Ingen selger så mange av samme bilmodell som Tesla. Nå heter riktignok bestselgeren Model Y, men for de som ikke er i en familiesituasjon hvor man er nødt til å ha en større SUV, så gir Model 3 enda mer for pengene. Også denne har bra med bagasjeplass, selv om ikke bakvinduet løftes sammen med bakluken og man dermed ikke får like praktisk inn- og utlossing. Men det er andre ting enn bagasje som bør fange oppmerksomheten din med den nye Model 3.
I det siste har Tesla gitt Model 3 en real ansiktsløftning, med et enda tøffere og mer moderne utseende. Fronten har fått et mer aggressivt preg med skarpe linjer og nyutviklede LED Matrix frontlykter. Som nå endelig også er aktivert!
Alt av eksteriør og interiør, oppvarmede og nedkjølte seter og alskens, er dekket i vår tidligere test av nye Model 3 Long Range. Men la meg bare si at den nye versjonen ser mye frekkere og fetere ut, enn den forrige. Ikke minst innvendig, hvor det er utbredt bruk av tekstil og aluminium, der forgjengeren hadde mer plast – og en falsk trelist som strakk seg gjennom kupeen. Nå er det mye mer premium, og dessuten med en LED-list som gir stemningslys i ønsket farge.
Samme teknologi til lavere pris
Når det kommer til teknologi, gjør ikke Tesla forskjell på de billigste og dyreste bilene. Du får samme Auto Pilot-funksjoner, med mulighet for å utvide til automatisk filskifte, stans på rødt lys, selvparkering og dessuten påkalle bil fra parkert tilstand. Full selvkjøring er neppe noen vits i å betale for her til lands, men da skal bilen selv kunne manøvrere seg i tett trafikk, lyskryss og rundkjøringer.
Du får også tilgang på musikk- og filmtjenester på Infotainment-skjermen, og baksetene har fått sin egen skjerm. Her kan man nyte film eller spill selv om bilen er i fart, og passasjerene kan lytte til trådløse hodetelefoner mens sjåfør og sidepasasjer hører på noe helt annet på lydanlegget foran.
Hurtigladingen er derimot litt begrenset, til 170 kW hvor de firehjulsdrevne variantene lader opp til 250 kW. Forskjellen er mindre på gjennomsnittlig ladehastighet, og begynner batteriet å bli tomt, kan du få inntil 280 kilometer i løpet av bare 15 minutters lading.
Lydanlegget er også mindre, med 7 høyttalere og ingen subwoofer. Det er likevel bra med basstrykk her, man må bare stille inn litt i EQ-en. Jeg er faktisk positivt overrasket over lydkvaliteten i standardanlegget.
Forbruk og rekkevidde
Testbilen for hånden er inngangsvarianten med bakhjulstrekk og minste batteri, men likevel er rekkevidden svært god. Oppgitt WLTP-tall er nå 513 km, en solid 15 prosents økning fra 448 km på forgjengeren. Dette skyldes ene og alene bedre aerodynamikk.
I praksis betyr det at du kan kjøre lengre enn de fleste konkurrenter på en lading, selv med den minste batteripakken. I det daglige fikk jeg et forbruk på rundt 1,4 kWh per mil i temperaturer rundt 0 grader. På lengre turer går forbruket ytterligere ned, og det er dermed fullt mulig å matche det offisielle rekkeviddetallet. Kanskje til og med også slå det.
Det som gjør at du merker at bilen har mindre batteri, er at videoovervåkning med Sentry Mode tapper batteriet raskere enn på Long Range-varianten, og det samme gjør småkjøring med hyppige oppbremsinger og akselerasjoner. Du må nemlig utnytte aerodynamikken i stabile hastigheter, for å få en opplevd forskjell mellom denne og forgjengeren.
Ytelse
Akselerasjon fra 0-100 på 6,1 sekunder gir mer enn nok krefter til rådighet. Den elektriske motoren gir umiddelbar respons og kraftig skyv fra første trykk på gasspedalen. Selv om Long Range-versjonen er enda raskere, gir den bakhjulsdrevne versjonen en mer leken og morsom kjøreopplevelse på tørr asfalt, hvis du da ikke tyner firehjulsdriften til sitt ytterste. Man kjenner bedre hva som skjer mellom bil og vei når kreftene sendes til bakhjulene.
Bilen ligger også veldig bra på veien. I testperioden sto bilen først på sommerdekk, som ga meget god kontakt med underlaget og sportslige kjøreegenskaper på tørr asfalt. Samtidig er understellet stivt avstemt, så man kjenner godt hvordan veien påvirker bilen.
Den er kanskje litt understyrt i forhold til andre bakhjulsdrevne biler. Tør jeg gjette på at Tesla ikke gidder å bry seg med å tyne noen ekstra grader ut av forakslene selv om de kan, fordi det er såpass mye å spare på å lage alle bilene likt – bakhjulsdrift som firehjulsdrift? Bilen ligger uansett meget godt på veien, og støynivået er dessuten lavere enn før – spesielt fra vind.
Midt i testperioden kom det siste snøfallet, hvorpå Tesla var raske med å komme og bytte til vinterdekk. Bilens oppførsel endret seg da markant, til å bli mykere og mindre responderende i svingene – men det er ene og alene på grunn av de myke dekkene. Men, joda, den bakhjulsdrevne Model 3 er definitivt både sprek og sporty.
På dårlige veier og fartsdumper blir det klart at Tesla ikke matcher konkurrenter som Polestar 2 og BMW i4 på komfort. Men det sportslige understellet tatt i betraktning, er turen likevel tilfredsstillende.
Begynner jeg å bli vant til rattet?
Til slutt må jeg mase enda mer om dette rattet. Dette helsikes rattet. For hva er greia med at blinklysene skal aktiveres med knapper på rattet, i stedet for en hendel? Det går riktignok stort sett fint, også fordi bilen skrur av blinklyset straks en sving er ferdig, eller bilen har krysset midtstripa under filskifte.
Problemet er rundkjøringer, hvor man skal blinke seg ut. Da er rattet opp-ned, og knappene har byttet side fra venstre til høyre på rattet, og dessuten opp-ned. Jeg har likevel begynt å vende meg til det nå. Jeg må bare huske at når jeg skal ut av en rundkjøring, så er det den nederste knappen på høyre side, som skal trykkes inn.
I forhold til de taktile knappene på de nye utgavene av Model S og X er rattknappene på Model 3 også myyye bedre. Hver knapp har en større berøringsflate, og i motsetning til S og X godtas det å gå direkte fra venstre til høyre blinking, uten å måtte innom nullposisjon først.
Konklusjon
Tesla Model 3 bakhjulsdrift, som er dens fulle navn, er et meget godt kjøp. Her får du svært mye bil for pengene, med nå over 500 km rekkevidde, sportslige ytelser og en stilig, moderne design.
Fornyelsen av utseendet er velkomment, og oppgraderingen av interiøret sårt tiltrengt. Nye finesser som ventilerte seter, bakseteunderholdning og bedre materialer løfter kvalitetsfølelsen betraktelig. Når man så ser at matriselys er inkludert i prisen, så kommer vi ikke på en eneste konkurrent som kan tilby samme pakke til denne prisen.
Kjøregleden er i behold, bilen er fortsatt blant de sprekeste og mest responsive i klassen. Du får ikke fremkommeligheten til firehjulsdrift, men bor du i lavlandet kommer du frem åkkesom. Et unntak kan være snørekordsesonger som den i vinter, men pytt-pytt. Dette er rett og slett et knallkjøp – men blinklyset krever tilvenning.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser