Porsche er et navn som klinger velkjent hos sportsbilentusiaster. Den klassiske 911en med sin aerodynamiske silhuett og boksermotor i hekken, er for mange selve symbolet på en klassisk sportsbil. Den tradisjonen holdes fortsatt i hevd med dagens generasjon. Men den siste tiden har Porsche beveget seg mer inn i mainstream-markedet med SUVer som Cayenne, Macan, og grand touring-sedanen Panamera. Nå vil de altså erobre elbil-markedet med Taycan!
Den nye ”super-elbilen” fra Porsche henvender seg til de som vil ha Tesla-lignende ytelser kombinert med tysk premium-følelse og komfort. Porsche er ikke kjent for å gjøre noe halvveis, og Taycan er allerede blitt utropt til ”verdens beste bil” av enkelte i bilpressen.
Spørsmålet vårt er imidlertid: Hvor bra låter den?
I en potent kjøremaskin som Taycan, stilles det litt høyere krav til lydsystemet enn vanlige personbiler. Større fartsegenskaper gjør rett og slett at anlegget må ha litt mer krefter for å bryte igjennom og bli hørt! Porsche ser heldigvis ut til å ha forstått dette, for Taycan kan utstyres med to ganske potente anlegg, som har rikelig med desibel til rådighet.
L&B TV: Porsche Taycan med Burmester – Gråbeins Gadget Guide
Bose eller Burmester?
Når du spekker en Taycan kan du velge ulike motorisering og batteripakker (4S, Turbo og Turbo S) og selvfølgelig en hel masse ekstrautstyr. Porsches rikholdige prisliste byr på mange kuriøse tilvalg: Hva med et sett karbonfelger til 77.000 kroner eller keramiske bremser til 95.000?
Til 4S-utgaven går det an å nøye seg med et standard, umerket anlegg (Sound Package Plus med 10 høyttalere og totalt 150W). I følge den norske Porsche-importøren velger dog de aller fleste kunder en oppgradert variant. Det skulle jo bare mangle i en premium-bil!
Bose-systemet blir nok derfor utgangspunktet for mange. Bose trenger ingen videre introduksjon: den amerikanske produsenten er et av verdens største merkenavn innen lyd. Kanskje mest kjent for sine støyreduserende hodetelefoner, men også en erfaren bilstereo-leverandør.
Systemet som leveres til Taycan består av totalt 14 høyttalere, inkludert en dedikert subwoofer nede i ”reservehjulsbrønnen” bak. Det har også Boses patenterte lydprosessering, med Centerpoint 2 som gir virtuell surroundlyd, og SoundTrue som forbedrer lydkvaliteten fra komprimerte lydformater. Bose-anlegget koster i skrivende stund 14.200 kroner som tilvalg i Taycan.
Burmester
Legger du ytterligere 43.600 kroner på bordet (57.800 kr totalt), kan du ta steget opp til high-end opsjonen fra Burmester. Den tyske high-end produsenten, stiftet av musiker og ingeniør Dieter Burmester i 1977, er et navn som bør klinge velkjent hos kresne hi-fi entusiaster.
Burmester har spesialisert seg på komplette musikkanlegg i eliteklassen, og er kjent for sine massive forsterkere og høyttalere til hjemmebruk. I senere tid har de også tatt steget inn i billydens verden: De debuterte med supersportsbilen Bugatti Veyron, og har senere blitt fast ”hoffleverandør” til Mercedes og Porsche.
Lydsystemet som leveres til Taycan har mye til felles med Panamera, men er selvsagt fintunet for denne kupéen. Vi snakker om hele 21 individuelle høyttalerelementer og totalt 1455 watt forsterkereffekt! Dette inkluderer en kraftig 10” subwoofer under gulvet i bagasjerommet, som drives av en dedikert klasse D forsterker på 400 watt.
Det økte antallet høyttalerelementer skyldes blant annet at Burmester bruker toveis høyttalere med separate diskant- og mellomtone-membraner. Komponent-kvaliteten er gjennomgående høy, med støpte metalldeler og høyeffektive neodym-magneter. Både A-stolpene og senterkanalen i dashbordet er utstyrt med de patenterte AMT (Air Motion Transformer) metallfoliediskantene, som vi kjenner fra Burmesters hjemmehøyttalere. Dette er definitivt en mer ”audiofil” konfigurasjon enn Bose, som stort sett bruker enklere fulltoneelementer rundt om i kupeen.
Kunstig motorlyd
En elbil som Taycan er i utgangspunktet helt lydløs. Porsche har imidlertid lagt til mulighet for kunstig motorlyd både innvendig og utvendig (Porsche Electric Sport Sound). Den utvendige delen varsler fotgjengere, mens den innvendige delen handler mer om å holde føreren skjerpet.
Ideen om kunstig motorlyd kan virke litt sær, og er tidligere brukt med varierende hell i ulike bilmodeller. I Taycan sitt tilfelle virker Porsche å ha lykkes relativt bra. Motorlyden er et opptak av de faktiske elbil-motorene, bare med de høyeste frekvensene filtrert ut. Dermed låter det så naturtro som det kan låte i elbil-sammenheng.
Vi synes det var kjekt å ha motorlyden aktivert under aktiv kjøring i ”sport-modus”, men ellers foretrakk vi å slå den av, og heller konsentrere oss om lyden fra anlegget.
Ekstreme kjøreegenskaper
Vi i Lyd & Bilde redaksjonen er ikke motorjournalister per se, så vi skal være forsiktige med å uttale oss hvordan Taycan presterer rent bilteknisk. Men en kjøremaskin er den definitivt!
Selv den mer moderate 4S-utgaven har en imponerende akselerasjon, og drar av gårde som en flymaskin. Turbo-utgaven er derimot en ren rakett! Med setebeltene strammet og klampen i bånn, følte vi oss litt som SpaceX-gutta da de forlot jordoverflaten. Vi tør knapt tenke på hvordan den enda sterkere Turbo S-utgaven vil føles…
Det er heller ingen ting å utsette på kjøreegenskapene: Porsche har lykkes med å få den drøyt 2,3 tonn tunge farkosten til å føles som en ekte sportsbil. Selv om vi ikke kom i nærheten av å teste G-kreftene på trafikkerte norske veier, virker den å ha et ekstremt veigrep under vanlig kjøring.
Førermiljø
Taycan-cockpiten føles kompakt, og man sitter lavt og tett omsvøpt i de skinnkledde bøttestolene. Førermiljøet i Taycan byr imidlertid på en bratt læringskurve: Selv om vi fikk et lynkurs av en erfaren Porsche produktspesialist, tok det litt tid å bli fortrolig med alle funksjonene!
Mobilbrukerne kan glede seg over totalt 4 (2 foran og 2 bak) USB C-kontakter i kupeen. Her kan man både lade mobilen og anvende den som musikkilde. Det er også støtte for Apple CarPlay.
Taycan har hele 3 touch-skjermer å forholde seg til (en ekstra til passasjeren foran som tilvalg) og en hel masse knapper. Det kan føles litt kaotisk sammenlignet med Tesla, hvor alt er samlet på en skjerm. Men dette er noe man venner seg til etter litt tid bak rattet.
God støydemping
Taycan oppleves som en meget solid og vel sammenskrudd bil. Selv i motorvei-hastigheter er det knapt et hint av vibrasjoner. Porsche har dessuten gjort en grundig jobb med å skjerme kupeen for vindstøy. Akkurat som med Audi e-tron gir den en stillegående og komfortabel kjøreopplevelse.
Vi merker oss midlertid Taycan har vesentlig mer fremtredende dekkstøy enn vi opplevde med Audien. Vårt testbil hadde 21” Mission E designfelger med 305-bredde lavprofil dekk på bakhjulene, og da er det vanskelig å unngå litt dekkstøy. Men litt må man tåle, dette er tross alt en performance elbil!
Lyden av Bose
Vi startet testingen med en 4S utstyrt med Bose Soundsystem. Porsche forteller oss at dette er det mest populære anlegget, og vi kan saktens skjønne hvorfor: Lyden er umiddelbart distinkt, klar og fyldig, med solid akkompagnement fra subwooferen i bagasjerommet. Vi spiller litt assortert listepop og radio, og det hele låter meget pent og pyntelig. Anlegget virker å ha rikelig med krefter, og vi skal spille temmelig høyt før det begynner å høres anstrengende ut. Mer enn bra nok for de aller fleste, er vårt førsteinntrykk.
Bose-anlegget har også en morsom finesse i form av simulert surroundlyd. Normalt fnyser vi av slike ”gimmicker” da det som regel gjør mer vondt enn godt for lydkvaliteten. I Bose sitt tilfelle ble vi derimot positivt overrasket: Surround-effekten er ikke spesielt påtrengende, men gjør at lydbildet oppleves mye større, og nesten går utenfor den kompakte kupeen. Faktisk foretrakk vi denne settingen på mange musikkvalg.
Etter hvert som vi utfordrer Bose-anlegget med mer krevende musikk, som akustisk, klassisk og visesang, viser det seg å ha noen ”hull” enkelte steder. Mellomtonen er litt slank til tider, og gjør at en del sangstemmer og instrumenter mangler litt kropp. I tillegg er det litt begrenset med detaljer i toppen av frekvensområdet, som gjør at trommevisper og strengeinstrumenter låter litt flatt. Når det er sagt, er vi stort sett ganske fornøyd med Bose, som f.eks står seg bra mot premium-systemet fra Bang & Olufsen (Audi e-Tron).
Lyden av Burmester
Etter å ha parkert 4S-en, setter vi oss over i en Turbo-utgave med Burmester om bord. Det blir en litt annen verden, og da snakker vi ikke bare om akselerasjonen …! Etter først å ha funnet roen bak rattet i denne potente romraketten av en bil, kunne vi ta innover oss alle lytteinntrykkene.
Førsteinntrykket er at Burmester har et vesentlig større, mer åpent og luftig lydbilde enn Bose. Her er også et langt mer frodig mellomregister og mer finkornet diskantoppløsning, som gjør at både stemmer og instrumenter får en langt mer distinkt, fyldig gjengivelse. Dette er ikke noe man nødvendigvis legger så mye merke til ved radio- og Spotify-lytting på moderat lydnivå. Derimot gjør det stor forskjell når vi drar volumrattet til høyre!
Med høyoppløste musikkfiler strømmet fra Tidal, deriblant utfordrende testlåter fra Lyd & Bilde-arkivet på høyt volum (og da mener vi HØYT!), viser Burmester-systemet seg som et helt annet beist enn Bose. Gustav Holsts Planetene låter guddommelig bra, faktisk bedre enn jeg kan huske å ha hørt det fra et hjemme hi-fi anlegg…! Fanfarene og trommeslagene går gjennom marg og bein. Og selv på øredøvende lydnivåer, er det ikke antydning til unoter fra diskantene. De spesielle AMT-diskantene spiller utrolig rent, og tåler som kjent svært høye lydnivåer før de vrenger.
Da vi testet B&O systemet i e-tron forleden, var vi stort sett godt fornøyd utenom bassen. En potent bilstereo må ha skikkelig bass! Heldigvis har ikke Burmester spart på kreftene i dette tilfellet. Bassen er i første rekke veldig kontant og stram, men smeller og buldrer når det virkelig gjelder. Dermed skaper den skikkelig fundament til musikkopplevelsen.
Selv om Taycan-kupeen er relativ støysvak, krever det et visst lydnivå for å bryte gjennom veistøyen fra de brede dekkene – spesielt ute på motorveien. Nettopp derfor kommer det godt med at Burmester-anlegget har rikelig med kraftoverskudd. Vi kunne spille grisehøyt uten at lyden ble anstrengende å høre på. Perfekt for langturer på tyske Autobahn…!
Begrenset 3D-effekt
Burmester reklamerer med såkalt Auro 3D lydprosessering, som skal gi en mer tredimensjonal surroundeffekt til vanlige stereo lydopptak. I praksis opplevde vi dog at dette ikke ga så mye ”ekstra” ovenpå den allerede svært luftige lydopplevelsen. I all hovedsak foretrakk vi den mer front-orienterte Pure-modusen. Når det er sagt, kan det godt tenkes at passasjerene i baksetet vil sette mer pris på 3D-effekten.
Konklusjon
Når du bestiller en Porsche Taycan kan du velge mellom to meget potente lydanlegg utover standard. Etter å ha testet både Bose- og Burmester-varianten langs norske motorveier, må vi si oss godt fornøyd med begge alternativene – på hver sin måte. Bose-anlegget gir faktisk imponerende bra lyd til prisen: med stort lydbilde og fyldig bass er dette et utmerket valg for den alminnelige lytter. Men dersom du har kresne ører og liker å høre den fulle og hele sannheten fra klassisk og akustisk musikk, får du helt klart stor gevinst ved å velge Burmester. Kombinasjonen av raffinement og råskap, luftige overtoner og bastant bassgjengivelse, gjør Burmester til en fulltreffer i våre ører. Sagt på en annen måte: Dersom du vil ha et lydsystem som matcher Taycans potente kjøreegenskaper, lønner det seg å velge tysk!
Obs! Porsche informerer om at både Bose og Burmester stjeler av bagasjeromsplassen, og på grunn av subwooferne er det ikke anledning til å senke gulvet i bunn.
Takk til Porsche Center Asker & Bærum for lån av testbil.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser