Elektriske sparkesykler er et transportmiddel som mange har blandede følelser overfor. Ingen tvil om at man kan komme raskt rundt nesten over alt på de lette elektriske kjøretøyene. Men på grunn av de mange app-baserte utleietjenestene som lar folk ta en elsykkel på gaten og stille den fra seg kort tid senere, når de har kommet fra A til B, har flere storbyer vært proppfulle med sparkesykler som er kastet eller veltet på fortau og plasser, hvor de var til sjenanse for alt og alle. Det har mildt sagt skapt en anstrengt stemning omkring el-sparkesyklene. Og det er egentlig synd.
For den mer eller mindre velfortjente upopulariteten til tross er de elektriske sparkesyklene faktisk et genialt transportmiddel til spesielt kortere avstander. Den kan ikke konkurrere mot elsykkelen hvis man skal på tvers av byen, men til strekninger hvor man ellers ville ha gått, er el-sparkesykkelen genial.
Vi har allerede testet en del forskjellige elektriske kjøretøy – elbiler, elsykler og til og med nylig en elektrisk moped – men vi har ennå til gode å ha en elektrisk sparkesykkel på testbenken.
Det kommer vi til å gjøre noe med i fremtiden, for den elektriske sparkesykkelen er en hjørnestein i fremtidens elektriske mobilitet, det er vi ganske sikre på. Og den første el-sparkesykkelen på testbenken kommer fra et ikonisk selskap, som de fleste nok kjenner til – nemlig Segway!
Segway-direktør mistet livet
Segway er et merke de fleste tech-interesserte kjenner. Spesielt er selskapet kjent for det spesielle tohjulte transportmiddelet som på folkemunne bare kalles en ‘Segway’, men som helt korrekt heter en Segway PT (som står for ‘Personal Transporter’).
Det er den amerikanske oppfinneren Dean Kamen, som blant annet sto bak den aller første insulinpumpen, som i desember 2001 lanserte Segway-en. Kamens mest kjente sitat stammer fra Time Magazine, hvor han forutså at Segway ville være det samme fremskrittet i forhold til bilen, som bilen i sin tid hadde vært i forhold til hester og hestevogner.
Slik gikk det ikke, nærmest tvert imot – blant annet mistet den daværende direktøren for selskapet, Jimmy Heselden, livet i 2010, da han ved et uhell kjørte utfor en klippe på nettopp en Segway – og i 2015 ble selskapet kjøpt opp av den kinesiske konkurrenten Ninebot, som i 2020 innstilte produksjonen av det ikoniske produktet. På 20 år ble det bare solgt i alt 140 000 enheter på verdensplan, så ut fra et økonomisk synspunkt var det nok en klok beslutning.
I stedet satser Segway nå på andre produkter innenfor elektrisk mobilitet, nemlig elektriske sparkesykler, som nå kan kjøpes på det norske markedet. Deriblant Segway Ninebot KickScooter F40D, som altså er gjenstand for denne testen.
Elektrisk sparkesykkel med store dekk og dobbelte bremser
Det finnes tre forskjellige modeller i KickScooter F-serien. De er optisk identiske bortsett fra størrelsen på motoren og det innebygde batteriet – og dermed rekkevidden på en enkelt lading (F20D opptil 20 km, F30D opptil 30 km og F40D opptil 40 km). Vårt testeksemplar byr altså på den sterkeste motoren og det største batteriet, noe som var praktisk, da undertegnede har en kampvekt på 110 kilo!
Ikke desto mindre var KickScooter F40D uten større problemer i stand til å transportere meg rundt i byen med makshastigheten på 20 km/t. Kun hvis jeg skulle opp en større bakke, måtte sparkesykkelens elmotor kjempe litt, og hastigheten falt ned til15–16 km/t. Uansett hadde sykkelen i stort sett alle situasjoner god akselerasjon, så topphastigheten ble nådd på ganske få sekunder.
Ninebot KickScooter F40D er utstyrt med et bremsehåndtak som styrer både den elektroniske bremsen (forhjul) og skivebremsen (bakhjul). Det er en klar fordel i forhold til mange andre elektriske sykler, som har separate for- og bakbremser, hvor sistnevnte ofte betjenes med hælen på den bakerste foten.
For hvis farten er høy, og man griper til forbremsen, er risikoen for å stupe med ansiktet først rimelig stor, og bakbremsen alene er ofte ikke nok til å stanse fort, hvis man kjører raskt. Så de dobbelte bremsene på KickScooter F40D gjør kjøreturen sikrere, noe vi bare kan bifalle. Batteriet er forøvrig plassert i fotstøtten for et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til forbedret kjørestabilitet og dermed også økt sikkerhet.
Det samme er hensikten med de 10″ store dekkene, som er slangeløse og pneumatiske med et ekstra lag av gelé på innsiden, som skal redusere risikoen for punkteringer. Dermed kan man stryke enda et punkt fra listen over potensielle årsaker til fall.
Lett, men kunne trenge støtdempere
Ifølge produsenten bidrar de store dekkene til å forbedre kjøreopplevelsen med større komfort og stabilitet, men det er en sannhet med modifikasjoner. Kjensgjerningen er at KickScooter F40D kunne ha trengt et par støtdempere. Hvis underlaget ikke er helt jevnt – og vi vet jo alle sammen hvor mange huller det dessverre kan være på veier og fortau – så det er en blandet fornøyelse å kjøre på Segways el-sparkesykkel, store dekk eller ei.
Et annet kritikkpunkt er mangelen på innebygde sikkerhetsløsninger. KickScooter F40D veier bare 17 kilo, og kan i tillegg legges sammen så den kan bæres som en sportsveske. Med andre ord er sparkesykkelen et lett offer for langfingrede tyver, og derfor er det synd at F40D ikke kommer med skyggen av teknologi som kan forhindre dette – som innebygd alarm, GPS eller til og med en lås – spesielt til prisen, som er i det høye sjiktet.
Nei, vil du passe godt på din Segway Ninebot KickScooter F40D, er du rett og slett nødt til å kjøpe en god gammeldags lås, som imidlertid ikke må være for stor, for da passer den ikke gjennom eikene på bakhjulet. Spesielt praktisk er det ikke.
Konklusjon
Segway Ninebot KickScooter F40D har mange kvaliteter, som gjør den bedre enn mange av de andre elektriske sparkesyklene på markedet. Men til denne prisen, som absolutt er i det høye sjiktet, hadde vi forventet et minimum av innebygd sikkerhet, og et par gode støtdempere ville også ha vært på sin plass.
Ikke desto mindre fortjener sykkelen ros for den sterke motoren, det store batteriet og de doble bremsene, samt de pneumatiske dekkene, som til sammen øker kjøresikkerheten betraktelig.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser