Porsches første elbil har blitt en suksess her i Norden: med godt over 1000 solgte hittil er Taycan en av de mestselgende Porschene på lang tid. Men den rekorden kan nok bli danket ut av stasjonsvogn-utgaven Taycan Cross Turismo, som er den mer praktiske varianten av de to. Med elektrisk bakluke, større bagasjerom og høyere bakkeklaring vil dette være en attraktiv turvogn for mange nordboere.
Her i L&B-redaksjonen er vi som regel mest opptatt av infotainment, lydkvalitet og smarte finesser, men verdsetter naturligvis komfort og kjøreegenskaper som alle andre. Vi minnes fortsatt Taycan (og særlig Turbo-utgaven) som en av de råeste elbilene vi har testet. Så da Porsche-importøren stilte en splitter ny Cross Turismo til disposisjon – attpåtil spekket med det feteste Burmester-anlegget – var vi ikke vonde å be. Det ble en interessant tur – og et hyggelig gjenhør!
Cross Turismo i flere motor-varianter
Tradisjonen tro leverer Porsche bilen med en rekke ulike motoriseringer. Vi har fått låne basismodellen Taycan 4 Cross Turismo, som starter på 868.000 kr. I tillegg finnes 4S, Turbo og Turbo S-versjonene med enda høyere ytelse. Mange vil sikkert klare seg fint med de 380 hestekreftene og 500 newton-meterne den minste motoren yter: Men de virkelige Porsche-entusiastene vil nok foretrekke en av de mer hårete utgavene, spesielt om man vil holde de kvikkeste Teslaene bak seg i kollektivfeltet.
Performance Battery Plus er standard i alle versjonene av Taycan Cross Turismo, med en totalkapasitet på 93.4 kWh. Det samme gjelder for firehjulstrekk og luftfjæring.
Det kan sikkert friste med en Porsche til knappe 900.000 kroner, men da skal man vite at dette er startprisen – før mye av det essensielle ekstrautstyret er lagt til. Den velutstyrte testbilen vår er blant annet spekket med panorama soltak, LED-Matrix hovedlys og eksklusive 21” designfelger, i tillegg til head-up display, 360-kamera og parkeringsassistent. Siden dette er den ”audiofile” utgaven er den dessuten levert med støyreduserende vinduer og Burmester-anlegg. Totalt snakker vi om ekstrautstyr for nær en halv million. Pytt sann!
Romsligere utgave
Så fort finansieringen er i boks og bilen står i garasjen, kan man glede seg over en potent farkost med svært presise kjøreegenskaper. Og ikke minst, bedre plass enn det man får i sedan-utgaven.
Det å sette seg inn i Taycan Cross Turismo føles litt som å sette seg inn i en jetjager: her er det fullt av digitale instrumenter, touch-skjermer og kontroller å forholde seg til. Heldigvis er alt lagt til rette for at føreren skal ha komplett oversikt – det krever bare litt tilvenning.
Cross Turismo har cirka 23 liter større lastekapasitet i bagasjerommet, og en bakluke som gir bedre plass til for eksempel et hundebur eller golfbager. Passasjerene i baksetet kan dessuten glede seg over bedre plass i høyden. Vår testmodell var i tillegg utstyrt med panorama soltak, som ga litt ekstra klaring til pannebrasken.
Likevel føles ikke dette som noen spesielt stor bil. Baksetene passer fortsatt best til de litt mindre individene, og de som drømmer om en Cross Turismo som en fullverdig familiebil, må nok legge godviljen til. Derimot, som en kvikk GT-cruiser til ferieturene med din bedre halvdel – eller date med en ny flamme – er den bortimot perfekt.
Lynrask lading
Apropos langturer: Taycan 4 Cross Turismo har en oppgitt rekkevidde (WLTP) mellom 389–456 km avhengig av utstyrsmengde og andre faktorer. Under testperioden i midten av august fant vi at cirka 40 mil stemte relativt bra, men det fordrer selvsagt at man er forsiktig med gassfoten.
Den kraftige ladekapasiteten er en stor fordel ved langturer. Taycan kan oppnå en ladefart (DC) på opptil 270 kW. Plotter du for eksempel inn en av Ionitys ladestasjoner i navigasjonen, vil bilen sørge for optimal batteritemperatur (ideelt ca 35 grader celsius) til du kommer frem. Vi ladet testbilen ved Circle K Dal utenfor Oslo. Vi stoppet da med rundt 33% batteri, og kunne lade til 80% på under 20 minutter. Det er kvikt!
Infotainment
Underveis til ladestasjonen fikk vi også testet stemmestyringen i Porschen, som også forstår norsk. Den fungerer bra til å snakke inn ønskede destinasjoner i navigasjonen, blant annet. Men responsen er ikke like lynrask og intuitiv som man kunne ønske. Her har vi vært bortskjemt av Mercedes sitt nye MBUX-system, som virker kjappere og mer intelligent.
Obs! Porsche varsler at 2022-modellen av Taycan vil få noen oppdateringer av infotainment-systemet. I tillegg til dagens Apple CarPlay-styring kommer det blant annet mulighet for Android Auto.
Ellers er det verdt å nevne at Taycan kan leveres med en ekstra touch-skjerm til passasjeren. Det kan være kjekt til å søke og taste inn navigasjoner, så vel som å styre musikkavspillingen. Dersom du skulle være så heldig å ha en selvutnevnt DJ med på turen.
Testmodellen vår var utstyrt med 360 graders kamera, og det er helt klart en fordel å kunne se bilen ovenfra når man navigerer i trange parkeringshus. Derimot var vi ikke spesielt imponert over kameraene foran og bak: De sitter montert lavt nede på bilen, og gir derfor et slags froskeperspektiv av omgivelsene, hvor det kan være vanskelig å bedømme avstanden.
Ikke hengerfeste – men mulighet for sykkelstativ
Dessverre for noen: Taycan Cross Turismo er ikke typegodkjent med hengerfeste. Derimot kan den utstyres med et eget sykkelstativ levert av Porsche. Festeanordningen til dette sitter under skiltplaten, og må bestilles når du konfigurerer bilen. Da kan du laste opptil to sykler (tre med en ekstramodul). Kanskje et par av Porsches nye elsykler?
Potente kjøreegenskaper
Cross Turismo presenteres litt som offroad-versjonen av Taycan Sedan. Men så veldig forskjellige er de ikke. Luftfjæringen kan heve bilen noen centimeter, som er kjekt de siste kilometerne opp til hytta. Her finnes også en ”Gravel” modus for når du vil bestige litt brattere, ulendt terreng. Likevel føler den seg fortsatt aller best hjemme på gode, svingete asfaltveier, der man virkelig får testet veigrepet. Og saft suse for et veigrep!
Vi har ikke testet Taycan på en lukket bane som Rudskogen, men begrepet gokart gir virkelig mening her. Cross Turismo kan forsere de krappeste svinger uten å krenge eller vike en millimeter. Bakakselstyring på testmodellen bidro sikkert også til det. Og så langt vi kan bedømme, står ikke kjøreegenskapene nevneverdig tilbake fra sedan-utgaven. Vi hadde glatt valgt stasjonsvognen med bedre plass!
Faktisk er kjøreegenskapene såpass ekstreme, at motoren i 4-modellen til sammenligning kan føles litt… tam. Selv om 380 hk / 500 Nm burde holde i massevis til daglig bruk, føles ikke akselerasjonen like momentan som i 4S, og langt fra like rakett-aktig som vi husker det fra Turboen.
Taycan 4 har riktignok en såkalt Overboost-funksjon, men den er kun tilgjengelig ved rivstarter (Launch control) og ikke praktisk anvendelig. Vi gjetter derfor på at 4S-modellen kan bli det beste kjøpet i denne sammenhengen, om man vil ha en motorkraft som matcher potensialet. Den har drøye 100 hester ekstra, og er dessuten utstyrt med større mer sportslige bremser enn 4-utgaven.
Vår testbil ruller på 21” designhjul med brede dekk, og det skal sies at disse bidrar med en hel del veistøy. I tillegg stjeler de opptil 30 kilometer WLTP-rekkevidde. Selv om Porsche har polstret kupeen og utstyrt testbilen med tykkere akustiske glass, er lyden av gummi mot asfalt fortsatt ganske gjennomtrengende. Nettopp derfor trenger man et potent anlegg til kjøreturen!
Burmester-stereo
Tyske Burmester er best kjent for sine kresne hi-fi anlegg, men har også blitt en populær leverandør av high-end bilstereo. Lydsystemet som leveres til Cross Turismo har mye til felles med sedan-versjonen, men er selvsagt fintunet for denne kupéen. Anlegget består av 21 individuelle høyttalerelementer og totalt 1455 watt med forsterkereffekt. Dette inkluderer en kraftig subwoofer under gulvet i bagasjerommet.
Burmester-systemet i Porsche kan virke litt mer diskré på utsiden enn det gjør i enkelte Mercedes-er, men bak dekslene sitter det høyttalerelementer av meget høy kvalitet. Her brukes blant annet påkostede metallfolie-diskanter av typen AMT (Air Motion Transformer). Disse er høyt aktet i hi-fi verdenen for god frekvensrespons og lav forvrengning.
Vi har god erfaring med lyden i Taycan sedan, og inntrykket står seg her. Burmester er virkelig et anlegg for de kresne, men det kan kreve litt lytteerfaring – og ikke minst bra kildemateriale – for virkelig å sette pris på forskjellene.
Kvaliteten fra høyttalerne kommer knapt frem når vi spiller musikk fra DAB-radioen – da låter det temmelig flatt og ordinært. Det er først når vi bytter til en iPhone med Tidal-konto at anlegget kommer til sin fulle rett. Foret med mer høyoppløste musikkfiler, og gjerne gode opptak – låter det imidlertid himmelsk. Da er det bare å skru opp volumet og nyte!
En fin låt som Billie Eilish sin NDA er et godt eksempel for å vise hva Burmester duger til. Den unge damens karakteristiske, hviskende stemme står klart og tydelig frem over dashbordet, med god sentrering av vokalene. Nærheten er til å ta og føle på, og her er det ingen problemer med å tyde de sarte musikkstrofene. Og når synthbassen og trommene kommer inn, er det med en herlig sprut i overtonene, mens bassen hamrer presist og kontant.
På turen hjem fra ladestasjonen begynner det å bli kveld, og de knallsterke LED-kjørelysene kommer ordentlig på. Vi spiller Ed Sheerans Bad Habits på grisehøyt volum mens vi cruiser nedover motorveien i høy hastighet. Denne uptempo tekno-låta gjengis bortimot perfekt i det den dunker ut av Burmester-høyttalerne. Lydbildet vokser og detaljene fyller seg på, subwooferen dunker hardt i stolryggen, uten at det låter anstrengt eller legges brems på dynamikken. Her er ingen tegn til forvrengning, ulyder eller uønskede vibrasjoner. Rett og slett kanonbra!
Vi har også stiftet bekjentskap med det rimeligere Bose-systemet i en annen testmodell. Det låter også fint, men blekner litt i forhold til det Burmester leverer, særlig på høyt volum. Vil du vite mer, anbefaler vi å lese vår test av Taycan sedan.
Konklusjon
Porsche Taycan er nå tilgjengelig som stasjonsvogn, og vi tror mange er tjent med å velge Cross Turismo-utgaven dersom de søker en mer praktisk elektrisk sportsbil. Den imponerer på lik linje med sedanen med svært finslepne kjøreegenskaper, i tillegg til bedre plass, og høyere bakkeklaring når turen tar oss vekk fra motorveien. Med god rekkevidde og rask lading er dette en praktisk og komfortabel bil til lange turer. Og er du i tillegg til å være autofil, en kresen audiofil, kan vi varmt anbefale Burmester-anlegget. Da vil du garantert velge den lange veien hjem!
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser