I likhet med flere andre benytter Garmin et meget praktisk feste med ordentlig sugekopp og kuleledd som gjør det enkelt å få riktig vinkel på skjermen. Apparatet settes i en vogge med hurtigkobling som gjør det meget lett å feste og løsne navigatoren. Ladekabelen plugges i voggen, men dessverre er TMC-kabelen ikke integrert slik at det likevel blir ledningsrot. Ettersom dette er en toppmodell, har den alle finesser man kan ønske seg, inkludert Destia-støtte for trafikkmeldinger, Bluetooth som greier to enheter og FM-sender. Å oppdatere de innebygde programmene og legge til stemmer er superenkelt med det lille oppdateringsprogrammet. Vil man legge til egne bilsymboler, må man bruke én nettjeneste, mens man må bruke en annen for å håndtere kart og fartsbokser. Første kartoppdatering er gratis, og deretter kan man enten kjøpe enkeltkart til 900 kroner, eller bruke det betydelig mer prisgunstige livstidsabonnementet på 1200 kroner.
Navigeringen
Det finnes et hav av alternativer for å velge destinasjon. Fra interessepunkter og favoritter til koordinater og faktisk til og med lagrede ruter. Velger man å taste inn adressen, får man opp et stort qwerty-tastatur og apparatet gjetter raskt adressen. Er det et uvanlig gatenavn, kan man hoppe over byen for å spare tid. Ruteberegningen er rask, men det hadde vært ønskelig å få se eller velge ulike alternativer til veivalg. Som vanlig er Garmins kartbilde meget tydelig, og man har smart nok renset bort uinteressant informasjon som navn på gater man likevel ikke skal kjøre i. Man kan derfor slenge et raskt blikk bort på skjermen og få vite eksakt hvor man er, hvor man skal og hvor lang tid det kommer til å ta. Stemmeveiledningen er bra, og den lykkes til og med å lese opp gatenavnene relativt korrekt. Man får ganske god veiledning ved kompliserte kryss, og man mangler egentlig bare veiskilt. Ved tunellkjøring gjetter den seg frem, og det fungerer for det meste bra.
Konklusjon
Garmin har lenge ligget på topp når vi har testet GPS-navigatorer, og denne er ikke noe unntak. Det er en luksusmodell og har derfor alle finesser man kan tenke seg. Man trenger aldri tvile på hvor man skal, og man får den informasjonen man trenger på veien. Men trygt er ikke bestandig morsomt, og den mangler det lille ekstra som får en til å heve øyenbrynene. En oppfriskning og en ny finesse må til for toppvurdering.
Også i denne testen:
Rene James Bond
Ndrive G800R (i gruppetest)
Med flyfoto over storbyene, føles det som å ha et spionfly over bilen. Men mer praktisk er den overlegne databasen over interessepunkter.
Flere funksjoner til lavere pris
Tomtom GO630 Traffic
GO630 er en ny billigmodell som har mange av funksjonene fra luksusserien, men med en pris som begynner å nærme seg budsjettmodellene.
Super-navigator til lavpris
Navigon 4310 Max
Navigons apparater har alltid hatt utmerket navigering, og når det nå tilbys til budsjettpris, er det bare å sende ut kjøpsanbefalinger.
Når ikke helt fram
Mio Moov 580
Mios toppmodell er fullspekket med funksjoner og har meget bra stemmeveiledning. Men det faller dessverre på akilleshælen dens.
Ferieguiden
Magellan Roadmate 1425
Denne modellen fra Magellan virker ikke som om den har hengt med konkurrentene i den rasende utviklingen av finesser til lave priser.
Stabilt standardapparat
Becker Z203
Etter at Harmans gikk ut av GPS-arenaen, er det merket Becker som gjelder. Og dette apparatet får jobben gjort uten unødige finesser.
Framtidens navigering
Blaupunkt Travelpilot 500
Et innebygd videokamera gir kul navigering, men fremfor alt leser den av veiskiltene. Man blir svimmel av å tenke på mulighetene.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser