E-klasse har i en årrekke vært blant mest de mest populære Mercedes-modellene, og derfor stilles det naturligvis høye forventninger til hva den elektriske EQ-versjonen kan utrette på nordiske veier.
Vi har allerede stiftet bekjentskap med den sportslige AMG-utgaven EQE 43 4MATIC, og nå har vi fått rulle rundt i lillebroren EQE 300 en periode. Man skulle kanskje tro det ble en nedtur, men langt ifra!
Mercedes EQE 300
Med basisversjonen av EQE må du riktignok gi avkall på firehjulstrekk, luftfjæring, en god del krefter og noe innvendig luksus. Men ellers er «DNA-et» veldig likt. Her er det tenkt komfort tvers igjennom. Med mindre uttak av motorkraft – kun på bakhjulene – kan du også kjøre lengre mellom ladestoppene.
Modellen vi har lånt er en Mercedes EQE 300 med 230 hester og 550 Nm til disposisjon. Batteripakken ligger på 89 kWt, og rekkevidden er oppgitt til hele 639 km (WLTP) – opp fra 533 km på AMG 43-versjonen.
EQE 300 kommer standard med bl.a. komfortunderstell, LED, speilpakke, smartphonepakke, og ambient lighting. Startprisen begynner på 615.800 – det vil si, etter nyttår stiger den til rundt 700.000, etter moms og vektavgift. Men selv da vil dette være blant de mest prisgunstige EQ-modellene.
EQE bygger på samme plattform som EQS, men her er kombiluken erstattet med et vanlig bagasjelokk og relativt lite plass på innsiden (430 liter). Akkurat som på storebror er det ingen frunk foran, til ladekabler eller lignende.
Luksuriøs kupé
På innsiden er det lett å kjenne seg igjen, selv om EQE 300 kjennes litt mer minimalistisk ut her og der. Her er det ingen massasje i seteryggen, og setekonturene er ikke like justerbare, med mindre du betaler ekstra.
Vår testmodell kom også uten den gedigne MBUX Hyperscreen, som vanligvis dekker hele dashbordet med skjerm. Her må vi nøye oss med to enkle, mindre skjermer til instrumenter og midtkonsoll.
Og helt ærlig? Sett fra førerposisjon, savner vi ikke Hyperscreen i særlig stor grad, enda så «skjermdilla» vi enn måtte ha i det daglige. Den kompakte 12,8 tommers mediaskjermen gjør nemlig en veldig akseptabel jobb, til 75.000 kroner mindre …!
Et større savn var Head-up Display, som også var utelatt på testmodellen. Denne hjelper oss nemlig å holde øynene på veien.
Surroundanlegg fra Burmester
Mercedes-importøren har vært lur nok til å spekke pressebilen med det viktigste tilvalget av dem alle: #810, lydsystemet fra Burmester. Det koster p.t. 7665 kroner ekstra over standard, og er en «no-brainer» i våre ører.
Anlegget som leveres til EQE 300 er likt som i AMG-utgaven, og består av 15 høyttalerenheter rundt om i kupeen, forsynt av en 710 watts forsterker. Blant høydepunktene finner vi 3D-innstillingen som simulerer surroundlyd, og muligheten for å optimalisere lyden for ulike sitteposisjoner, foran og bak.
Burmester-anlegget som sitter i EQE-klassen, er helt klart noe av det bedre vi har hørt i bilsammenheng, sett i forhold til pris og ytelse.
Anlegget kan spille både høyt og rent, med god klarhet i det viktige mellomtoneområdet. Basshøyttalerne sitter montert i gulvet foran, rett bak pedalene, og gir en stram og presis dypbassgjengivelse med god timing. Passasjerene er godt ivaretatt med solide høyttaler i dørene.
Her finnes også en personlig lydassistent, som lar deg lytte og tilpasse lydbildet etter egne preferanser. Slik kan du få akkurat den klangdybden og bassfylden du foretrekker. I kombinasjon med den superstille Mercedes-kupeen, lar det oss høre hver minste detalj, uten å distraheres av støy!
Glimrende kjøreegenskaper og rekkevidde – men noen vil kanskje savne firehjulstrekk
Sammenlignet med AMG-utgaven vi har testet tidligere, føles ikke EQE 300 spesielt sprek. 230 hester og 550 Nm drar ikke skinnet av pølsa, i en farkost som veier drøye 2,5 tonn. Ergo blir dette en ganske sedat sedan, snarere enn en sportsbil. Du vil kunne savne litt pådrag under forbikjøringene, men ellers føles det uproblematisk og tilstrekkelig.
Når vi har kommet opp i marsjfart, byr 300-en likevel på en kjøreopplevelse som er veldig lik de oppgraderte variantene. Selv med standard fjæring og uten styring på bakakselen, ligger den godt på veien og føles leken i svingene. Er du ekstra leken, kan du også få den til å «svinge litt med svansen» på vinterføre …!
For vår del var det likevel rekkevidden som imponerte mest. Nå kjørte vi ikke EQE 300 lenge nok til at batteriet gikk helt tomt, men merket at den i praksis var mye mindre «tørst» enn storebror 43 AMG, og med et snittforbruk på mellom 1,6 og 2 kWt, bør over 500 km være innen rekkevidde, også på vinterstid.
Konklusjon
300-modellen er basisutgaven i EQE-familien, men har også veldig mye av det som gjør plattformen god. Grasiøs komfort og nydelige kjøreegenskaper gjør dette til en fullkommen motorvei-cruiser, som skapt for de lange turene.
EQE 300 mangler den rå kraften og akselerasjonen fra AMG-modellene, og du må klare deg uten firehjulstrekk som du får fra EQE 350 4MATIC og oppover. Til gjengjeld får du en elektrisk «milsluker» til en hyggelig pris. Bare husk å sette kryss for Burmester!
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Lyden av stillhet
*Oppdatert med video* Mercedes EQC byr på en støysvak, silkemyk og ultra-komfortabel kjøreopplevelse. Det eneste som bryter stillheten, er det saftige lydanlegget fra Burmester!
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk luksus
Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
E-klassen går elektrisk med stil
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd signert AMG. Inni gliser sjåføren fornøyd, med pumpende rytmer fra Burmester-anlegget.
Mercedes-Benz EQV 300
Når du trenger masse plass!
Mercedes-Benz EQV er vanen for deg som trenger plass til hele familien og masse bagasje! Her er grunnen til at vi ikke helt tar bølgen.
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Familie-Mercedesen
Mercedes EQB er så gjennomført deilig å kjøre, at vi nesten glemte at den også har en ulempe.
Mercedes-Benz EQA 250
Mercedes med kremlyd
Den ser kanskje ikke spennende eller tøff ut, men EQA er en nytelse på innsiden.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser