Den kinesiske elbilprodusenten Xpeng har inntatt det norske markedet med den fullvoksne SUV-en G9. Som de håper skal bli en vesentlig større suksess i Europa enn hva sedanen P5 og den kompakte SUV-en G3 har blitt.
G9 kommer i to varianter av bakhjulstrekk: standard og lang rekkevidde, men den vi har vært mest interessert i er den med firehjulsdrift: nemlig AWD Performance. Med 551 hestekrefter og et batteri på over 93 kWt brukbar kapasitet, som skal bety en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP). Og det til tross for at den har en spenstig akselerasjon fra 0-100 km/t på nesten spinnville 3,9 sekunder! Her snakker vi altså om en SUV med nok krefter til en særdeles sporty kjøreopplevelse.
Xpeng ønsker med G9 å levere den ultimate familiebilen, med stor størrelse, god fremkommelighet, men mest av alt: en stor dose luksus, til en overkommelig pris for en familie med to inntekter.
To skjermer
Vi kan jo starte med infotainmentskjermene. Ja, for det er to av dem: en til sjåføren, og en helt egen en til sidepassasjeren.
Det spesielle her er at passasjeren kan se på filmtjenester mens bilen er i fart. Skjermen har nemlig polarisert glass, som hindrer innsyn for sjåføren. Dermed kan personen bak rattet følge med på GPS-kartet på midtskjermen og konsentrere seg om trafikken, mens sidepassasjeren blir underholdt av sin egen skjerm.
Det fungerer bra under mørke scener, men i spesielt lyssterke scener ser sjåføren faktisk mye av bildet. En gang jeg skulle rygge ut fra en offentlig parkeringsplass, og dattera mi satt og så på film med biljakt, så tok jeg meg i å bråbremse, fordi jeg misforsto videoinnholdet og trodde i en brøkdel at det var ryggekameraet som hadde plukket opp en annen bil som var på vei inn i min bakfra. Så, nei, ikke perfekt. Så man skal passe seg litt her.
Dynaudio med Dolby Atmos
Apropos film- og TV-innhold, så får man en ekstra dimensjon av opplevelse her, takket være et premium lydanlegg fra danske Dynaudio. Jeg har nemlig fått teste bilen med dette som ekstrautstyr, og som øker den totale prislappen med rundt 5 prosent. Med diskanthøyttalere som stiger opp fra dashbordet straks anlegget skrus på. Med overtoner så silkemyke og luftige, at de totalt 28 høyttalerelementene får lyden i en Tesla til å låte grovkornet og «lo-fi» i forhold.
Greit, så kan man dundre løs med enda kraftigere lyd fra et Tesla Premium-lydanlegg, men Dynaudio-anlegget i G9 AWD Performance mangler slettes ikke muskler til daglig bruk, og subwooferen gir en renere bass.
Her er dessuten 3D-lyd fra lydformatet Dolby Atmos 3D-lyd. Her blir man omringet av et sømløst og særdeles luftig lydbilde, som også strekker seg oppover i høyden.
Der hvor den kinesiske konkurrenten NIO også kan skilte med Atmos i flere av sine biler, mangler disse noen filmtjenester man kan se på, som kan utnytte dette. Dermed er man låst til musikk i formatet, for eksempel fra Tidal. Xpeng har derimot både Disney+, Amazon Prime Video og Apple TV, som alle støtter Dolby Atmos. Som sidepassasjeren altså kan nyte under hastighet. Står bilen parkert, kan man enkelt sveipe med hånden for å flytte bildet fra sideskjermen over til skjermen på midten, som både sjåfør og passasjer kan se på.
Fullpakket med teknologi
Og det er bare begynnelsen. Xpeng G9 er fullpakket med teknologi som gjør den til en av de mest avanserte elbilene man kan få kjøpt i dag. Oppvarming av alle seter, selvsagt, og både ventilasjon og massasje i forsetene. Seteputen har justerbar lengde, og det gjelder til og med i baksetene!
Her finner du alt fra et intuitivt infotainmentsystem med stor berøringsflate, til et avansert førerassistansesystem (ADAS) som tar deg et steg nærmere selvkjørende bil.
Førerassistansen er langt fra perfekt, det er den aldri, men den er langt mykere og glattere enn første gang jeg testkjørte G9 på våren i fjor. Da kunne bilen gjøre alskens merkelige krumspring midt i en sving på landeveien.
Langt det meste er ryddet opp i nå, men det gjelder fremdeles i høyeste grad å ha hendene på rattet, selv når den digitale kjøreassistenten er aktiv. Og siden bilen oppdateres regelmessig gjennom luften, kan man forvente at den bare blir bedre med tiden.
Bilen kan parkere seg selv via appen, men jeg hadde dessverre ikke apptilgang gjennom testperioden.
En kjørende seng?
En av funksjonene jeg var mest spent på å teste var camping-modusen. Med et enkelt knappetrykk på «Smart rom» på bilens infotainmentskjerm, kan bilen automatisk blåse opp en luftmadrass i bagasjerommet, når man legger ned baksetene. Dermed har du en perfekt dobbeltseng på fire hjul, klar for spontane campingturer eller overnattinger i bilen.
Dessverre fikk jeg ikke testet ut camping-modusen under testperioden. Den norske vinteren viste seg fra sin verste side, der gradestokken varierte mellom -20 og -30 grader. For kaldt for min sarte sjel, altså, og hver gang jeg gikk ut av bilen tenkte jeg: «i morgen, i morgen». Til slutt ble det ikke tid til camping, og bilen måtte leveres tilbake.
Jeg så derimot funksjonen demonstrert under lanseringen av bilen for et år siden, og det er åpenbart at den funker.
God rekkevidde om vinteren
Med sjeldent over -20 grader på gradestokken kan det være en prøvelse for elbiler, når de skal demonstrere noe særlig til rekkevidde. Og også på G9 var forbruket høyt. Rundt 27 kW per 100 km i ca. -25 grader gir likevel en rekkevidde på rundt 34 mil med batteriet på 93,1 kWt netto, og er et lavere forbruk enn de over 30 kW per 100 km som Ford Mustang Mach-e GT demonstrerte i -15 grader da jeg testet den.
For tiden kjører jeg en Kia EV9 (test kommer), som ligger på rundt 27 kW / 100 km i rundt 5 minusgrader. En temperatur hvor G9 bør briljere i forhold. Spesielt ettersom bilen nylig kom på femteplass i NAFs vinterrekkeviddetest, med kun 13,1 % i avvik fra WLTP-rekkevidden (da i en vesentlig mer rekkeviddevennlig temperatur mellom 2 og 10 minusgrader). Ikke minst ladet den fra 10 til 80 prosent på bare 19 minutter! Dette takket være 800V ladeplattform, og med en rekordkapasitet på 319 kW – også dette ifølge NAFs test.
Fabelaktige kjøreegenskaper
Vi skal selvsagt ikke gå uten å si noen ord om kjøreegenskapene. Både jeg og min familie opplevde AWD Performance-utgaven av Xpeng G9 som en trygg og behagelig bil, med meget gode kjøreegenskaper om vinteren. Bakkeklaring kan justeres mellom 9,5 og 19,5 cm, slik at du får personbilfølelse på landeveien, mens bilen enkelt kan forsere hullete bakker og stier med dype hjulspor.
På glatt og snørikt føre kan man aktivere Vintermodus for å gi drift på alle fire hjul til enhver tid. Men da må man godta at regenererende bremsing er på et minimum, så ettpedalskjøring er ikke mulig. Straks man øker regenerering, vil bilen gå tilbake til Standard-modus.
Øker du den aller beste ytelsen, vil Sport-modus kunne sende bilen av gårde fra 0-100 km/t på imponerende 3,9 sekunder. Og det merker du godt i ryggen, skal jeg si! Alt mens bilen hele tiden føles trygg på veien i det nesten 2,5 tonn tunge flaket.
Den store bilen kommer kun i 5-seters variant, så i stedet for å skvise inn flest mulig mennesker, har man prioritert at alle skal ha mest mulig plass rundt seg. Dermed får fullvoksne passasjerer god plass bak. Bagasjerom er det også nok av: 660 liter bak og 71 ekstra liter under panseret. Det er det svært få andre som kan skilte med.
Ikke Android Auto eller CarPlay
Avslutningsvis må jeg si meg smått skuffet over at bilen ikke støtter Android Auto eller CarPlay. Du må bruke bilens eget GPS-system, som heldigvis fungerer utmerket. Husk å plotte inn ladepunkt på veien i kartet, da vil bilen i forkant forvarme batteriet til riktig temperatur, og dermed lade raskere.
Konklusjon
Xpeng G9 er en elbil som på mange måter setter en ny standard for hva man kan forvente av en kinesisk bil. Den er teknologisk avansert, komfortabel, praktisk og har en rekkevidde som er mer enn tilstrekkelig for de fleste. Og ikke minst har den et lydanlegg som vil ta pusten fra deg.
Her får du skikkelig premiumfølelse, en god dose luksus, masse plass, og flott ytelse, til en svært konkurransedyktig pris.
2 hendelser på “Xpeng G9”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Kan jeg spørre hvilke lydkilder/kvalitet dere brukte ved test av Dynaudio-anlegget? Tenker først og fremst på musikk…
Tidal, innebygd i infotainmenten.