Er det noe man absolutt ikke kan klage på med Mio, er det den utmerkede festeanordningen. Den er liten og smidig, men har likevel en stødig sugekopp, samtidig som man kan justere apparatets vinkel med et kuleledd. Ledningen settes riktignok direkte i apparatet, men den kan kiles fast i festet slik at den automatisk dras ut når man tar løs navigatoren. Foruten TMC og FM-sender, har den Bluetooth, noe som brukes både som handsfree og oppkobling. Mio har nemlig en type gule sider innebygd der man kan søke etter lokale interessepunkter.
Kobler man apparatet til datamaskinen, finnes det en meget hyggelig programvare for å håndtere kart og abonnementer på fartsbokser. De nyeste er litt vel dyre, men på kartsiden har man tilpasset seg øvrige leverandører og tilbyr en bra deal. Miomore Desktop lar deg også håndtere interessepunkter og legge inn egne bilder for destinasjonene. For folk som bruker bil i forretningsøyemed, er nok håndteringen av kjørejournaler den mest verdifulle funksjonen.
Navigeringen
Foruten å taste inn adresser, kan man velge mellom interessepunkter, favoritter, tidligere adresser eller ganske enkelt peke på kartet hvis man ikke vet adressen. Tastaturet er stort takket være den sjenerøse 4,7-tommersskjermen, og det er praktisk at apparatet leser opp bokstavene man trykker på. Derimot er den litt treg med å søke opp adresser og ruteberegningen er heller ikke den raskeste. Kartbildet tilhører ikke våre favoritter. Den føles sprikete og rotete med for mye detaljer som man likevel ikke har tid til å se på når man kjører. Det skal imidlertid komme et nytt grensesnitt i løpet av året for de kommende modellene. At man kan vise bygninger i 3D er en greie de ikke lenger er alene om, og som vi synes har tvilsomme fordeler. Risikoen er at de skyver vekk annen informasjon som er viktigere. Stemmeveiledningen er derimot bra, og fremfor alt blir det tommelen opp for opplesing av veinavn som faktisk er veldig tydelig.
Konklusjon
Moov har en meget stor skjerm og meget bra stemmeveiledning. Dessuten er apparatet fullt av funksjoner, og det holder i tillegg en lav pris. Men det hjelper ikke når apparatet føles tregt og kartbildet gammelmodig. De har ikke huket seg på de nyeste finessene som veiskilt og guider for riktig filvalg. Navigeringsskjermen holder ganske enkelt ikke samme nivå som resten av apparatet, og derfor blir vurderingen bare godkjent.
Også i denne testen:
Rene James Bond
Ndrive G800R (i gruppetest)
Med flyfoto over storbyene, føles det som å ha et spionfly over bilen. Men mer praktisk er den overlegne databasen over interessepunkter.
Flere funksjoner til lavere pris
Tomtom GO630 Traffic
GO630 er en ny billigmodell som har mange av funksjonene fra luksusserien, men med en pris som begynner å nærme seg budsjettmodellene.
Super-navigator til lavpris
Navigon 4310 Max
Navigons apparater har alltid hatt utmerket navigering, og når det nå tilbys til budsjettpris, er det bare å sende ut kjøpsanbefalinger.
Ferieguiden
Magellan Roadmate 1425
Denne modellen fra Magellan virker ikke som om den har hengt med konkurrentene i den rasende utviklingen av finesser til lave priser.
Stabilt standardapparat
Becker Z203
Etter at Harmans gikk ut av GPS-arenaen, er det merket Becker som gjelder. Og dette apparatet får jobben gjort uten unødige finesser.
Pålitelig klassiker
Garmin Nüvi 765T
Vil man ikke kjøpe katta i sekken, er Garmin alltid et trygt valg med tydelige kart, god ytelse og alle finessene man trenger.
Framtidens navigering
Blaupunkt Travelpilot 500
Et innebygd videokamera gir kul navigering, men fremfor alt leser den av veiskiltene. Man blir svimmel av å tenke på mulighetene.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser