De bittesmå Smart-bilene har lenge vært et kjent syn i europeiske bybilder. Nå forsøker det Mercedes-eide merket å gjenoppfinne seg selv som helelektrisk. Og med kinesiske Geely som medeier har #1 rullet ut fra samlebåndet. I vårt tilfelle i en spesiell drakt, signert tuningfirmaet Brabus. 0-100 km/t er unnagjort før du rekker å si fyttirakker’n, og det svarte interiøret er fullt av røde detaljer som matcher bremsekaliperne.
Der de fleste biler signert Brabus er ettermarkeds-tuninger, kan du bestille denne spesialversjonen direkte fra forhandler.
Innvendig finner vi sportsseter i alcantara, med kontrastsømmer som setter farge på den ellers mørke kupeen. Som alle ekte Brabus-biler, er nemlig også Smart #1 Brabus kledd i svart fra topp til tå. Vel, med unntak av taket rundt panoramaglasset, som er rødt, og likeså sidespeilene og litt av frontleppa. Ditto rødt.
Teknologi
Infotainmenten tok litt tid til å bli kjent med, men etter en stund synes jeg den faktisk er mer intuitiv enn de fleste. Menysystemet på den 12,8″ pekeskjermen er enkelt å finne frem i, og her kan du blant annet sette maksimal batteriprosent for hjemmelading ut ifra bruk: Daily Trip Mode stopper ved 80 prosent fulladet, mens Long Trip Mode lader helt fullt. Du kan også sette grense for ladestrøm, om du ikke vil lade med full hastighet.
En trådløs ladeplate skjules under et deksel, og her er også to USB C-kontakter, hvorav en tilbyr hurtiglading med inntil 18 W. Det er også et USB-C og et USB-A-uttak til baksetene. Men det som virkelig fanger blikket, er den avkjølte kjøleboksen under midtkonsollen. Perfekt for en cola på vei gjennom sommerferien! At det nå er vinter, snakker vi ikke så høyt om.
Ganske energihungrig
Apropos lading og vinter, så er energiforbruket høyere enn man tror for en såpass kompakt bil. Gjennom bilens levetid så langt har den et gjennomsnittsforbruk på 21,7 kWt / 100 km, mens jeg selv lå rundt 24 gjennom testperioden på i underkant av en uke. Dette var i temperaturer rundt nullpunktet, så det er slettes ingen krise – men heller ikke imponerende.
Vill og hissig
La det ikke være tvil: Denne bilen er rå! Den ligger meget bra på vinterføre, og kommer frem hvor det skal være. I Brabus kjøremodus slipper den løs alle sine 428 høyst levende hestekrefter, og skyter fart fra stillestående, før den etter bare 3,9 sekunder viser 100 på speedometeret.
Det merkes godt innvendig også. For akselerasjonen kjennes ut som et kraftig slag i ryggen, idet de elektriske hestekreftene river og sliter i setepolstringen. Det er nesten så man er redd for å bli mørbanket.
Å velge Brabus kjøremodus, eller noen annen kjøremodus for den saks skyld, må man riktignok strekke seg litt etter, for det velges med en knapp langt mot høyre, under skjermen. Ingen hurtigknapp på rattet her. Til gjengjeld er digital kjøreassistanse lett tilgjengelig med knapp på rattet ved venstre tommel. Trykk den inn, og bilen holder kontroll på både hastighet, lengde til bilen foran og hvor midten av kjørebanen er.
En liten ripe i den ellers blanke lakken er at det hele skjer med en viss forsinkelse. Idet man tråkker inn pedalen, skjer det nemlig ingenting til å starte med. Før rundt et halvt sekund etterpå, hvorpå bilen plutselig skyter fart. Det er en vanesak, men man skal altså passe seg litt før man velger den aller trangeste luken i rundkjøringen.
Kartsystem med barnesykdommer
Apropos rundkjøring, et nytt ankepunkt: Når jeg skal blinke ut av rundkjøringen, tildekkes kartet med kjøreinstruksene om hvor man skal kjøre ut av rundkjøringen, av videoen fra blindsonekameraet. Altså, visst er det kjekt med blindsonekameraer, men finn for guds skyld et annet sted å legge bildet!
Jeg må innrømme jeg ikke er spesielt begeistret for navigasjonen i skrivende stund, blant annet fordi forventet ankomsttid for destinasjon faller ut og inn, tilsynelatende tilfeldig. Både dette og blindsone-fadesen kan nok enkelt fikses i en oppdatering, så jeg ville ikke latt dette være noen avtalebryter om jeg var i markedet for en råtøff småbil som denne. Bilen støtter da også oppdateringer gjennom luften (OTA), så dette kan fikses når som helst. Heldigvis har det kommet en oppdatering med trådløs CarPlay og Android Auto, i etterkant av testen.
Lyd fra Beats
Brabus-versjonen har det beste lydanlegget Smart tilbyr, nemlig et Beats-anlegg med 13 høyttalere inkludert subwoofer. Jeg hadde i utgangspunktet høye forventninger til anlegget, og i Klassisk lydmodus låter det klart og tydelig, hvor sangstemmer kommer godt ut gjennom høyttalerne. På enkelte typer musikk, som pop og rock, kan det kanskje bli en anelse hardt og krast. Da er svaret i så fall å justere opp bass og diskant for å kompensere for en overdreven mellomtone.
Men ikke fall for fristelsen å velge Beats lydmodus. Du får riktignok mer bass og diskant, men mellomtonen forsvinner nesten helt, og det er en hørbar faseforskyvning som gjør at musikken trekkes inn i høyttalerne som en skremt skilpadde.
Ikke spesielt stillegående
Kupeen i #1 Brabus er ikke spesielt godt dempet. Altså, den er helt ok på vei- og vindstøy, men samtidig er det noe som høres ut som en svak motorlyd, som er ukjent for meg. Og nå snakker jeg ikke om den falske motorlyden du kan sette på for å få følelsen av å kjøre fossilt. Selv med denne av er det lyd fra elmotoren, mer lavfrekvent enn jeg er vant til fra andre elbiler, som har en mer høyfrekvent lyd. Lyden er der konstant, og gjør at man ikke helt får den stillegående elbilfølelsen.
Trang bak
Smart #1 er helt klart en urban bil, som er lett å manøvrere på små veier og trange parkeringsplasser. Det gjenspeiles også i det indre. Den er riktignok større enn mange andre småbiler, som Mini Cooper SE, men det er meget begrenset hvor lange bein som sitter behagelig i baksetet. Og skulle du trenge mer bagasjeplass enn de 313 literne tilgjengelig (frunken på 15 liter hjelper heller lite), kan du skyve baksetene fremover og få 401 liter. Men da selvsagt mot enda trangere kår i baksetet.
Bakovervendt barnestol tror jeg du kan glemme. Som familiebil fungerer nok #1 derfor best for foreldre med barn som er langt fra utvokst, men likevel store nok til å ha snudd stolen fremover. Rundt førskolealder, altså.
Ellers byr den på mange av de moderne hjelpemidlene vi forventer i nye biler, som adaptiv cruisekontroll og filholder. I tillegg til oppvarmet ratt og seter, som dessuten har innebygd kjøling foran. Og altså – kjøleskapet!
Vi må snakke om prisen
Helt til slutt må vi snakke om prisen. Smart #1 starter på rundt 400.000 kroner for bakhjulsdrift med 19” hjul og den lengste rekkevidden.
Det er mer enn 80.000 kroner over innstegsversjonen av “tvillingbilen” Volvo EX30 med 344 km rekkevidde, og fortsatt over 30.000 kroner mer enn samme bil med 475 km rekkevidde.
Også den bakhjulsdrevne Tesla Model 3 er rimeligere enn den billigste Smart #1, og da får du 513 km rekkevidde. Brabus-utgaven, som vi her har tatt for oss, koster nøyaktig 100.000 kroner mer enn innstegsmodellen. Det er 30.000 kroner mer enn den firehjulsdrevne Tesla Model 3 Long Range, som da byr på 629 km rekkevidde. Som har vesentlig større plass i både bakseter og bagasjerom, og som er enda sprekere enn #1 Brabus i høyere hastigheter. Selv om Brabus-en faktisk er ørlite kjappere opp til 100 km/t.
Jeg håper med andre ord ikke du skal ha liten bil fordi du tror det er penger å spare.
Smart #1 Brabus: Konklusjon
Smart #1 Brabus er en morsom liten sjarmør egnet for bykjøring, men som også tar skogsveiene på strak arm. Perfekt for deg som er mye på farten alene.
Du får bra med utstyr her, heftig ytelse og et sporty interiør. Rekkevidden på 400 km må du nok vente til nærmere sommeren med å oppleve, men den vil uansett dekke behovet til de aller, aller fleste.
Den eksplosive bilen er rett og slett som skapt for å cruise rundt, urban street style. Så om du er ute etter en sprek bybil og ofte er på farten alene eller med sidepassasjer, kan Smart #1 Brabus være et utmerket valg.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser