Toyota har vært blant pionerene å regne innen kjøretøy med lavt utslipp. For eksempel ble hybridbilen Prius en aldri så liten revolusjon da den kom til Europa i 2000 – for 23 år siden. Med en halvering av det normale bensinforbruket, som på den tiden lå på rundt liter’n på en mil.
Kupeen var også et friskt pust, hvor førerplassen fremsto som «en blanding av romskip og tivoli» (Nettavisen 2009).
Da Tesla i 2014 hadde fått fullt grep rundt elbilmarkedet i Europa med langdistansebilen Model S, var Toyota innovatør på sin helt egen måte. Nemlig med hydrogenbilen Mirai. En nullutslippsbil (ved kjøring), og dessuten med en overlegen rekkevidde på 650 kilometer. Men så var det å finne et sted å fylle opp tanken, da …
Mirai og hydrogenbilkonseptet generelt har så langt vært en fiasko, men det er ingen tvil om at Toyota har vist seg som en stor innovatør i bilmarkedet.
Med storsatsingen på hydrogen er det forståelig at Toyota har kommet sent til bords med sin første elbil. Elbilmarkedet har allerede rukket å bli smått modent, når den mellomstore familie-SUV-en b4ZX skal forsøke å kaste sin skygge.
Kryptisk navn
Hvordan har Toyota så kommet opp med navnet, som først fikk meg til å tro at Elon Musk hadde blitt far igjen?
Ok, følg med. bZ står for «beyond Zero». Toyota hevder nemlig å se forbi nullutslipp, og at de jobber mot negativt utslipp. 4 betyr at bilen hører til D-segmentet (hvem forsto ikke det, liksom?), og X betyr at den har firehjulsdrift. Selv om den altså også kommer som tohjulsdrift …
Jeg vil kalle det modig av Toyota å gi en bil et navn så kryptisk at man må dissekere det for å huske det.
Traust førermiljø
Til å være verdens største bilprodusent, er det smått forbausende hvor lite innovasjon det er å skue, når man setter seg inn i førermiljøet på b4ZX. Det er helt tydelig at Toyota ikke ønsker å forvirre kunder som kommer fra forbrenningsbiler.
Jeg har for ordens skyld fått den best utstyrte utgaven til test, med både 360 ryggekamera, JBL lydanlegg og med minnefunksjon i det elektriske førersetet. Og dessuten ventilerte forseter og varme i baksetene. Det er derimot en del penger å spare på de mindre utstyrte utgavene.
Sett bort fra infotainmentskjermen i midten, dras minnene ti år tilbake i tid. Tiden da det var en knapp for alt. Her er så mange knapper, at det tar tid til å bli vant til hvor de ulike er plassert. Tankene går til Casio-klokkene med kalkulator på håndleddet, det er jo knapper overalt her!
Å sammenligne med Teslas ekstreme minimalisme er unødvendig. Det holder å se til Volkswagen ID.4 og ID.5, Ford Mustang Mach-E og Hyundai Ioniq 5, for å nevne noen få, for å skjønne hvor traust miljøet i Toyota-en føles.
Ingen steer-by-wire
Det ville hjulpet en hel del om bilen var på plass med det lenge lovte steer-by-wire-systemet og yoke-ratt, hvor det «halve» rattet er elektrisk tilkoblet med progressivt utslag – som fikser de fleste problemene Tesla har med sitt tilsvarende ratt.
Men inntil videre får vi et vanlig, rundt ratt, med like stort rattutslag ved sving i lave hastigheter, som alle andre biler. Bare, som nevnt, med mange flere knapper.
Middelmådig lydanlegg
Lydanlegget er levert av JBL og har ni høyttalere inkludert en 6,5 tommers subwoofer i bagasjerommet. Jeg er dessverre ikke helt overbevist. Lyden er ganske flat, uten noe særlig luft i diskanten. Eller noe særlig trøkk i bassen, for den saks skyld. Man kan stille litt på tonekontrollen, men jeg klarer aldri å få til en lyd jeg er helt tilfreds med. Her er det milevis opp til B&O-anlegget i Mustang Mach-E, og også premiumanlegget i VW ID.4 og ID.5 er bedre enn dette.
Se produktvideo
Om infotainment-skjermen
Den 12,3 tommer store infotainmentskjermen gir grei oversikt, men det er litt vanskelig å vite hvilken meny man skal inn i. Trykker du på innstillingene for Bil i andre kupeer, finner du innstillinger for ting som speil, lys og andre ting som har direkte med bilen å gjøre. Men siden Toyota bZ4X har egne knapper til alt sammen, så finner du kun en oversikt over forbruket. Både total, etter lading og siste tur.
Foreslår ikke ladere langs ruten
GPS-en i bilen fungerer greit nok. Kartene er oversiktlige, og minner mer om Google Maps enn i mange andre biler jeg har testet.
Men de virtuelle knappene er trege, og når man skal taste inn en adresse er det ofte en berøring ikke har blitt registrert, så man har tastet feil og må gå tilbake. GPS-en klarer ikke å kompensere for skrivefeil, så dette er viktig å gjøre mens du står stille.
Det jeg derimot finner ganske utilgivelig, er at bilen ikke kommer opp med forslag til ladere langs ruten, når batteriet begynner å bli tømt. Et ansvar bilprodusenten bør ta seriøst, er å motvirke rekkeviddeangst. I bZ4X sitter jeg og ser på batteriprosenten til støtt og stadighet under langturen, og i områder jeg ikke er kjent med laderne langs veien, så har det hendt jeg har sittet med hjertet godt plantet oppi halsen …
Android Auto og Apple CarPlay er heldigvis på plass, men dessverre ikke trådløst. Så ha USB-kabelen klar.
Middelmådig rekkevidde
Siden batteriet i seg selv er mindre enn hos flere av de nærmeste konkurrentene, er rekkevidden også deretter. Den er oppgitt til ca 450 kilometer, men da jeg tok familien på en nøyaktig 300 kilometer lang tur, viste dashbordet bare 1 prosent igjen på batteriet, og fire kilometer igjen. Det dryppet noen svetteperler på slutten der, for å si det sånn …
Nå skal det sies at det var lengre strekninger med 110 km/t-sone, og forbruket endte på rundt 20 kWh per 100 km. Ved blandet kjøring ligger bilen tettere mot 15-16 kWh på en normal høstdag med 15 varmegrader, som tilsier en rekkevidde på rundt 40 mil. Hvor mye den taper om vinteren, har jeg ikke fått testet, men NAF fikk 323 km ut av den tohjulsdrevne utgaven ved blandet kjøring i sin vintertest, med temperaturer mellom 0 og -19 grader. Det er grunn til å tro at den firehjulsdrevne utgaven går noe kortere enn dette – og du er nok fort nede mot 20 mil på motorveien.
Til sammenligning har Volkswagen ID.4 GTX og Skoda Enyaq iV80X – begge med firehjulstrekk – 20 prosent større batteripakke. Prisen for begge godt utstyrt er omtrent den samme som for Toyota bZ4X.
Trygge kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene er på sin side gode. Toyota har lagt seg på den komfortable siden, med mykere dempere enn de fleste av sine konkurrenter. Kombinert med rikelig med gummi rundt de 18-tommers felgene (tenk «ballongdekk»), som er eneste hjulvalg, får man her en erketypisk SUV-følelse. Med en bil som går mykt over fartsdumpene, på bekostning av litt krengning i svingene.
Jeg kunne godt tenkt meg litt mindre hjulstøy, så jeg tenker det er greit at det ikke er mulig å velge større felger. Selv om det er ganske spesielt, i disse dager når 20 tommer nærmest har blitt standard.
Ventilerte seter
Komforten blir desto bedre av de ventilerte setene, som blåser kald luft ved behov. Bilen føles hele tiden trygg og god, noe som gjenspeiles i den forsiktige akselerasjonen. Her er det ingen brå bevegelser når man klemmer inn wattpedalen, noe som er verdt å merke seg om man skal forsøke å ta en trang luke i en rundkjøring. Her blir du slettes ikke oppfordret til «road rage»-kjøring.
Som familiebil er bilen svært fornuftig satt opp, og hvis barnevakten møter opp i en Toyota bZ4X, så vet jeg at barna er i trygge hender!
Toyota bZ4X: Konklusjon
Toyota bZ4X ligger trygt på veien, og har gjennomsnittlig god plass – som forventet av en mellomstor SUV i D-klassen.
Her har man gått for det trygge og velkjente, og det er jo greit. Men ved å gjøre det, så finnes det ikke en eneste knagg å hekte bilen på. Det er ikke ett eneste sted hvor den stikker seg frem, ikke én ting som gjør den spesiell. Og det i seg selv er jo ganske spesielt.
1 hendelser på “Toyota bZ4X AWD”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Artikkelen nevner ikke Toyotas gode kvalitetsrykte/bruktverdi, og heller ikke at denne skiller seg ut ved å takle vanskelig terreng.