Mercedes er godt i gang med å elektrifisere hele bilparken sin, og nå har turen kommet til en av de viktigste og mest prestisjefylte modellene. EQS SUV er kort og godt en elektrisk S-klasse som er blåst opp til SUV-format.
Den bygger på samme plattform som EQS, med en aerodynamisk silhuett som har strukket seg i høyden. Med større bakkeklaring og bedre fremkommelighet enn sedan-utgaven, er dette en bil som skapt for nordiske forhold.
EQS SUV er definitivt en stor og pen bil og se på, selv om utseendet muligens kan savne litt egenkarakter. Den ligner mest på en forvokst EQC, og designen er vesentlig mindre dristig enn konkurrenten BMW IX.
Sjansen er nok likevel stor for at både fjell- og finansfolk her til lands vil digge denne utgaven – i alle fall frem til den legendariske «børstraktoren» EQG blir en realitet i 2024/2025.
EQS SUV 580 4MATIC
Bilen vi har fått låne er toppmodellen 580 4MATIC, som har et sjenerøst nivå av standardutstyr. Deriblant Airmatic luftfjæring, kjøreassistentpakke plus, panoramasoltak, elektriske seter og digitale LED-lys. For oss tek-interesserte er det også gledelig med den svære MBUX Hyperscreen, headup-display, 360 graders kamera og ikke minst, surroundlyd fra Burmester.
Med en ytelse på 544 hk og 858 Nm klarer den 0-100 på 4,6 sekunder.
Batteripakken er på hele 108,4 kWh netto, og det skal gi en rekkevidde opptil 610 kilometer WLTP. EQS SUV kan også hurtiglades med opptil 200 kW under ideelle forhold, men praktiske tester viser at 150 kW er mer realistisk oppnåelig. Ombordladeren er på 11 kW, men kan oppgraderes til 22 kW.
EQS SUV kan selvfølgelig utstyres med tilhengerfeste, og for mange vil muligheten for å trekke opptil 1800 kg være kjærkommen. Det er også mulighet for taklast inntil 100 kg.
Startprisen er rett over halvannen million, men pressebilen har også en lang liste med ekstrautstyr, som gjør at den lander rett under to millioner! Den nyinnførte moms – og vektavgiften slår godt fra seg når farkosten veier 2,8 tonn.
Tettpakket med luksus
Innvendig i cockpiten er det klare likhetstrekk med EQS, som kjennetegnes av det store dashbordet og en bred midtdeler mellom setene foran.
Den gedigne MBUX Hyperscreen strekker seg langs hele dashbordet. I virkeligheten dreier det seg om tre individuelle skjermer til førerposisjon, midtkonsoll og passasjer, som har et felles (og ganske blankt) frontglass.
Det deilige sportsrattet gir full kontroll, mens de dype skinnsetene med innebygd massasje svøper seg godt rundt sjåføren. Førerposisjonen i EQS SUV er generelt et fint sted å være, og passasjerene har ingen grunn til å klage ikke de heller.
Baksetet er nok der man vil merke den største forskjellen i forhold til andre EQ-modeller. EQS SUV kan leveres som sjuseter, men testbilen har bare fem. Her er det rikelig med benplass, og setene er også her usedvanlig komfortable, med elektriske innstillinger og varme.
Vår testmodell har også touch-skjermer til baksetene (MBUX rear seat entertainment) hvor du kan betjene musikkavspilling, navigasjon og komfortinnstillinger – det meste unntatt å styre selve bilen.
EQS SUV har også et temmelig enormt(!) bagasjerom på hele 815 liter, og 2020 liter med nedfelte bakseter. Her er derimot ingen frunk, da panseret – akkurat som på EQS – er forseglet av hensyn til luftmotstand.
Majestetisk kjøreopplevelse
Så hvordan er det å ratte et slik lokomotiv av en elbil på veien? Vel, la det ikke være tvil om at EQS SUV er en STOR bil, selv om kjøreassistentene gjør sitt beste for å kamuflere dette.
Vi hoppet inn i flaggskipet rett etter testen av den kompakte EQA, men til tross for dette føles storebroren overraskende lett å manøvrere.
Nøkkelen her er styring på bakhjulene, som leveres med 4 grader som standard og 10 grader på vår testbil. Denne gjør det mulig for EQS SUV å klare imponerende krappe og trange passeringer, som er ganske fascinerende for en bil som er over fem meter lang.
Ute på veien leverer EQS SUV komfort og kjøreegenskaper av ypperste klasse. Med luftfjæring føles det omtrent som vi seiler på et flyvende teppe, fullstendig frikoblet fra veioverflaten. Bilen svelger små ujevnheter, brostein og fartsdumper som om de var ingenting.
-Jeg lurer faktisk på om dette kan være den mest komfortable bilen jeg har sittet i noen gang – muligens med unntak av et par Bentley-er, lyder det entusiastisk fra passasjersetet. Sjefredaktør og kopilot Lasse Svendsen er tydelig imponert.
Men det betyr ikke at fjæringen er for myk eller upresis: Bilen klarer å kamuflere vekten utrolig bra, og det er generelt lite krengning. Det er kanskje først og fremst ved nedbremsing vi merker at vi har med en tung bil å gjøre.
Mercedes har også gjort en fortreffelig jobb med støydempingen: I en elbil er det ingen forbrenningsmotor som lager støy, og det er jo i utgangspunktet bare en fordel. Problemet kan være alle de andre små ulydene som preger en kjøretur. Med et generelt lavere støynivå blir man lettere oppmerksom på det minste knirk eller vindsus – men ikke i dette tilfellet.
EQS SUV har nesten ingen vibrasjoner eller hjulstøy, selv når vi ferdes i høy hastighet på motorveien. Det eneste vi kan høre er en svak hvining fra elmotorene under nedbremsing.
I tillegg til å gli fortreffelig på motorveien og bykjernen, er dette en farkost som føler seg hjemme ute i terrenget. Luftfjæringen kan heves til offroad-modus og den sofistikerte firehjulstrekken fordeler kreftene sømløst til hvert enkelt hjul. Det skal godt gjøres å sette seg fast med en EQS SUV. Det kan likevel lønne seg å ta med slepetau, i tilfelle du må hjelpe noen andre opp av grøfta … !
Lyden av Burmester
Ekstra interessant var det selvfølgelig å høre hvordan farkosten presterer rent lydmessig! Vi har tidligere latt oss imponere av ulike Mercedes-modeller med Burmester-stereo, men kan gledelig konstatere at EQS SUV er en av de beste hittil.
Anlegget består av 15 høyttalerelementer rundt om i kupéen. Det sitter to basshøyttalere integrert i gulvet foran, i tillegg til diskanter og mellomtoner i dashbord/A-stolper og dører. Hvert enkelt høyttalerelement drives av en DSP-forsterker på til sammen 710 watt.
Systemet i EQS SUV har mye til felles med sedan-utgaven, men er selvfølgelig tunet og tilpasset den større kupéen. Og dette kan nok være nøkkelen til at det låter så bra som det gjør. Lyd i bil byr selvfølgelig på mange utfordringer, men en av fordelene er jo at man har mer kunnskap om det akustiske miljøet, og kan tilpasse plassering og justering av høyttalerne best mulig.
Burmester-anlegget tegner opp et utrolig presist og detaljert lydbilde mellom A-stolpene. Det låter nesten som vi hadde plassert et par studiomonitorer oppe på dashbordet!
Vokalen står sterkt i midten, mens resten av orkesteret bretter seg ut foran oss og ut til siden. Her er det lyse og finkornede overtoner, i tillegg til en sterk og klar mellomtone, som får både stemmer og instrumenter til å skinne klart, uten at det blir grovt eller anstrengende. I tillegg er bassen både saftig og kraftig, dyp, fyldig og rytmisk presis. Dette er nok den beste lyden vi har hørt i en Mercedes, muligens med unntak av 4D-systemet i S-klasse!
Burmester har også lagt til rikelig med justeringsmuligheter, slik at det er mulig å skru lyden nøyaktig slik man foretrekker den. Enten ved hjelp av en smart veileder, eller manuell equalizer/tonekontroll. Man kan også velge om lyden skal optimaliserer for ulike seterader: Dette er også en kjekk finesse for passasjerene i baksetet, som kan både styre musikken og finjustere lyden til fordel for seg selv.
Konklusjon
Mercedes EQS SUV er en vellykket transformasjon: Den ivaretar de gode egenskapene vi kjenner fra sedan-utgaven i et mer høyreist og Norden-vennlig SUV-format. Med god bakkeklaring, offroad-egenskaper i tillegg til presise kjøreegenskaper – i tillegg til MASSE plass – er dette en bil som takler nær sagt alle slags kjøreforhold. Legg til et særdeles potent lydanlegg fra Burmester, og du har en kvalifisert kandidat til «verdens beste SUV» i våre øyne. Eneste ulempe er prislappen, så dersom du kan klare deg med litt mindre plass, vil nok den nært forestående EQE SUV være et interessant alternativ.
Mercedes EQE 300
Milsluker’n
«Billig-utgaven» av Mercedes EQE gir utsøkt komfort, topp infotainment og glimrende rekkevidde for pengene.
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk luksus
Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!
Mercedes-Benz G 400 d med Burmester
Kongen på (og av) veien
2021-modellen av Mercedes G-klasse byr på en unik kjøreopplevelse, og kan dessuten spekkes med et gedigent stereoanlegg fra Burmester. Tøffere blir det ikke!
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser