Den er litt småfrekk der den står og viser bakenden til meg. Designet har vokst på meg siden jeg så den første gang i fjor sommer. Nå tenker jeg at den helelektriske C40 kanskje er enda kulere enn den elektriske utgaven av XC40.
Taklinjen følger moten om dagen, og andre biler som Audi e-Tron og VW iD.4 kan også leveres med linjer som er mer coupé enn SUV, og jeg synes at Volvo har lyktes godt med linjene på C40 Recharge Twin Pro.
Som faktisk er Volvos første rene elbil. I motsetning til XC40, leveres C40 utelukkende med elmotorer. Volvo C40 Recharge er Volvos første rene elbil, og den siste som deler plattform med en Volvo med stempelmotor.
C40 er bygget på den samme elektriske plattformen som XC40 Recharge, og har samme 78 kWt batteri, 408 hk fra to elmotorer, og firehjulstrekk. Med andre ord er det tekniske helt likt, og det er stort sett resten av bilen også, men C40 fremstår som det mer sporty, ungdommelige medlemmet av Volvos SUV-familie.
Den er faktisk raskere enn en XC40 – 4,7 vs. 4,9 sekunder til 100, og rekkevidden er økt litt, til 441 km. Det skyldes en kombinasjon av endret aerodynamikk og programmering, er vi blitt fortalt.
Utstyrsbombe
Bilen støtter 150 kW hurtiglading, og kan i teorien lade fra 10 til 80 prosent på 37 minutter, ifølge Volvo, som leverer C40 fiks ferdig utstyrt med nesten alt som finnes på utstyrslisten.
Det inkluderer Google Automotive med Google Assistant, Maps og Play, Harman Kardon-anlegget vi kjenner fra XC40, trådløs telefonlading, panoramatak i glass og 360-kamera. Det eneste man kan velge selv, er farge fra et meget begrenset utvalg, 19- eller 20-tommers felger, sotede bakruter, tre varianter av sort (!) stoffinteriør – og hengerfeste.
Den kan trekke hengervekt på 1800 kg, og tar taklast på 75 kg. Bagasjerommet bak rommer det samme volumet på 413 liter som i en XC40, og har det samme rommet foran – frunk – på 31 liter.
Volvo tilbyr C40 kun på nett, hvor man kan kjøpe eller abonnere. Velger man abonnement, inkluderer det tre års serviceavtale og forsikring, noe om skal gi forutsigbart bilhold de tre første årene.
Forskjellene ligger i detaljene
Innvendig er det aller meste som forventet. Alle som har sittet i eller kjørt en XC40, kjenner seg umiddelbart igjen. Setene er et godt kompromiss mellom sport og komfort, man sitter høyt og har god sikt i alle retninger. Bortsett fra bakover, hvor den sterkt skrånende bakruten uten rutevisker (!), reduserer sikten ganske mye sammenlignet med XC40.
Plassen innvendig er den samme, men den sju cm lavere og skrånende taklinjen, reduserer bakseteplassen i høyden litegrann. Ellers er det god plass til ben og armer, og det generelle kvalitetsinntrykket er høyt. En lekker detalj, er de belyste «isbre-panelene» i dørsidene foran, og dashbordet.
Harman Kardon-anlegget er standard
At anlegget fra Harman Kardon er inkludert, er en velkommen bonus. Det er faktisk veldig bra, og lyden er optimalisert av svenske Dirac Unison. Som har brukt digital lydprosessering for å få best mulig lyd ut av høyttalerne. Som kan spille i stereo, eller i 7.1-kanals surround.
Vi savner en equalizer til å finjustere klangbalanse, men anlegget lyder kraftfullt og engasjerende med litt fikling med bass og diskant. Vi savner også Apple AirPlay, som er standard i Polestar 2 blant annet, men man kan logge inn på Google-kontoen, og laste ned Spotify eller Tidal som installeres på pekeskjermen, og gir deg tilgang til strømming.
I Play Store finner man også den nye YouTube-appen, som gir deg noe å se på mens du venter på at batteriet lader.
Sporty kjøreegenskaper
I likhet med den elektriske XC40, er C40 Recharge lynende rask. Den har også kjøreegenskaper som matcher den sportslige ytelsen. Styringen er direkte og relativt godt vektet. Det er lite krengning og bare moderat understyring, og C40-en føles rett og slett sporty og kvikk.
Rekkevidden er som alle vet avhengig av temperatur, kjøreforhold, kjørestil, dekkvalg og last, men i en uke med kun minusgrader er vi ganske fornøyd med 25 kWt/100 km i snitt. Det er på linje med XC40 Recharge, men ikke best i klassen.
Konklusjon
Det er naturlig å sammenligne C40 Recharge med XC40 Recharge, men er så like på nesten alle områder, at det koker ned til hvilket design man liker best. Volvo C40 Recharge er like kompetent på alle områder, bare litt raskere og mer sporty. Sammenlignet med Tesla Model Y fremstår C40 som trang, mindre praktisk, og dyr. Men Volvoen har mer premium-følelse og design som skiller seg ut. Mercedes-Benz EQA er kanskje den nærmeste konkurrenten i denne klassen, og sånn sett kan C40 Recharge være et bedre kjøp fordi den er litt rimeligere.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser