Endelig! Til høsten begynner de første eksemplarene av Nissan Ariya å rulle ut til de som forhåndsbestilte først (bestiller du nå, må du derimot vente til etter nyttår).
Ariya er den første elektriske crossover-SUV-en fra selskapet, som med kompaktbilen Leaf ga oss verdens hittil bestselgende elbil gjennom tidene. Leaf er fremdeles i salg, men mye tyder på at den synger på siste vers, og ikke lenger er det enorme satsningsobjektet den har vært.
Foto: Geir Gråbein Nordby
Grunnen er selvsagt at den større Ariya forventes å totalt kannibalisere markedet for langdistanse-Leafen. Det er tross alt til de lange turene at du trenger et stort batteri, og da vil du også ha bedre komfort enn en liten Leaf tilbyr. Det er ikke vanskelig å skjønne at Ariya er den viktigste bilen for den japanske produsenten på mange år!
Kompakt men romslig crossover
Ariya har et litt spesielt utseende, som jeg må si jeg liker godt. Jeg fikk teste den i fargen «Aurora Green», som egentlig ser svart ut, men siden kantene på hjulbuene faktisk er i svart lakk, ser det ut som om noen har bommet på fargekoden og malt hjulbuene i «feil» svartfarge.
@lydogbilde Vi har kjørt den kliss nye crossover-SUV-en Nissan Ariya! #nissanariya #ariya #nissan #electricsuv #suv @Nissan USA @Nissan Abu Dhabi @Nissan France #electriccar #ev #electricvehicle #electric #electriccars #cars #car #carsofinstagram #model #electricvehicles #emobility #zeroemissions #teslamodely #electricmobility ♬ original sound – Lyd & Bilde
Bilen er derimot mye tøffere i bronsefarge, som noen heldigere journalister fikk prøvekjøre. Da popper de svarte detaljene mye bedre, og gir et tøffere preg på bilen. Som har et klart «japansk» utseende, og det er da heller ikke så rart. Men den er på ingen måte så merkelig som den snåle Toyota BZ4X.
Bilen er med sin lengde på 4,6 meter ganske så nøyaktig like lang som sine nærmeste konkurrenter, nemlig Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og VW ID.4. Den er derimot litt høyere enn dem alle, og gir en romsligere følelse under taket. Med unntak av Ioniq 5, som har et litt lavere gulv og dermed også gir en stor og romslig kupé.
Panseret på Ariya er kortere enn på flere av konkurrentene, for å maksimere plassen innvendig. Her får du god plass både foran og bak, til både voksne og barn. Bagasjerommet på 468 liter er mindre enn hos nevnte konkurrenter, men om du bruker huet når du pakker, skal du nok komme deg til hytta med familien likevel.
Er du i beita for plass, kan bilen trekke 750 kilo tilhengerlast (e-4ORCE 4WD kan trekke inntil 1500 kg), og dessuten ha 75 kilo på taket.
Velutstyrt
Ariya er velutstyrt fra bunnen av, med utvendige LED-lys rund baut og automatisk avblending av fjernlys, oppvarmet frontrute og mørktonede bakruter. Alt av sikkerhetsutstyr er standard, inkludert intelligent cruisekontroll og nødbrems med gjenkjenning av fotgjengere og syklister. Bilen har selvsagt blindsonevarsel og -inngripen, intelligent filholder og trafikkskiltgjenkjenning.
Ariya har to 12,3-tommers skjermer, hvor den ene brukes til infotainment og den andre viser instrumentpanelet foran rattet. En snerten detalj er at de er konfigurerbare, hvor enkelte funksjoner kan legges på hvilken av de to skjermene du selv ønsker. For å gjøre kjøreopplevelsen mest mulig intuitiv og sømløs for den individuelle sjåfør.
Rattet har oppvarming og elektrisk justering, og frontsetene er 6-veis justerbare med minnefunksjon som standard, mens de oppgraderes til 8-veis i utstyrspakken Evolve. Men dessverre ingen lengdejustering for de med lengre bein. Med Evolve får du også minnelagring i nøkkelen, så to brukere kan lagre sitt eget skreddersydde oppsett direkte på nøkkelen.
Ariya Evolve – for deg som trenger mest utstyr
Oppgraderer du til Evolve-pakken, som vi har testet her, får du et bedre lydanlegg fra Bose, med totalt 10 høyttalerelementer rundt omkring. Inkludert to små subwoofere.
Ombordladeren vokser fra 7,2 til 22 kW (kan også bestilles som ekstrautstyr til rimeligste pakke), sidespeilene får minne og vippefunksjon, og kjørelysene blir plutselig adaptive Matrix-lys. Du gjenkjenner også Evolve-versjonen på det elektriske panorama-soltaket, og ikke minst den kjekke frontruteskjermen (HUD). Du får også automatisk parkeringshjelp. Og dessuten digitalt bakspeil, med kameravisning når du trenger det.
Behagelig å kjøre
Selv med forhjulsdrift og frontmontert motor er Nissan Ariya nesten perfekt vektbalansert (52/48 vektfordeling). Det gjør den meget stabil, og god å håndtere. Jeg både kjørte selv og fikk æren av å sitte på som passasjer (vi var to journalister pr. bil), og under normal kjøring på landevei og motorvei er Ariya en meget fin bil å kjøre. Den oppleves som mindre stiv enn endel andre elbiler, og glir fint gjennom svingene. Kupeen er godt skjermet fra utvendig støy, her er det ingenting som sjenerer. Og den romslige kupeen setter prikken over i-en for en behagelig kjøretur.
Vi presset den også ganske hardt på en svingete vei, og bilen holdt tritt selv gjennom skarpe manøvre. Det kunne tidvis pipe i dekkene når den andre sjåføren holdt på som verst, på grunn av varm asfalt og muligens litt myke dekk.
Det skal likevel sies at Ariya slettes ikke er blant de verste hissigproppene, i hvert fall ikke med den minste batteripakken. Med wattpedalen klemt helt inn er det såvidt man kjenner litt drag bakfra. I Sport-modus er den sprekere, men føles veldig «Leaf-aktig» i responsen. Både Enyaq og Ioniq 5 er sprekere, og Tesla Model Y er det bare å glemme å slå i disiplinen sport. Men så er det heller ikke poenget, selv om jeg må si jeg er spent på utgaven med firehjulstrekk og det største batteriet, som definitivt skal testes ved senere anledning!
Energieffektiv
Etter tre timers kjøring kunne vi registrere et forbruk på ca 1,5 kWt på mila, og med tanke på at vi kjørte en god strekning i 110-sonen, så må dette sies å være meget bra. En av de andre journalistene på turen kunne skilte med et forbruk på noe over 1,2 kWt på mila, da han kun kjørte landevei med en gjennomsnittshastighet på rundt 60 km/t. Dette i en utetemperatur på rundt 25 grader. Dette plasserer Ariya godt i tet blant de mest energieffektive el-SUV-ene, men det gjenstår å teste grundigere senere.
Lydanlegget – en liten skuffelse
Når det kommer til lydanlegget fra Bose, hadde jeg ganske høye forventninger. Selv om det ikke innfridde helt på Leaf, så er det ganske mye bedre i Ioniq 5. Dessverre plasserer Ariya-anlegget seg i Leaf-klassen, det betyr at det låter helt greit men mangler endel trøkk i bassregisteret, og overtoneområdet er ikke helt luftig nok.
Det låter som et helt vanlig originalt bilstereosystem, og føles ikke helt verdig å være et premium tilvalg. Men man kan spille høyt nok, og kan fint kose deg med radio på veien. Lyden er ikke problematisk dårlig på noen måte, men heller ingenting å skrive hjem om. Det hadde nok hjulpet med en senterhøyttaler og kraftigere basshøyttalere.
Intuitivt instrumentpanel og gode kart
Ellers merket vi oss et instrumentpanel som er meget enkelt å bruke, med god oversikt via den behagelige frontruteskjermen. Når rattet ble satt til å styre seg selv, gikk det stort sett bra, uten noen brå manøver. Dette må likevel testes over lengre tid, for å finne ut hvor pålitelig den er i det daglige.
Kartsystemet leveres av Google, og er meget oversiktlig og bra. Android Auto og Apple CarPlay er også tilgjengelig, men bare CarPlay er trådløs.
Som i Leaf er det enkelt å sette bilen i såkalt B-modus, med mer regenerering når man slipper pedalen: Bare dra girspaken ned i Drive to ganger på rappen. Den har også en egen e-Drive-knapp, for énpedalskjøring.
Konklusjon
Nissan Ariya er en feiende flott familiebil, med et utseende som skiller seg ut i mengden. Den er romslig, god å sitte i for både sjåfør og medpassasjerer, med ventilerte seter foran. Den er energieffektiv og veldig behagelig å kjøre. Det intuitive instrumentpanelet kommer aldri i veien for kjøringen, og i det hele tatt savnes bare et bedre lydanlegg. Bose-anlegget er nemlig ikke noe å rope veldig høyt «hurra» for.
For noen blir bagasjerommet litt lite, og kan være en avtalebryter for de med barnevogn. For alle andre er det stort nok til det meste.
Versjonen med 63 kWt batteri har rundt 400 kilometer rekkevidde, men er samtidig ikke spesielt sprek. Ønsker du mer kraft, kan du med fordel bestille med den største batteripakken på 87 kWt, og gjerne også firehjulstrekkvarianten e-4ORCE.
Ekstrautstyr testbil (Evolve):
- Adaptive LED Matrix lys
- elektrisk panorama soltak
- intelligent nøkkel med minne
- parkeringshjelp
- head-up-skjerm
- elektrisk justerbart ratt
- ventilerte frontseter med varme og kjøling
- oppvarmede bakseter
- 8-veis justering av fører- og passasjersete med minne
- stemningsbelysning dashbord
- Intelligent, digitalt bakspeil
- Light grey, delvis PVC / syntetisk semsket seter
- Lakk: Pearl Metallic, Aurora Green
- Pris testbil: Ca. 450.000 kr + vinterhjul og evt. farge (startpris 425.000 kr)
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser