Med EQB beviser de at man kan få luksusfølelsen mange forbinder med Mercedes, uten at prisen er hinsides. La gå, EQB er ikke like luksuriøs som en EQS, men den får en Tesla Model Y til å føles som en tilfeldig sammenrasket elbil.
Model Y er forresten det nærmeste man – snart – kommer en EQB. For det er veldig få elbiler som kombinerer firehjulsdrift, akseptabel rekkevidde og lastekapasitet (550 kg), med firehjulstrekk – og sju seter.
Den bakerste seteraden er ikke som i en minibuss, men to mindre seter hvor man feller opp ryggen og trekker ut nakkestøttene, når man har behov for to ekstra seter. Som er trange. De er alltid det. Og best egnet for barn under 140-150 cm. Men de har Isofix-fester, akkurat som to av setene i den andre seteraden. De kan forresten skyves 14 cm forover, og øker lastevolumet i bagasjerommet fra 465 til 655 liter, og hele 1620 liter hvis man feller ned baksetene.
Så lasteplass finnes. På taket kan man laste 75 kilo, men som nevnt kan ikke EQB utstyres med hengerfeste overhodet. Trenger man hengerfeste må man opp på EQC, eller velge et annet bilmerke.
EQB er en lang utgave av den kompakte EQA, som vi også har testet. De deler drivlinje og er like frem til B-stolpen, hvor EQBs forlengede plattform og firkantede bakende gir en mer praktisk bil med mer plass. Perfekt for mange familier som trenger plass til barnestoler og bagasje. Samtidig.
De får i så fall mye bil for pengene, for Mercedes EQB er faktisk så aggressivt priset at den godt kan sammenlignes med Model Y, Audi Q4 e-Tron og BMW iX3.
Bortsett fra det allerede nevnte setearrangementet i EQB, er det meste annet likt som i EQA. Man kan til og med bestille bilen med Burmester-anlegget vi testet i EQA, og selv om Mercedes-Benz Soundsystem som vår testbil hadde, slett ikke er det verste anlegget vi har hørt, ville vi utvilsomt krysset av for Burmester-anlegget.
Så mye bedre er det faktisk.
Burmester-anlegget er ekstrautstyr
Innvendig finner man ellers Mercedes meget intuitive MBUX operativsystem med to 10,25-tommer skjermer, skinntrukket dashbord, store stoler foran med flere justeringsmuligheter, og et dobbelt panoramatak i glass.
Vår testbil var utstyrt med alt man trenger, unntatt Burmester-anlegget, head-up visning og rattvarme. Og hadde 360 graders kamera, Mercedes avansert navigasjon, adaptiv fartsholder med nødbrems og filskiftevarsel, komfortunderstell og high-performance LED-lys.
Innvendig komfort
Det er rart hva man blir vant med. Til å begynne savnet jeg Burmester-anlegget fra EQA, og selv om det er betraktelig bedre lyd der, var det mulig å få hel ok dynamikk og balanse ut av det vanlige anlegget også. Litt fikling med eq hjelper en del, og gjorde lyden fra spillelistene på den tilkoblede mobilen høyst akseptabel, selv om 225 W effekt fordelt på 10 høyttalere ikke imponerer noen.
Anlegget og det meste annet, betjenes enten fra rattet, pekeskjermen eller pekeflaten i midtkonsollen. Det er veldig mange knapper her, 12 bare på rattet, noe av dem er håpløst små i tillegg. Forvent en tilvenningsperiode, for hvem vet på forhånd at de to små sorte knappene på rattet, også er pekeflater med berøringsfølsomhet?
Vår testbil hadde også trådløs mobillading og støtte for Apple Carplay og Android Auto. Som henter spillelistene dine på mobilen, og gjør det enkelt å bruke mobilen sammen med bilens infotaiment.
Det er betydelig bedre plass i baksetet i EQB enn i EQA. Man sitter høyt, men bena kommer også høyere siden batteripakken bygger en del i høyden. Takhøyden i baksetet er merkbart bedre i EQB, som har delbare bakseter med skiluke.
Nydelig kjørekomfort
Mens EQA kan leveres som en 250 med forhjulstrekk og 140 kW/190 hk effekt, er EQB foreløpig kun tilgjengelig som 300 og 350 med mer effekt og firehjulstrekk. EQB 300 med 228 hk, og EQB 350 med 292 hk. Sistnevnte er merkbart kjappere på avtrekkeren, og klarer seg med 6,2 sekunder fra null til hundre, og føles smidig og smårask på veien.
Den er på ingen måte noen racer, heller ikke i sportsmodus hvor ratt- og pedalresponsen er mer skjerpet. Selv med velgeren i sport, er bilen utpreget komfortabel å kjøre. Jeg vet ikke om komfortunderstellet vår testbil hadde, spiller en veldig stor rolle, men det fikk nesten den 2,2 tonn tunge bilen til å kjennes ut som den hadde luftdemping.
I comfort-modus svelger den ujevnheter med minimal dramatikk, og det går stille og umerkelig for seg. Man merker at 10 cm lengre akselavstand løfter kjørekomforten noe, og jeg vil si at EQB er kanskje den mest komfortable langtursbilen i denne prisklassen.
Batteri og rekkevidde
Akkurat hvor lang den turen kan bli, er som alltid avhengig av vær, temperatur, fart og last, og den estimerte rekkevidden på opptil 419 km, er sjelden lett å oppnå.
Batteripakken er på 66,5 kW, samme som i EQA 250, og rekkevidden vet vi synker omtrent proporsjonalt med temperaturen. På en kombinasjon av småveier og landevei, klokket jeg inn et forbruk mellom 22 og 30 kWt/100 km. Helt avhengig av antall akselerasjoner og utetemperatur selvsagt.
Jeg klarte fint å komme ned på 20-tallet, med litt regenerering klikket inn på den venstre spaken på rattet. Men overraskende nok kom jeg enda lavere på langkjøring. En tur/retur på til sammen 400 km, ga et snittforbruk på17,8 kWt/100 km. Med fire voksne og bagasje for en weekend ombord.
Det er høyst akseptabelt, og betyr at en familie på hyttetur neppe vil ha problemer med å kjøre mellom 25 og 30 mil i minusgrader, på én lading.
Ladefarten er oppgitt til 100 kW, som er akseptabelt all den stund de fleste enten lader hjemme eller på jobb, hvor det sjelden finnes hurtigladere.
Man bør definitivt laste ned Mercedes me-appen, som gir deg kontroll over ladingen, oppvarming og hvor man enkelt kan programmere lading, legge inn destinasjonen i bilens Navi, og ellers se status.
Konklusjon
Mercedes EQB 350 og 300 er svært konkurransedyktig priset. Med Progressive eller Advanced Pluss-pakke, er man godt dekket på utstyrsfronten. Da har man heller ikke brukt veldig mye mer penger sammenlignet med konkurrentene i samme klasse. Hvor man skal slite med å finne samme stillegående kjørekomfort og luksusfølelse som i en EQB. Som har alt de fleste ser etter i en elektrisk SUV – unntatt hengerfeste, og som er en av veldig få tilgjengelige elbiler med sju seter.
1 hendelser på “Mercedes-Benz EQB 350 4Matic”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Prisen er jo feil. Den er jf konfigurator 570.094,-.