planer om veggplassering, er det nærliggende å velge Oberon On-wall C, som er skapt til oppgaven.
Reolhøyttalere – men ikke til reolen
Dali Oberon 1 C er det vi i gamle dager kalte reolhøyttalere, og de er også små nok til å passe inn mellom bøkene eller oppå en skjenk. Hvis lyd, og spesielt stereoperspektiv, inngår i husstandens prioritering, vil de imidlertid fungere bedre på stativ, med passende avstand til vegger og hjørner.
For å koble høyttalerne til resten av anlegget må man ha en såkalt Sound Hub, som fungerer som en digital forforsterker med trådløs forbindelse til de to høyttalerne. Det nærliggende valget er den nye kompakte utgaven, som nettopp har blitt introdusert sammen med de aktive Oberon-høyttalerne. Den oppgitte prisen er inklusiv hub.
Den nye Hub-en har HDMI-inngang med ARC (Audio Return Channel), men kan i motsetning til storebror ikke utvides med ekstra moduler til musikkstrømming med BluOS. Hub-en har også to optiske og en analog lydinngang.
Lydkvaliteten
De bittesmå Oberon 1 C-høyttalerne fyller knapt nok topplaten på mine høyttalerstativer. Det gjorde heller ikke Dali Menuet SE. Og på noen meters avstand er det nærliggende å sammenligne de to modellene.
Begge er ultrakompakte toveishøyttalere, og prisen er stort sett den samme. Men der stopper også likhetene. For det første får man forsterkeren med på kjøpet av Oberon 1 C. Og mens de entusiasttrimmede Menuet SE opplevdes som et nypusset vindu til allverdens konsertsaler og opptaksrom, er det litt mer personlig karakter over Oberon 1 C. De kan også spille betydelig høyere.
Det første som når ørene, er en nesten demonstrativ åpenhet. Detaljer i diskanten og den øvre mellomtonen er lette å legge merke til. Det være seg cymbaldetaljer, high-hat eller sprø strenger på akustiske gitarer. Eller det kan være mandolinspillet på The Doors utgave av Alabama Song, som blir alt annet enn bakgrunnsmusikk.
Den fremtredende diskanten gir også stemmer litt ekstra kant, som kanskje ikke er helt korrekt, men som kler det meste. Korstemmene på Philips Glass Koyaanisqatsi virker overraskende veloppløste, og skiller seg fint fra kirkeorgelet og romakustikken.
Og så er det bassen, som er minst like bemerkelsesverdig som diskanten. Med elektronikkens hjelp spiller Oberon 1 C rent og med fullt nivå ned til grensen på 39 Hz. Det er en prestasjon som vanskelig lar seg gjøre for passive høyttalere. De førnevnte Menuet SE takker av mer enn en halv oktav høyere (59 Hz), og prisen for selv den bassgjengivelsen er en nesten ugudelig ineffektivitet.
Valuta for pengene
Men tilbake til Oberon 1 C: De har absolutt ingen problemer med å fylle en gjennomsnittlig stue ved normal lydstyrke, og med en halv meter til bakveggen var bassen både solid og dyp. Madonnas Killers Who Are Partying fra Madame X har alt det rette trykket i dynamikken. Så lenge man ikke prøver å skru opp til festnivå. Men selv der går det ikke så dårlig som man kunne frykte, da bassen og diskantenheten jo har hver sin forsterker, og DSP-en forebygger at man foretar seg alt for destruktive ting.
Sammenligner man med Oberon On-wall C, som i det store og hele er samme konstruksjon, bare i et flatt kabinett til veggmontering, er det fortsatt fordeler ved å få høyttalerne ut i rommet og fri fra veggen. Perspektivet som vel og merke ikke var dårlig på veggmodellen, er litt mer presist på Oberon 1 C. Det er en god fornemmelse av dybde på scenen. Selv om rommet på ingen måte tegnes så stort, så knivskarpt og med slik takhøyde som på Menuet SE.
Også bassgjengivelsen er jevnere på stativutgaven. Man kan mistenke Dali-folkene for å ha gitt On-wall 1 C en «pukkel» i mellombassen for å gjøre den egnet til TV-bruk.
Ikke egnet til tunge løft
Svakheten ved Oberon 1 C er som på veggmodellen, nyanseringsevnen. Storslått orkestermusikk med masser av instrumenter i komplekst samspill er en oppgave som hører hjemme i en tyngre klasse. Disturbeds coverutgave av Sound Of Silence utløser en spontan vond følelse hos anmelderen, når de stakkars små høyttalerne utsettes for kombinasjonen av orkester-crescendo og sprukken heavysang. Men det er viktig å huske at vi her snakker om et par veldig billige høyttalere, som for de aller fleste vil være et perfekt første anlegg – eller et praktisk backup-anlegg til hverdagsrommet.
Det er bare få andre konkurrerende aktive høyttalere i denne prisklassen. KEF X300A Wireless og Elac AM 180 er relevante alternativer, men Dalis trådløse hub/forforsterker gjør Oberon 1 C langt lettere å integrere i anlegget.
Konklusjon
Dali Oberon 1 C er som sin vegghengte tvillingbror en av de billigste, enkleste og mest innredningsvennllige måter å få vellyd i stuen. Det er litt av en bedrift at man kan få to aktive høyttalere i skikkelig hi-fi-kvalitet for like under 14 000 kr.
Den mest direkte konkurrenten er faktisk nettopp Oberon On-wall C, som vil være det nærliggende valget hvis høyttalernes skal pares med et vegghengt TV, eller hvis plassen er ekstra trang. I begge tilfeller får man virkelig mye for pengene.
1 hendelser på “DALI Oberon 1 C”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Jeg fikk teste disse og syntes de høres utrolig bra ut, men uten å ha lest testen deres på forhånd la jeg også merke til at vokaler kunne få en litt unaturlig lys klang,men så langt har jeg lagt merke til nye detaljer i absolutt alle sangene jeg har hørt. Jeg kan høre artistene trekke pusten, høre alle hi-hatene som blir truffet og i noen sanger selv instrumenter jeg ikke visste var der.
Jeg vurderer Oberon 1 C fordi derfor meg muligheten til å bygge ut til et hjemmekino når lommeboken og bostedet tillater det.
På en annen side koster KEF LSX 7990 nå og selv om jeg ikke har hatt de med meg hjem absolutt elsker jeg lyden av dem, men minuset er ta de aldri vil kunne bygges ut til et hjemmekino.
Hva tenker dere om Oberon 1 C vs. KEF LSX? Er sound-huben og argumentet om muligheten for hjemmekino verdt den nå enorme prisforskjellen på 8000 (Oberon 1 C med sound hun for hjemmekino koster rett under 17000).