En Jeep uten firehjulstrekk høres like meningsløst ut som alkoholfritt øl, eller vegansk BBQ. Men etter å ha testet årets bil 2023, Jeep Avenger, er vi overbevist. Den kompakte crossoveren er et sjarmerende bekjentskap, og ikke minst, et veldig godt kjøp.
At bilen ble kåret til årets bil av en europeisk jury av biljournalister, er noe vi normalt tar med en klype salt. Men her må vi medgi at de har truffet blink.
Den kompakte crossoveren er ikke en ekte SUV. Men man sitter høyt, bakkeklaringen er høyere enn hos konkurrentene, og den er faktisk ganske kapabel i terrenget, tross at den bare har forhjulstrekk.
Avenger er Jeeps første elbil, og med en aggressiv pris og en teoretisk rekkevidde rundt 400 km, appellerer den til mange som ønsker seg en kompakt elbil. Den er basert på Stellantis e-CMP elbilplattform, som den deler med blant andre Peugeot e-2008 og Opel Mokka, men Avenger er litt kortere på 408 cm. Det skyldes at Jeep har prioritert såkalte angrepsvinkler. Som kort fortalt sier noe om hvor bratte vinkler bilen kan forsere i terrenget.
Derfor er overhenget foran og bak hjulene, mye kortere enn på en e-2008, og bakkeklaringen på 20 cm er tre cm høyere enn på e-2008.
Det gjør den altså bedre egnet til skogsveier, vinterveier og ikke alt for utfordrende terreng. Med egne kjøremoduser for snø, gjørme og sand, styrer bilen selv kraftfordelingen til forhjulene for best mulig framkommelighet. Og siden det er en Jeep, har den også hill descent program, som tar deg trygt ned en bratt bakke i krabbefart.
Man kan trygt ta med Avenger på veier en e-2008 eller for den del, en Volkswagen ID.3 ville kjørt seg fast på.
Utstyr, drivlinje og rekkevidde
Størrelsen og prisen vil utvilsomt friste mange bilkjøpere som ikke bryr seg om firehjulstrekk. Men de er mer opptatt av rekkevidde. Jeep oppgir rekkevidden til 390-404 km, avhengig av utstyrsversjon, Som det finnes tre av.
Den billigste og derfor enklest utstyrte, er Avenger Longitude. Den er godt utstyrt med blant annet 16-tommers lettmetallfelger, LED hovedlys, fem kjøreprogrammer, fartsholder, CarPlay, Android Auto, og mye mer.
Ett hakk opp til Altitude-versjonen gir deg 17-tommers hjul, elektrisk bakluke, adaptiv fartsholder, navigasjon, ryggekamera og mer. Mens Summit legger til 18-tommers hjul, LED-lys foran og bak, automatiske fjernlys, ADAS assistentsystemer, og seter i delskinn. Summit-versjonen fører prisen opp til 409.900 kroner.
Drivlinjen er den samme uansett utstyrsversjon. Med en elektromotor på 156 hk som driver forhjulene. Batteriet på 54 kWt gir Summit-versjonen en WLTP-rekkevidde på 390 km, og maks ladeeffekt er 100 kW. Det høres lite ut, men skal holde til en 34 minutter ladeøkt fra 0-80 prosent batterikapasitet.
Jeg endte med et forbruk på 15,2 kWt etter en 196 km testrunde med varierte kjøreforhold, fra urbane miljøer til motorvei. Det gir en praktisk rekkevidde på omlag 350 km, som må kalles godkjent. Det er mulig å oppnå et lavere forbruk, jeg så 14-tallet ganske lenge under testperioden – det er nesten 390 km rekkevidde, men er man hard på gassen fyker forbruket raskt opp i 18-19 kWt.
Avenger er ingen racer, 0-100 km/t på 9 sekunder skremmer ingen. Det er vel og merke dersom man kjører i sportsprogrammet, for det er bare da man får full effekt på 156 hk. Alternativt kan man faktisk presse pedalen ned til kickdown for maks effekt. Kjører man i normalprogrammet, senkes effekten til 109 hk, og i eco-programmet til 82 hk for å spare strøm.
Jeg anbefaler normalprogrammet, det gir et godt kompromiss mellom effekten man trenger i hverdagen, og forbruk. Eco bør man bare velge dersom man har veldig lite strøm igjen, og trenger å komme seg hjem før batteriet er tomt.
Infotainment
Det er ikke bare utvendig Avenger ser tøff ut. Innvendig hadde Summit-versjonen vi testet, dashbord i samme farge som bilen, og valgbar stemningsbelysning, fargede delskinnseter, og masse lagringsplass.
To skjermer gir deg masse informasjon. Begge kan konfigureres slik man ønsker, og føreren kan ha navigasjon, forbruk, hastighet og mye mer i skjermen foran seg, mens den 10,25-tommers skjermen på dashbordet, kan vise hva man ønsker. Stellantis Connect grensesnitt er litt gammeldags, og et stykke unna hva man får servert i en Polestar eller Volkswagen.
Vår Avenger var utstyrt med trådløs mobillading, Android Auto, Apple CarPlay, og seks høyttalere med til sammen 100 W effekt. Lyden fra anlegget kan best beskrives som tilfredsstillende, men siden man kan strømme musikken fra mobilen over Bluetooth, blir den bedre enn fra DAB-radioen.
Urban offroader
Designet er umiskjennelig Jeep, selv om bilen er designet, utviklet og produsert i Europa, for det europeiske markedet. Grillen foran, de karakteristiske baklysene, de ovale hjulbuene, og solide plastflater rundt hele bilen, forteller at ambisjonene er at også Avenger skal være en barsk Jeep.
Litt mye hardplast trekker ned inntrykket av interiøret, men plassen foran er god, det er masse lagringsplass til stort og smått og setene er svært komfortable. Man sitter høyt med god oversikt over det kantede panseret. Bakseteplassen er ikke all verden, sammenlignet med e-2008 eller ID.3, men det er mer plass her enn i en DS 3 e-Tense, og bagasjeromsvolumet på 355 liter, er bare 30 liter unna en ID.3s.
Det er plass til ladekabler under det uttakbare bagasjeromsgulvet, og baksetet kan felles ned 60/40 til et volum på 1250 liter. Avenger kan forresten ikke utstyres med hengerfeste.
Den gule Jeepen skiller seg ut i urbane miljøer, hvor den gode svingradiusen og de korte overhengene, gjør Avenger til en smidig og lettmanøvrert elbil. Den høye bakkeklaringen kommer av lengre fjæringsvei, og den svelger ujevnheter som trikkeskinner og Oslos elendige gatestandard med lekende letthet.
Ute på veien merker man at Avenger er satt opp for komfort, ikke sport. Den krenger litt i skarpe svinger, og understyrer merkbart hvis man kommer litt fort inn i svingen. Styringen er litt vag rundt sentrum, men den styrer villig inn og chassis-oppsettet er godt balansert. En bonus av å ha et hjul i hvert hjørne, og et lavt tyngdepunkt.
Kjøreopplevelsen skjemmes litt av veistøy, spesielt fra Goodyear-dekkene på vår testbil. Man merker ikke så mye til det i lav fart, men på motorveien er støyen hørbar, om enn ikke skjemmende.
Offroad-egenskapene er naturligvis ikke på linje med en Jeep Wrangler, men vår gule Avenger tok skogsbilveier med stoisk ro, og forserte ulendt terreng med den største selvfølgelighet. Jeg ville neppe kjørt til indre Mongolia med en Avenger, men jeg ville ikke hatt betenkeligheter med en dårlig vei til seters eller til fjells.
Konklusjon
Avengers aggressive pris gir den en fordel sammenlignet med konkurrentene i samme klasse. Den kompakte crossoveren har en særdeles gunstig startpris, og selv den dyrere og topputstyrte Summit-utgaven, er konkurransedyktig. Sammenlignet med hva man får av tilsvarende elbiler fra Peugeot, Citroën, MG, Opel, fremstår Avenger som et virkelig godt kjøp. Rekkevidden holder i massevis for mange, den er sjarmerende barsk, har god kjørekomfort og grei plass for en så kompakt bil. Hjulstøyen trekker ned, og noen vil heller ha en Jeep med firehjulstrekk. Hvem vet, Jeep sier ingen ting, men det skulle ikke forbause oss om Avenger også kommer som 4X4.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser