Det er nok få på våre breddegrader som kjenner Vanmoof, men det vil sannsynligvis endre seg, for det hollandske selskapet er godt i gang med å utvikle seg til elsyklenes svar på Tesla, med produkter og løsninger som gir en grad av innovasjon og teknologisk nytenkning man hittil ikke har sett på et marked som ellers har vært ganske stillestående de siste årene.
Det er jo ikke fordi det skorter på elsykler. De kan man kjøpe i tallrike varianter som mer eller mindre har til felles at de kombinerer «gammel» teknologi, altså en helt alminnelig sykkel med et par moderne komponenter, typisk et batteri og en elmotor.
Men Vanmoofs elsykler er annerledes. Selvfølgelig har de to hjul, et sete, sykkelstyre, ramme, bremser og alt annet som normalt hører til en sykkel, men selskapets to nyeste modeller – Vanmoof S3 og X3 som ligger til grunn for denne dobbelttesten – består i høy grad av komponenter som Vanmoof selv har utviklet. Det er med på å holde prisen nede og tempoet i forsyningskjeden oppe, og samtidig har det vært forutsetningen for å få plass til all teknologien som Vanmoof har innebygd i de to modellene.
Selskapet Vanmoof ble grunnlagt av de to hollandske brødrene Taco og Ties Carlier i Amsterdam 2009. Ideen var å skape den perfekte bysykkelen, og virksomheten har siden den aller første elsykkelen, den smarte og internettoppkoblede The Electrified, vunnet mange designpriser for sine produkter, inkludert Red Dot Design Award, Wallpaper Design Award og Fast Company Award.
I dag har Vanmoof 260 medarbeidere, butikker i ni storbyer – inkludert Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har solgt 125 000 elsykler. Vanmoofs sykler kan også bestilles online, og selskapet leverer både til Danmark, Finland og Sverige, men det er ennå ikke mulig å kjøpe syklene i Norge.
I juni i år oppnådde Vanmoof for øvrig den tvilsomme æren ved at selskapets aller første TV-reklame ble forbudt av franske myndigheter, og dermed ikke kan vises på fransk TV. Ifølge de franske myndighetene ARPP (Autorité de Régulation Professionelle de la Publicité) hadde reklamen til formål å diskreditere bilindustrien og skape et klima av angst.
Døm selv. Reklamen kan du se her.
Tesla på to hjul
S3 og X3 ble lansert like før sommerferien. Til en pris på 1998 euro (tilsvarende omkring 19 980 kroner) per modell er syklene de billigste hittil fra den hollandske elsykkel-produsenten.
Både S3 og X3 er utstyrt med teknologi som skal gjøre kjøreopplevelsen så enkel og smertefri for syklisten som overhodet mulig. Det inkluderer blant annet automatisk elektronisk girskifte, Turbo Boost akselerasjon ved trykk på en knapp, hydrauliske bremser og en elektronisk motor som trinnvis kan forsterke din egen pedalkraft opptil fire ganger.
Men utover syklenes kjøreegenskaper, som jeg kommer nærmere inn på i selve testen, er det Vanmoofs sterke fokus på sikkerhet (spesielt mot tyveri!) og integrasjon med mobilen som gjør selskapets «to-hjulede Teslaer» til noe spesielt.
Vanmoof har nemlig et såkalt Smart Cartridge innebygd i selve rammen, og i den smarte enheten gjemmer det seg blant annet en modul til digital tyverisikring, og en kryptert Bluetooth-forbindelse til mobilen betyr at sykkelen automatisk gjenkjenner eieren, og låser opp bare ved en enkelt berøring.
Sinnsro
Tyveriforsikringen fungerer via et integrert SIM-kort så sykkelens posisjon kan spores via Vanmoofs egen app. Når sykkelen er låst, utløses en kraftig alarm hvis uvedkommende fomler med sykkelen eller fjerner den fra sin posisjon, og via appen kan man også deaktivere alle sykkelens funksjoner.
Appen kan også brukes til å låse sykkelen fra en hvilken som helst avstand, til å tilpasse girskiftets takt, tilpasse de innebygde sykkellyktene (LED både foran og bak) samt endre på signalet fra den innebygde elektronisk ringeklokken. Sist, men ikke minst kan appen også hjelpe deg med å holde styr på sykkelturene dine så du kan se hvor mange kilometer du har kjørt, hvor mange turer, gjennomsnittshastigheten, etc.
Og som om de ovennevnte sikkerhetsløsningene ikke er nok, tilbyr Vanmoof en ekstra service for 290 euro (ca 2900 kr), som er utover det sedvanlige. Selskapet har nemlig ansatt mer enn 25 såkalte «Bike Hunters» – altså sykkeljegere – og hvis man betaler det ovennevnte beløpet, er man så grundig sikret mot tyveri i tre år som det overhodet er menneskelig mulig. Skulle sykkelen din bli stjålet, har Vanmoofs sykkeljegere 14 dager til å finne sykkelen din og returnere den. Hvis det ikke lykkes, får du en ny!
Vanmoof tilbyr også en samlet sikkerhetspakke – kalt Peace of Mind – som inkluderer gratis service og reparasjoner, men den delen av pakken er bare tilgjengelig for kunder som bor i nærheten av selskapets offisielle «Brand Store». Kunder i for eksempel Danmark og Sverige kan bestille reservedeler online hvis sykkelen går i stykker, og så enten stole på egne evner som sykkelmekanikere eller håpe på at de kan finne en sykkelreparatør som tør gi seg i kast med Vanmoofs spesielle elsykler.
Alle Vanmoofs elsykler er imidlertid dekket av tre års fabrikasjonsgaranti som tar over hvis deler av sykkelen kommer med fabrikasjonsfeil.
Til høy og lav
Som de to testene viser, er det stort sett ingen forskjell på Vanmoof S3 og X3. De to modellene er identiske bortsett fra dekkenes størrelse. Og så har X3 et slags bagasjestativ foran styret. Spør man Vanmoof, sier de at X3 er best egnet til små mennesker helt ned til 1,55 meter – altså inkludert de fleste større barn – mens S3 er beregnet til voksne mennesker som er høyere enn 1,75 meter.
Derfor er denne testen heller ingen duell eller konkurranse mellom de to modellene. Syklene koster det samme, veier det samme, og de kan det samme. Den ene modellen har bare en annerledes ramme og er litt lavere enn den andre.
Vanmoof S3
Til den høye
Vanmoof S3 er den klassiske bysykkelen til voksne mennesker med mot til fremtidens mobilitet.
Vanmoof X3
Til den lave
Vanmoof X3 er den klassiske bysykkelen til barn, unge og små voksne med mot til fremtidens mobilitet.