Den ble ganske raskt en suksess. Polestar 2 vises fremdeles godt på salgsstatistikkene, og nylig kom det to, mer prisgunstige utgaver. Som koster omtrent det samme som en godt utstyrt Volkswagen iD.3, og legger seg under den rimeligste utgaven av Tesla Model 3 i pris.
De er begge laget for de som ikke trenger firehjulstrekk, eller en rivende akselerasjon på under fem sekunder til 100 km/t. Kan man klare seg uten, får man to prisgunstige alternativer med forhjulstrekk, som går mer enn fort nok, og likevel gir deg den samme følelsen av sport kombinert med komfort, som Polestar 2 er blitt kjent som.
Den aller rimeligste er utgaven med 224 hk som kalles standard range, single motor, med et 64 kWt batteri som gir opptil 444 km rekkevidde. Trenger man enda mer rekkevidde, finnes samme bil med long range batteriet, på 78 kWt og ytterligere 7 hk som gir opptil 542 km rekkevidde.
Det fine med disse to, er at de ellers byr på mye av det samme som de dyrere utgavene med firehjulstrekk og to elmotorer med tilsammen 407 hk. Bortsett fra fartsressursene to elmotorer gir.
Man får også her en stor skjerm i midkonsollen, med Google Maps, Assistant og PlayStore med flere apper. DAB+ radio er inkludert og fra våren 2022 blir også Apple CarPlay standard selv i den rimeligste utgaven.
Den er i det hele tatt godt utstyrt, med trådløse oppdateringer (OTA), parkeringsassistent foran og bak, med kamera bak, oppvarmede seter foran, elektrisk bakluke med fjernåpning (også med fotsensor), innfellbare sidespeil, LED-lys foran og bak, og alarm.
Sikkerhetsaspektet er varetatt med kollisjonsvarsling, filskifteassistent, blindsonevarsling og sånt, og det finne selvsagt en Polestar app til bilen.
To utstyrspakker og ett mysterium
Men man får ikke Harman Kardon-anlegget uten å legge til en utstyrspakke. Og her er vi ved et lite hinder. Hvis man gjerne vil ha Harman-anlegget – og for musikkelskere er det selvsagt – kan man ikke krysse av noe sted for bare anlegget. Man må velge en utstyrspakke.
Som det finnes tre varianter av. Harman-anlegget inngår i Plus-pakken, som også inkluderer varmepumpe som av uforståelige grunner ikke er standard. Plus-pakken inkluderer også panoramataket i glass, oppvarmet ratt og varme i baksetet, sotet bakvindu, trådløs mobillader, oppgradert interiørbelysning, vegansk stofftrekk i seter, og lokk med poseholder i bagasjerommet.
Man kan også legge til vegansk nappaskinn med ventilering, som foreløpig bare leveres i en lys, beige variant.
Den andre pakken kalles Pilot, og inneholder ingenting fra Plus-pakken, men tilbyr istedet adaptiv fartsholder, piksel-LED-frontlykter, kurvelys, 360-kamera, pilot-assist, parkeringshjelp og sidespeil med automatisk dimming.
Performance, men ikke her
Til slutt må Performance-pakken nevnes, selv om den bare er tilgjengelig i long range Polestar 2 med firehjulstrekk. Det er Polestars sportspakke hvor 19-tommers felger er byttet ut med 20’’, Brembo-bremser med gule kalipere er lagt til (gule setebelter også), og Ôhlins-dempere med 22 manuelt innstillbare fjæringstrinn som sørger for en virkelig stiv og stram kjøreopplevelse.
Jeg har kjørt Polestar 2 med Performance-pakken, og mener at pakken er for spesielt interesserte. Fordi bilen blir veldig stiv selv med demperne i standardinnstilling, kjenner man den minste ujevnhet i veibanen og sportsdekkene støyer mer, men hver sin lyst.
Kjørekomfort og plass
Man kan klare seg utmerket med en Polestar 2 uten å legge til noen av pakkene, men jeg vil anbefale at man vurderer å legge til Plus-pakken som inneholder oppvarmet ratt, varmepumpe og Harman-anlegget. Standard-anlegget, eller high-performance som det noe misvisende kalles, lyder blodfattig og innesluttet. Greit nok til sporadisk radiolytting, men det mangler Harman-anleggets dynamikk, klarhet og evne til å fylle bilen med musikk.
Synes man ikke noe av dette er viktig, kan de som setter mer pris på adaptiv fartsholder og 360-kamera krysse av for Pilot-pakken. Man kan også velge begge om man vil, men da øker prisen betydelig (+ 70.000 kr) for ingen av utstyrspakkene er spesielt billige.
Med én elmotor er den ikke like rask som Polestar 2 med to motorer. Men 7,4 s fra til 100 er ikke akkurat tregt. Man kommer seg raskt ut av lyskrysset, passerer trailere kjapt og trygt, og sitter godt og komfortabelt. Selv om vi fremdeles synes midtkonsollen tar litt mye benplass foran, og at baksetet ikke er egnet for veldig høye (+ 180 cm) på langtur.
Forbruket varierer naturligvis med fart, kjøremønster og temperatur, blant annet, men jeg fant ut at det skulle svært varsom kjøring til for å se 17-tallet på forbruk. Det er fullt mulig, men med mer normal kjøring hvor akselerasjonsfeltet brukes til det det er tenkt til, og nødvendige forbikjøringer, ser man raskt både 18 og 19 kWt i forbruk. Det reduserer naturligvis rekkevidden, men en rekkevidde mellom 250 og 300 km, er absolutt realistisk, selv om man ikke sparer strøm som en besatt mens man kjører.
Polestar har beholdt det sportslige oppsettet på utgaven med forhjulstrekk. Den klarer likevel godt å svelge unna ujevnheter sånn at det ikke blir ukomfortabelt, og den kvikke og direkte styringen er bedre vektet enn på Model 3 etter vår mening.
Den store 12,3-tommers skjermen tar fremdeles til seg fingermerker med forbløffende appetitt. Men den nær perfekte stemmestyringen, gjør kommandoer som å finne ladestasjon eller bytte radiokanal, til en lek. Pluss for ekte knapper for grunnleggende valg av defrost, varme i rutene foran og bak, volum og start-stopp av musikken.
Hva med den rimeligste Tesla Model 3?
Vi liker også den store kombiluken bak som åpner helt opp, og gir enkel tilgang til bagasjerommet på 405 liter (35 l ekstra i foran), med skiluke og et lite rom under gulvet. Det gjør innlasting enklere enn i en Model 3.
Som vi ikke kan unngå å nevne. Tesla Model 3 standard range er den aller nærmeste konkurrenten. Som tross en mindre praktisk lasteluke, og litt høyere grunnpris, likevel har noe Polestar 2 ikke har. Som et godt utbygget ladenettverk med opptil 250 kW hurtiglading, lavere forbruk og lengre rekkevidde.
Model 3 er også raskere, ikke bare fra 0 til 100 på 6,1 s, men også fra 60-100 km/t, og gokart-styringen gjør den enda mer sporty å kjøre enn Polestar 2. Så kan man argumentere med at man ikke man få de beste anlegget i en standard range Model 3. at interiørkvaliteten ikke er på samme nivå som i en Polestar 2, eller at designet ikke lenger skiller seg ut. Salgstallene viser uansett at kjøperne ikke bryr seg nevneverdig, for Model 3 selger tre ganger så bra som Polestar 2. I det norske markedet.
Konklusjon
Det er ikke vanskelig å finne gode argumenter for den enkleste utgaven av Polestar 2. Det distinkte designet skiller seg ut og ser fremdeles friskt og nytt ut. I standard range-utgave er den rett og slett billig, og selv om man må legge til minst en av utstyrspakkene, fremstår den som et meget godt kjøp. Det velfungerende Google-systemet er blant det beste du kan finne i en elbil, den er sporty å kjøre, har god plass til fire, en praktisk kombiluke – og den kan trekke opptil 1500 kilo på hengerfestet. Det støyer litt fra hjulene i motorveifart, men ellers er kjørekomforten ypperlig, hvis man ikke er så lang at kneet utfordres av den brede midtkonsollen. Tre års service, veihjelp og tilkobling til skytjenester, er inkludert. Selv med begge pakken inkludert, er Polestar 2 standard range, et knallkjøp.
1 hendelser på “Polestar 2 Standard range Single motor”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
÷ mye bil for pengene???