Volkswagens elbilsatsing står ikke stille, og det er ingen tvil om at de mener alvor med ID-bilene – som alle deler samme MEB-plattform. Familiebilen ID.4 var i 2021 konsernets åpenbart mest solgte på verdensbasis, og da inkluderer vi både Skoda Enyaq, Audi e-tron og VW ID.3. At folk elsker SUV-er og crossovere, er åpenbart.
Selv er jeg ikke overbegeistret for bakenden på ID.4, jeg synes den er litt klumpete. Synd, for bilen ellers er både god å kjøre, den har god rekkevidde, og den har masse utstyr for pengene.
Den tøffere ID.5 GTX
Derfor er det gledelig at Volkswagen har lansert ID.5, og enda bedre at den i likhet med 4-er’n kommer i GTX-utgave med firehjulstrekk, 77 kWt batteri som standard og en hevdet rekkevidde på rett under 500 km. Og en ekstra motor, som bidrar til å øke antall hestekrefter fra 204 til 299. Alle hestene har du tilgang på i maksimalt 30 sekunder, dersom batteriet har over 88 prosent kapasitet. Du må med andre ord fullade batteriet for å oppleve bilen på sitt sprekeste.
Frontfangeren på GTX-utgaven er delvis lakkert, delvis rillet, hvor den på standardutgaven i større grad er i gitterimitert svart plast.
LED Matrix frontlykter er standard på GTX, og har du først blitt vant til slike, så er alt annet tulliball i forhold. Du får virkelig lyst opp veien om natten her, hvor blant annet Hyundai Ioniq 5 til sammenligning virker som den er utstyrt med to stearinlys. Det er ikke tvil om hvilken av de to jeg helst ville kjørt over Strynefjellet en vinternatt.
God bagasjeplass
Bagasjerommet er ikke nevneverdig mindre enn i SUV-utgaven ID.4, faktisk er det ørlite større under hattehyllen (549 mot 543 liter). Legger du ned baksetene og laster til taket, rommer ID.4 200 liter mer. Småtteri.
Du kan trekke inntil 1200 kilo henger, hvis den har egne bremser. Ellers er det 750 kilo som gjelder. Men last på taket må du klare deg uten på denne, hvis det er viktig for deg må du se i retning ID.4 GTX.
Rikelig med ekstrautstyr
Som i både ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron er det god plass i baksetene, med god takhøyde for to voksne. Frontsetene er sportsseter i ID.5 GTX (og ID.4 GTX), som former seg bedre til kroppen, uten å kunne kalles bøtteseter av den grunn.
Blant ekstrautstyret i testbilen, som er det du i praksis må betale mva for etter 1. januar, siden bilen i seg selv koster temmelig nøyaktig 500.000 kroner, er elektrisk justerbare seter (12-veis) med minnefunksjon og dessuten massasje. Kjekt om du er stresset på vei til et viktig møte. Panorama soltak er på plass i testbilen, det samme er lyddempende sideruter foran og 3-soners klimaanlegg.
Infotainmentpakke+ gir Head-up-skjerm med utvidet virkelighet (AR), og infotainmentskjermen er på 12 tommer.
Med Førerassistentpakke+ har man alt av digitale kjøreassistenter innabords. Inkludert filholder og skiltgjenkjenning, i tillegg til adaptiv hastighetskontroll som også tilpasser hastigheten i svinger og rundkjøringer. Du får også 360 graders områdevisning rundt bilen, men dette er såpass tett beskåret rundt bilen på skjermen, at jeg personlig ikke ser poenget med å ha dette over et vanlig ryggekamera med 360-graders parkeringssensorer.
Sportspakke+ byr på adaptivt understell, med dempere som tilpasser hardheten etter valgt kjøremodus. På sitt mest komfortable er bilen svært bekvem for elbil å være (de er alle stivere enn man er vant til om man kjører fossilt), og i Sport-modus biter den seg godt fast i svingene.
Bedre lydanlegg
Volkswagen var sene ute med å tilby forbedret lydanlegg, men nå er det endelig på plass.
Volkswagen Sound System er oppgitt med seks høyttalere, men hver gang jeg teller, kommer jeg til åtte. Inklusive senterhøyttaler og subwooferen, som endelig er på plass. Den dekker riktignok halvparten av ladekabelrommet bak, men lydmessig tilfører den såpass mye, at jeg slettes ikke ville vært foruten.
Lyden fra lydanlegget i ID-bilene har hele tiden vært godt balansert, bare temmelig platt og kjedelig i bassregionen. Med subwooferen er bassen tyngre og fyldigere, og hovedhøyttalerne får nå lov til å konsentrere seg om den viktige mellomtonen. Fremfor å skulle ta på seg en altfor stor oppgave med å også forsøke seg på bass.
Resultatet er at musikken i ID.5 GTX gjengis med en større ro og en mer overbevisende kontrast, hvor diskanten også oppleves som luftigere fordi den får den dypere bassen å støtte seg på. Drar du opp lyden, føler du rytmene i en annen grad, men uten at det blir overdrevent. Og spiller du lavt, blir det fyldigere. Jeg liker dette anlegget bedre enn Bose-anlegget i både Ioniq 5 og Nissan Ariya.
En bedre opplevelse med ID.5 GTX
Det ga en klar økning i kjøreglede, da vi gikk fra den bakhjulsdrevne Skoda Enyaq iV 80 til den firehjulsdrevne Enyaq Sportline iV 80X. Den samme forskjellen gjør GTX for ID.5. Riktignok basert på vår test av ID.4, men de er den samme bilen med unntak av hekken.
GTX-utgaven er vesentlig sprekere, og der hvor den bakhjulsdrevne standardvarianten er komfortabel men kanskje litt kjedelig å kjøre, er det mer underholdning å hente ut fra egenskapene til GTX. Kvikkere i oppstarten, mer responderende på wattpedalen, og med en bedre følelse av underlaget.
GTX kommer med 20-tommers felger som standard i stedet for 19. Testbilen er derimot utstyrt med 21-tommere, og hjulene griper tak og slipper sjeldent. Du skal kjøre ganske hissig på tørt føre for å få i gang ESP-en, og demperne og understellet er hele tiden med på notene. I en perfekt vektfordelt bil. Hvor god den er på vinterføre, gjenstår derimot å teste ut.
Bilen oppleves som særdeles trygg og velkontrollert, og med null-til-hundre på 6,3 sekunder i optimale forhold trenger du slettes ikke mer. Bilen er smidig, men likevel ikke utpreget sportslig. Det er ingen vits i å prøve å yppe seg mot en Tesla Model Y Long Range, og spesielt ikke Performance. Men at ID.5 GTX er en habil familiebil, det er helt sikkert.
For å ha sagt det, så fungerer også 20-tommerne ypperlig, og jeg personlig hadde nok valgt å spare penger der, og dessuten fått litt lengre rekkevidde.
Digitale utfordringer
Mine problemer med ID-plattformen, enten bilen heter ID.5 GTX, ID.4 eller ID.3, er de haptiske knappene på rattet og midtkonsollen. Og for så vidt også takluka. Ikke bare inviterer de blanke flatene til fett- og skittflekker fra berøring av skitne fingre. Men responsen er ikke til å bli klok på. Man blir vant til alt, sies det. Vel, jeg har testet både ID.3, ID.4 og Cupra Born. Og, nei, jeg har ikke helt klart å bli vant til den trege responsen. Du trykker på en knapp og forventer å kjenne klikket. Og det kommer, men etter noe som føles som et halvt sekund. Det gjør at man føler for å trykke hardere neste gang, i tilfelle det vil hjelpe. Det gjør det ikke.
På den positive siden liker jeg det grafiske grensesnittet på infotainment-skjermen, hvor funksjoner ligger i oversiktlige bolker. Men selve skjermen er litt for treg, synes jeg. Man sveiper med fingeren, men føler at bildet hele tiden ligger en halv fingerbevegelse bak.
Ellers liker jeg godt at bilen har både trådløs CarPlay og Android Auto, og dens eget kartsystem er også bra. Head-up-skjermen er også like god som på de andre, men sjåførskjermen om sitter fast i rattet på ID-bilene, har den samme informasjonen rett foran øynene dine uansett, og HUD virker dermed overflødig. Dessverre er denne del av Infotainmentpakke+ og kan ikke velges bort, uten å også fjerne det forbedrede lydanlegget, trådløs mobillading og innebygd navigasjon.
Navigasjonsmessig klarer du deg riktignok fint med CarPlay eller Android Auto, og den trådløse mobilladeren som medfølger i pakken er for mitt vedkommende ubrukelig (lading av min iPhone 13 Max Pro veksler konstant mellom av og på). Men jeg ville vegret meg mot å velge bort Volkswagen Sound System.
VW ID.5 GTX: Konklusjon
Med Volkswagen ID.5 GTX har du en firehjulstrekker som tar deg frem med både komfort og et snev av underholdning, med god rekkevidde og innvendig plass. Den er meget velutstyrt, selv før du begynner å velge tilvalg. Tilvalgene er også relativt hyggelig priset, så du kan fint slenge på det du ønsker, som et bedre lydanlegg, uten å kjenne deg ribbet.
Det eneste vi ikke liker med bilen, er de haptiske knappene og den litt treige skjermen. Og siden de er en ikke uvesentlig del av kjøreopplevelsen, så er det ikke noe som skal bagatelliseres.
Volkswagen ID.5 GTX – ekstrautstyr:
Designpakke+ 15.300 kr
Panoramaglasstak med elektrisk solgardin
Lyddempende sideruter foran i laminert sikkerhetsglass
Komfortpakke+ 4.400 kr
Air Care 3-soners Climatronic med betjeningselementer for baksetepassasjerer
Variabelt bagasjeromsgulv, bagasjeromsnett og nettingvegg
Infotainmentpakke+ 14.440 kr
AR Head-Up Display og Discover Max 12″ infotainmentskjerm med projisering av viktig førerinformasjon I frontruten
Volkswagen Sound System, 8 høyttalere inkl. subwoofer og senterhøyttaler, 12-kanals digital forsterker, 450 W total effekt
Førerassistentpakke+ 30.500 kr
Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist, Side Assist og Emergency Assist
Easy Open/Close elektrisk bakluke og Area View 360 grader områdevisning
Park Assist Plus parkeringsassistent med minnefunksjon
Side Assist blindsoneassistent
Area View områdevisning
Sportspakke+ 12.600 kr
DCC Adaptivt understell med kjøreprofilprogram og progressiv servostyring
Progressiv styring
Interiørpakke Top Sport+ 29.500 kr
12-veis elektriske Top Sportseter med integrerte hodestøtter, minne og massasje
Elektriske justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil med minnefunksjon, senkefunksjon på passasjerside
Tillegg:
21″ Narvik Black diamond-turned med 235/45 R21 dekk foran og 255/40 R21 dekk bak 6.000 kr
Svingbart Tilhengerfeste 9.600 kr
Mørke sideruter bak og bakrute 3.000 kr
Stoffmatter 1.200 kr
Sum utstyr 126.500 kr
Sum listepris denne bil 624.700 kr
– Alle priser er veiledende uten frakt og leveringskostnader.
Skoda Enyaq iV 80
Luksusbil på budsjett
Dette er første gang jeg har opplevd at hoder snur seg etter en Skoda. Enyaq iV er et fantastisk stykke arbeid.
Skoda Enyaq Sportline iV 80X
Enda bedre med firehjulstrekk
Etter gledesrusen fra første møte hadde lagt seg, er konklusjonen fortsatt at Enyaq er en svært god bil. Selv om et par ting har begynt å irritere oss.
Volkswagen ID.4 (standard lyd)
Fet bil med tynn lyd
Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.
Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound
Premium-lyd fra Sonos
Med Sonos-anlegget som tilvalg, kan Audi Q4 e-tron tilby fetere lyd enn søster-konkurrenten Volkswagen ID.4.
Nissan Ariya 63 kWh Evolve
Den mest fornuftige familiebilen?
Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.
Hyundai Ioniq 5
Unik familiebil overrasker stort
Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.
Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System
En verdig Mustang
Ford-historien har sett flere uverdige bærere av Mustang-navnet. Dette er ikke en av dem.
Tesla Model Y med Premium Sound
Familiebil med fet lyd
Dette er Tesla-en for deg som synes Model 3 er for liten, og de andre for dyre. Model Y er alt en normal familie trenger – og vel så det.
Kia EV6 GT Line
Gøy for hele familien
Hva får du når du tar "Årets bil", gir den et nytt og mer sportslig karosseri, et større batteri og et bedre lydanlegg? Møt Kia EV6 GT Line!
BMW iX3
Nesten innertier fra BMW iX3
BMWs første helelektriske SUV har alt man trenger, bortsett fra én ting.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser