For de over to millioner bilene som kjører på norske veier uten digitalradio, er det nødvendig med en oppgradering. Slukkingen av FM-nettet starter allerede i januar 2017, med Nordland fylke som det første.
Før du kjøper en adapter av typen vi her har testet, bør du høre med ditt merkeverksted hvor mye det koster å få DAB i bilen. Kanskje anlegget er laget for å enkelt kunne oppgraderes. Men i verste fall kan det bli en svært dyr affære, hør da også med et tredjeparts verksted (Mekonomen, Snap Drive) om det lar seg gjøre å installere en bilstereo med DAB for en rimelig penge. Det kan hende du mister rattstyring av bilstereoen, men det kan det likevel være verdt. Har du innebygd ryggekamera, kan det bli verre.
En ettermontert adapter vil aldri bli helt det samme som å ha DAB integrert i bilstereoen. Men de beste av dem er likevel ganske så brukervennlige, du må bare ta deg bryet med å fjerne dekselet på vindusstolpen og skjule kablene så godt du kan. Alternativt få et verksted til å installere adapteren.
Når jobben er gjort, vil du få en god bruker- og lydopplevelse med de beste adapterne. Vår erfaring er at du definitivt bør velge en med direkteknapper for lagring av dine favorittstasjoner. Det gir den tryggeste kjøreturen, dersom du veksler ofte mellom radiostasjoner. Husk at på veien er trygghet alltid det viktigste!
Også i denne testen:
Clint Digital CAD15
Tam lyd
Adapteren fra Clint er brukervennlig nok, men lider av generelt flat lyd.
Pure Highway 400
God lyd, men én svakhet
Pure Highway 400 gir glimrende lyd fra DAB og DAB+, og den har noen fiffige funksjoner. Men brukervennligheten har et par mangler.
Tiny Audio C10
Overlegen brukervennlighet
Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har super brukervennlighet.
Tiny Audio C5
Den mest komplette
Tiny Audio C5 har alt man trenger, i en brukervennlig innpakning.
Alpine EZi-DAB-GO
Mangler knapper
Denne fra Alpine er identisk med Pure Highway 400, hvilken du kjøper avhenger av utsalgsstedet.