Hvis det er noen som får til å lage en stor van som ser ut som en varebil, men med kjøreegenskapene til en personbil, så må det være Mercedes-Benz. Den tyske bilprodusenten mestrer premium til fingerspissene, og knapt en bryter føles som en ettertanke. Slik er det i hvert fall med deres personbiler, enten det er snakk om den lange luksussedanen EQS, eller den mindre EQE. Også familie-crossoveren EQC har et godt snev av luksusfølelse. Men hva når Mercedes skal lage en elektrisk utgave av sin populære van, nemlig V-Klasse? For det er nemlig det EQV 300 er.
EQV har riktignok forhjulsdrift der V-Klasse har drift på bakhjulene (eller alle fire). Den er også 400 kilo tyngre, og trenger derfor et stivere demperoppsett, mer hardføre bremser og andre optimaliseringer, men er ellers veldig lik.
7-seter
EQV får du som 7- eller 8-seters versjon, hvor vi har fått 7-seteren på test. Det er fremre bakseterad som da har to seter, begge med armlener, mens de bakerste setene er mer sammenklemt. Men det er likevel god plass helt bakerst også, for alle setene er av voksen størrelse. Som en ekte maxi-taxi eller minibuss.
De fremre baksetene kan skyves frem og tilbake på skinner, mens de bakre setene kan fastmonteres et ønsket sted på sine skinner.
Da er det bra at maksimalt tillatt nyttelast er 940 kilo inkludert sjåfør!
Vi har fått den vanlig lange versjonen til test, men det finnes også en ekstra lang utgave, som er praktisk om du skal ha alle setene installert, og i tillegg ønsker et «flyttelass» baki.
En del av de som handler en bil ut ifra plass og nyttelast, vil nok likevel bli skuffet over at EQV verken kan ha taklast eller tilhenger. Du er bundet til dens indre mål.
Hvem er EQV for?
En bil som EQV er for de som synes en SUV blir for liten. Hvor selv Tesla Model X kommer til kort, fordi du trenger like god plass til alle sju – eller åtte – i bilen. Pluss bagasje.
Se dette innlegget på Instagram
De som bør ha EQV på listen, er de som ønsker flere seter og tyngre nyttelast enn den kommende ID. Buzz fra Volkswagen (5 seter og 509 kg), og som ikke kan eller vil vente på en lengre utgave av Buzz. Og som – selvsagt – er villige til å betale det ekstra som en Mercedes koster, og som kan leve med den litt kortere rekkevidden.
Trenger du derimot ikke fullt så mye plass, så kan kanskje Mercedes EQB 350 friste?
Med fokus på komfort
Med EQV har Mercedes tenkt på mer enn å bare klemme inn flest mulig mennesker. Her har man søkt å lage en bil med komfortnivået mest mulig på høyde med en god personbil, med lite støy fra hjul og utenfra.
Seter kan tas ut, eller til og med snus, slik at bakseteradene vendes mot hverandre. Gjerne med et bord i midten. Men vit at setene er tunge, så sørg for ekstra hjelp om du skal begynne å flytte på dem.
Under turen kan du kose deg med lyd fra et Burmester surroundanlegg, og det hele styres via MBUX infotainmentsystemet. Enten direkte på den 10,25 tommer store pekeskjermen, eller via styreflaten under.
Gammeldags nøkkel
Nå skal det sies at EQV har fått en eldre og enklere variant av MBUX enn sine elektriske småsøsken, da systemet er tatt direkte fra V-klasse. Det betyr blant annet at stemmestyringen ikke har nordiske språk, og er temmelig ubrukelig når det kommer til å skjønne norske adresser. Ønsker du å navigere deg med kart fra CarPlay eller Android Auto, så kan mobiltelefon tilkobles med USB-kabel. Trådløs tilkobling går ikke. Men du kan selvsagt strømme musikk via Bluetooth.
Bilen har ingen Head-Up-skjerm, og MBUX-systemet er ikke noe mer avansert enn et ganske standard infotainmentsystem. Det meste av funksjoner har knapper på panelet.
Kun grunnleggende kjøreassistanse
Testbilen har kjøreassistent i form av adaptiv cruisekontroll, og rattet vibrerer når du treffer en av skillelinjene. Men bilen kan ingen aktiv filholder som hjelper deg å holde bilen midt i filen.
Ryggekamera og 360-graders parkeringssensorer er på plass, som gjør at du har god oversikt under snuoperasjoner og til trangere parkeringer. Jeg ønsker meg likevel et ekte 360-kamera til en såpass stor bil. Totalt sett får jeg følelsen av en litt utdatert kupé, ikke stort mer moderne enn min 2013-modell Nissan Leaf…
Det er med andre ord lite med bilen som føles veldig moderne, et inntrykk som ytterligere forsterkes av at bilen må startes med en nøkkel fysisk må plasseres i et hull, og vris om.
EQV 300 = komfortabel van
Det bilen mangler av moderne følelse, tar den igjen på kjøreegenskaper. For selv om man selvsagt aldri lar seg lure til å tro at dette er noen småbil, så er den overraskende sprek, med en 0-100-spurt som går unna på rundt 10 sekunder. Det er slettes ikke dårlig for en såpass stor og tung bil. Bilen ligger også godt på veien, det er ingenting som skrangler, og kupeen føles godt dempet for en stor van å være.
Man hører naturligvis noe mer vindstøy enn fra mer aerodynamiske personbiler, og EQV er heller ikke fri for hjulstøy når man kommer opp i hastighet. Men den er mye mer stillegående enn jeg på forhånd hadde fryktet, spesielt i hastigheter under 80 km/t. På motorveien hører man den, men den er langt fra sjenerende.
Jeg har kjørt bilen både tom, med hele familien på fire, og jeg har dessuten brukt den som person- og utstyrstransport til konsert. Da måtte de bakerste tre setene ut, for å få plass til trommesett, diverse elgitarer og bassgitarer, og forsterkere. Hele backlinen til rockebandet gikk inn bak, i tillegg til fire voksne karer, som alle satt behagelig.
Lyden fra Burmester-anlegget
Mercedes EQV er tilgjengelig med standard lydanlegg, eller du kan oppgradere til Burmester for rundt 8.500 kroner ekstra. Da får du 16 høyttalerelementer, inkludert en senterhøyttaler og en subwoofer gjemt under sjåførsetet.
Jeg har ikke hørt standardanlegget, men lydopplevelsen fra Burmester-anlegget er i hvert fall god. Anlegget spiller høyt og klart, og med litt innstilling på tonekontrollen (som dessverre bare er en 3-bånds equalizer), får man også ganske bra futt i bassen. Selv om jeg må innrømme jeg ikke var helt sikker på om det faktisk var en egen subwoofer i systemet, noe jeg måtte få bekreftet siden. Den kunne med andre ord godt gjort mer ut av seg.
Når det er sagt, låter akustiske instrumenter fint og klart, og det er nok trøkk i rytmene på popmusikk også. Med andre ord, et bra anlegg som underholder deg når du ligger og koser deg på landeveien. Men det er ikke helt på høyde med Burmester-anlegget vi kjenner fra EQS, heller ikke EQC. Det kan godt hende det har mer med den store kupeen i EQV å gjøre, enn at det skyldes selve anlegget. Jeg mener likevel det funker bra, og best følelse fikk jeg med Surround lydprofil. Større og mer omringende lyd, enn merd Pure-profilen.
Bagasjerom
EQV 300 har drøyt 1000 liter bagasjerom bak den bakerste seteraden. Det må være målt fra gulv til tak, og du skal stable veldig effektivt i høyden for å få til dette. En vanlig familie vil ikke slite med å få plass til alt de skal ha med til turen, men noe flyttelass bør du ikke vurdere før du har tatt ut baksetene. Som du bør få hjelp til. Det er ikke vanskelig, bare vippe opp et par spaker, skyve seteryggen frem og deretter vippe hele setet fremover. Men, gud bedre, så mye de setene veier! Ett sete går greit for en voksen mann, men to av dem henger sammen – og da blir det verre.
Rekkevidde
Bilen er oppgitt med en moderat rekkevidde på 345 km, til tross for at hele 90 kWt fra batteriet utnyttes. Høy vekt og mye luftmotstand gjør nemlig at forbruket i praksis ligger på rundt 30 kW / 100 km på lengre turer. Altså nærmere 300 enn 345 kilometer total rekkevidde. Dette var etter en ukes testing i våres, om vinteren må du forvente at ytterligere noen kilometer slipes av. Og på kortere turer til butikken var vi helt oppe i 60 kW i forbruk!
Ladeeffekten er oppgitt til 110 kW. Mange vil si det er lite, og det er heller ikke spesielt mye. Men jeg ble hyggelig overrasket over hvor langt jeg kunne lade batteriet før effekten begynte å droppe under 100 kW.
Det tok 25 minutter å lade batteriet fra ca 30 til 80 prosent. Da kunne vi kjøre rundt 18 mil med bilen fullutstyrt, før den var nede på 6 prosent og vi så det nødvendig å lade igjen.
Konklusjon: Den perfekte familiebilen?
EQV er en ombygd V-Klasse, som igjen er basert på varebilen Vito. Den har likevel mye bedre kjørekomfort enn en varebil! Denne vanen er gunstig for storfamilien, som trenger en stor bil når de skal på hytta eller bilferie. Du har også all plass i verden, om du tar ut baksetene, hvis du for eksempel skal bruke den til flyttelass.
Komforten er god, kupeen er godt dempet, og bilen er overraskende sprek. Effektforbruket er noe høyt, med en begrenset rekkevidde til tross for stort batteri. Og hurtiglading er begrenset til 110 kW.
Burmester-anlegget låter bra, men ikke overveldende, og alt i alt kunne vi ønske oss et mer moderne uttrykk i kupeen. Trådløs tilkobling av Android Auto og CarPlay hadde vært en god start.
NIO ES8
Stort råskinn av en familiebil
Den store kineseren NIO ES8 er en familiebil til tusen, med premiumfølelse herfra til månen. Batteriløsningen er genial – men er det nok?
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Familie-Mercedesen
Mercedes EQB er så gjennomført deilig å kjøre, at vi nesten glemte at den også har en ulempe.
BYD Tang
Sprek og stor familie-SUV
BYD Tang er som skapt for norske veier, med til dels glimrende kjøreegenskaper. Og lydanlegg med Dirac-teknologi. Men den har også noen mangler.
Mercedes-Benz G 400 d med Burmester
Kongen på (og av) veien
2021-modellen av Mercedes G-klasse byr på en unik kjøreopplevelse, og kan dessuten spekkes med et gedigent stereoanlegg fra Burmester. Tøffere blir det ikke!
Her er VW ID. Buzz
Den elektriske bussen ID. Buzz har masse plass – og selvkjøring på Nivå 4.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser