MB, feltvogn, Børstraktor, G-wagen: Mercedes G-klasse har mange navn. Geländewagen er en klassisk SUV, respektert for sine rå kjøreegenskaper ute i terrenget, men også kjent for komfort og overdådig luksus. Selv etter 40 år på markedet er dette en av Mercedes’ mest populære modeller.
Den andre generasjonen ble introdusert så sent som i 2018, og ser til forveksling lik ut som den gamle. Mercedes har beholdt det ikoniske utseendet, men redesignet bilen fra innsiden med lettere, sterkere materialer og moderne teknikk. Blant de mange interiør-tilvalgene finner vi også et lekkert anlegg fra Burmester.
– That’s a nice Benz, sier en tilfeldig forbipasserende da vi står parkert i en av Oslos gater. Og vi må si oss enige: G-klassen har klassisk, tidløs design, som det er vanskelig å argumentere imot. Testbilen vår ser knalltøff ut i svart metallic med sotede vinduer. Spørsmålet er om Geländewagen henger med i det teknologiske kappløpet, og om lyden fra Burmester-anlegget kan matche det barske utseendet?
Mercedes G 400 d
G-klasse kan leveres med en rekke ulike motoriseringer. Mercedes Benz-sjefen Ola Källenius har til og med hintet om en ny, helelektrisk versjon kalt EQG i nær fremtid. Men inntil videre må vi nøye oss med de fossile variantene.
Dieselmotoren i G 400 d yter 330 hk og 700 Nm dreiemoment, og virker umiddelbart som en bra match til denne typen kjøretøy. Sterk, seig og ikke altfor tørst. Vil du bruke masse penger på drivstoff, har Mercedes også noen potente V8 bensinmotorer signert AMG tilgjengelig.
Uansett hvilken motorvariant man velger: Geländewagen er definitivt ingen billig bil. Listeprisen starter på 1,7 millioner, og vårt testeksemplar havner på drøye 2,2 millioner med alt utstyr. Det er åpenbart kostbart å bygge bil på denne måten i 2021!
Surroundanlegg fra Burmester
G-klassen kan leveres med et vell av utstyr og skreddersydde interiørvalg, deriblant en oppgradert stereo fra Burmester (Burmester Surround Sound System med utstyrskode EU8).
Burmester-systemet i Geländewagen koster cirka 13500 kroner som separat tilvalg, men inngår også i den såkalte Premium Plus-pakken. Anlegget består av 15 høyttalere rundt om i kupéen. Det sitter to karakteristiske diskanter i dashbordet foran, pluss mellomtone og bass i dørene. Bakdørene er bestykket med diskant og mellomtone. Deretter finner vi to ekstra høyttalere i taket foran, og surroundhøyttalere i C-stolpene bak, som skal bidra med et luftigere lydbilde. Dypbassen besørges av en dedikert 8” subwoofer i bagasjerommet, og forsterkeren som driver det hele har en totaleffekt på 640 watt.
Majestetisk kjøreopplevelse
I det vi setter oss inn – eller rettere sagt, stiger opp – i 2021 Geländewagen, blir det klart at mye har skjedd siden første generasjons feltvogner. Interiøret er topp moderne, og byr på den samme høye standarden vi kjenner fra andre Mercedes-modeller. Her finnes blant annet en rekke individuelle justeringsmuligheter for komfort, kjøremodus og interiørbelysning. Testeksemplaret vårt har elektriske seter med minnefunksjon, integrert massasje og aircondition i seteryggen. Å si at de er gode å sitte i, ville være en underdrivelse.
Børstraktoren byr på en ganske spesiell kjøreopplevelse. Til å være en høy, stor og tung bil, har den overraskende balanserte kjøreegenskaper. Vi kan holde høy hastighet inn i svingene uten at den krenger som en båt. Kjørekomforten ute på veien er også helt topp. Det kraftige understellet svelger ujevnheter i veibanen som det var ingenting.
Vi måtte selvfølgelig teste Geländewagen i sitt rette element, og må innrømme at også dagens versjon er navnet verdig. Med høy bakkeklaring, firehjulstrekk og differensialsperrer har den en evne til å komme seg frem der andre biler må gi tapt.
Man sitter høyt hevet over andre trafikanter, med god oversikt fremover. Sikten bakover og til siden er derimot ganske begredelig, da G-klassen har relativt små vinduer. Heldigvis får man god assistanse av 360-kamera og sensorer.
Mercedes har gjort en fortreffelig jobb med å redusere vind- og veistøy. Faktisk målte vi G-klassen til å være omtrent like stillegående som el-SUVen EQC. Selv i motorvei-hastigheter er kupeen tilnærmet tyst. Man kan lett føre en samtale med passasjerene uten å heve stemmen.
Hei, Mercedes?
Apropos samtaler, så finnes det per dags dato ingen stemmestyring i G-klassen. Dagens versjon ble nemlig unnfanget før brukergrensesnittet MBUX var introdusert. Her må vi i stedet nøye oss med det eldre COMAND-systemet, som bruker en touch-pad i midtkonsollen til å navigere og gjøre menyvalg.
Det føles unektelig mindre smart å måtte taste inn destinasjoner manuelt i disse dager, men bilen har i det minste en velfungerende navigasjon, og man blir raskt fortrolig med hvordan touch-paden virker. Når det er sagt, kunne det være gøy se G-klassen med den nyeste MBUX-assistenten om bord. Kanskje en elektrisk EQG-utgave kan rette på det?
Lydkvalitet
Nok om bilen, hva med lyden? Vi har testet en rekke Mercedes-modeller med store anlegg, deriblant S-klassen som kan skryte av både 3D- og 4D-lyd med over 30 høyttalere! Burmester-systemet i G-klassen kan virke mer beskjedent med sine 15 høyttalere, men i praksis låter det riktig så flott. Når vi vrir volumrattet oppover, får vi høre et detaljert og godt sammenhengende lydbilde som umiddelbart låter veldig overbevisende.
Something ’bout you and the way we fit, synger norske Dagny på Somebody. Og ja, det er absolutt noe ved Burmester-lyden som vi umiddelbart kan like. Stemmen til Dagny står solid frem mellom A-stolpene, med en overbevisende tilstedeværelse. Diskanten er distinkt og klar, mellomtonen varm og fyldig. Her er også en sjenerøs og tung bass, som lett får oss til å trampe takten. Slett ikke det verste selskapet å ha med seg på en lang reise!
Burmester har også orden på orkesteret når vi bytter fra lettfordøyd pop til mer krevende klassisk. Gustav Holsts Planetene låter storslått og mektig – kanskje ikke like superdetaljert og fokusert som i Mercedes GLE – men likevel med en imponerende dynamikk og klarhet. Fanfarene er en ting, men her er også en behagelig stillhet mellom tonene – godt hjulpet av den gode støyisoleringen. Man kan omtrent høre en knappenål falle på gulvet i pausene.
G-klassen er også en populær ekvipasje blant amerikanske hip hop artister, og det kan høres ut som Burmester har tatt høyde for dette også. Basstunge låter som Down Below med Roddy Ricch låter knalltøft med en dyp, hardtslående bass som kjennes godt gjennom stolryggen. La gå, det er nok ikke like saftig og kraftig som i Mercedes GLE eller det spinnville 4D-systemet i S-klasse, men nok til at vi nikker anerkjennende. Anlegget har også rikelig med kraftreserver: Vi kan spille meget høyt uten tegn til forvrengning fra høyttalerne.
Begrensede justeringsmuligheter
Infotainment-systemet i G-klasse er som nevnt av en litt eldre årgang, og dette merkes også litt på justeringsmulighetene på lydsiden. Burmester-systemet har ikke like omfattende EQ-innstillinger som det vi finner i GLE, EQC eller S-klassen. Her er det for eksempel ingen VIP-funksjon som fokuserer lydbildet til en bestemt sitteplass. Kun enkle tone- og balansekontroller, og heller ingen volumjustering for subwooferkanalen. Man kan imidlertid veksle mellom standard og surround-lydbilde, som gir et litt høyere, mer tredimensjonalt perspektiv. Vi opplevde også at sistnevnte ga et litt klarere lydbilde i baksetet.
Konklusjon
Tiden går, og Mercedes G-klasse består: Den nye generasjonen Geländewagen byr på en ganske unik kjøreopplevelse, med fortreffelige kjøreegenskaper både på og av veien. Med høy komfort , lite veistøy og vindsus ligger alt til rette for å nyte musikken fra Burmester-anlegget, som leverer flott lyd til en (relativt sett) beskjeden merpris. Er du først i markedet for en G-klasse, er det ingen ting å lure på, mener vi.
Det hersker ingen tvil om at dette er et kjøretøy for de spesielt interesserte (og ikke minst velbeslåtte) entusiastene. Til tross for masse modernisering er Geländewagen fortsatt en ”analog” bil for de som setter pris på klassisk teknikk. Mon tro om en hel-elektrisk utgave av G-klasse kan bli like god som denne?
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser