Becker har gjort alt riktig med festet. Det kombinerer sugekopp med hevearm slik at den sitter ordentlig fast, og har kuleledd slik at man likevel kan justere vinkelen. Takket være at navigatoren sitter i en holder, er det enkelt å klemme den fast eller ta den løs. Dessuten sitter ladekabelen i holderen slik at man slipper å fikle med ledninger. Blant funksjonene finner vi Bluetooth-tilkobling til mobiltelefon, og selvsagt TMC. Det finnes også multimediefunksjoner for å vise bilder og film, samt spille av MP3-musikk.
Programvaren som følger med føles gammeldags, og virker som om den funker best ved å installere kart fra DVD. Becker sier imidlertid at de har en onlinetjeneste på gang som skal lanseres i løpet av sommeren. Der planlegger de å selge kartoppdateringer for ”langt under 100 euro”. Eventuelt også abonnement på fartsbokser, der de i dag henviser til tredjepartsleverandører. Det høres lovende ut, og det medfølgende kartet var faktisk den nest nyeste utgaven.
Navigeringen
Foruten hurtigvalg etter siste destinasjoner, kan man klikke direkte på kartet, velge et interessepunkt eller angi koordinater. Innmatingen er relativt enkel med store knapper, selv om man bare kan velge ABC-visning på dem. Den gjetter raskt hva man mener, men kunne godt ha husket hvilken by man sist var i, og ikke bare landet. Ruteberegningen er ganske rask. Den største bakdelen er at man må trykke på en fysisk knapp for å gå tilbake i menyer, noe som lett vrir på hele apparatet.
Kartbildet er tredimensjonalt på flere måter, der det mest praktiske er at man tydelig viser høydeforskjeller på veier. Det hjelper ved plandelte kryss, men kan bli forvirrende i tuneller. Heldigvis får man forhåndsinformasjon om hvilket skilt man skal holde utkikk etter i tunellen. Farger og symboler er tydelige og velvalgte, men den automatiske zoomen blir av til gæren slik at det blir vanskelig å se veien lenger frem. Veiskilt vises tydelig, og det blir godkjent for filvisningen. Derimot er det lett å bli forvirret i rundkjøringer, da den behandler dem som vanlige kryss.
Konklusjon
Navigeringen er jevnt over bra, og det blir plusspoeng for at plandelte kryss vises så tydelig. Derimot kan kartene blir litt vel ivrige i å endre vinkel og zoom i skarpe eller kompliserte svinger – noe som kan bli stressende. I dag er det vanskelig og dyrt å oppdatere innholdet, men en kommende onlinetjeneste løser forhåpentligvis det. Becker har jevnt over bygget en god standard-GPS med utmerket festeanordning.
Også i denne testen:
Rene James Bond
Ndrive G800R (i gruppetest)
Med flyfoto over storbyene, føles det som å ha et spionfly over bilen. Men mer praktisk er den overlegne databasen over interessepunkter.
Flere funksjoner til lavere pris
Tomtom GO630 Traffic
GO630 er en ny billigmodell som har mange av funksjonene fra luksusserien, men med en pris som begynner å nærme seg budsjettmodellene.
Super-navigator til lavpris
Navigon 4310 Max
Navigons apparater har alltid hatt utmerket navigering, og når det nå tilbys til budsjettpris, er det bare å sende ut kjøpsanbefalinger.
Når ikke helt fram
Mio Moov 580
Mios toppmodell er fullspekket med funksjoner og har meget bra stemmeveiledning. Men det faller dessverre på akilleshælen dens.
Ferieguiden
Magellan Roadmate 1425
Denne modellen fra Magellan virker ikke som om den har hengt med konkurrentene i den rasende utviklingen av finesser til lave priser.
Pålitelig klassiker
Garmin Nüvi 765T
Vil man ikke kjøpe katta i sekken, er Garmin alltid et trygt valg med tydelige kart, god ytelse og alle finessene man trenger.
Framtidens navigering
Blaupunkt Travelpilot 500
Et innebygd videokamera gir kul navigering, men fremfor alt leser den av veiskiltene. Man blir svimmel av å tenke på mulighetene.