Som vanlig begynner vi med å klage på Tomtoms feste. Sugekoppen er ganske enkelt for liten, og det er lett at man får navigatoren i fanget. Hvorfor i all verden kan de ikke bruke samme smarte festeanordning som de har innført i budsjettserien? På funksjonssiden har man rasjonalisert bort FM-senderen og kartene er ikke sømløse. Derimot har de beholdt den smarte ruteberegningen, og man får både handsfree for mobilen og TMC-mottaker.
Tomtoms sterke side er onlinetjenesten som gjør det morsomt å oppdatere programvaren og kartene til en rimelig pris. Derfra kan man også kjøpe abonnementer på fartsbokser samt laste ned en haug med ekstra godsaker. Den store fordelen er imidlertid Map Share, som gjør at man kan dele kartkorrigeringer og laste ned andres. Dessuten samles anonyme data om kjøringen som brukes for å justere ruteberegninger.
Navigeringen
Tastaturet er stort og tydelig og apparatet gjetter raskt riktig adresse. Vi savner imidlertid qwerty-taster og den burde fjerne bokstaver som ikke er mulig som neste valg. Det finnes også hurtigvalg for tidligere destinasjoner og en mengde andre måter å velge destinasjon på. Liker man ikke å taste på skjermen, kan man til og med snakke inn adressen, noe som fungerer meget bra. Ruteberegningen er meget rask, selv på denne budsjettmodellen.
Tomtom har et godt kartbilde, men det er verken det peneste eller det tydeligste vi har sett. Derimot har den meget tydelig visning av kompliserte trafikksituasjoner. Det er aldri noen tvil om hvilken fil man skal velge eller hvordan man skal kjøre gjennom en rundkjøring. Informasjonen som vises på skjermen er forebilledlig, og visning av trafikkskilter gjør kjøringen enklere. Stemmeveiledningen er bra, men vi lurer på hvorfor det fortsatt ikke finnes noen opplesning av gatenavn på norsk?
Konklusjon
Dette er et meget modent produkt, og det er bare detaljer å klage på. Jevnt over er navigeringen i toppklasse, og man føler seg trygg på veien. Så fort en komplisert situasjon oppstår, får man ekstra tydelig veiledning på skjermen slik at man likevel havner på riktig vei. Toppmodellene i GO-serien har tidligere vunnet testene våre, og denne modellen er nesten like bra, men til en betydelig lavere pris. Det er derfor en soleklar testvinner.
Også i denne testen:
Rene James Bond
Ndrive G800R (i gruppetest)
Med flyfoto over storbyene, føles det som å ha et spionfly over bilen. Men mer praktisk er den overlegne databasen over interessepunkter.
Super-navigator til lavpris
Navigon 4310 Max
Navigons apparater har alltid hatt utmerket navigering, og når det nå tilbys til budsjettpris, er det bare å sende ut kjøpsanbefalinger.
Når ikke helt fram
Mio Moov 580
Mios toppmodell er fullspekket med funksjoner og har meget bra stemmeveiledning. Men det faller dessverre på akilleshælen dens.
Ferieguiden
Magellan Roadmate 1425
Denne modellen fra Magellan virker ikke som om den har hengt med konkurrentene i den rasende utviklingen av finesser til lave priser.
Stabilt standardapparat
Becker Z203
Etter at Harmans gikk ut av GPS-arenaen, er det merket Becker som gjelder. Og dette apparatet får jobben gjort uten unødige finesser.
Pålitelig klassiker
Garmin Nüvi 765T
Vil man ikke kjøpe katta i sekken, er Garmin alltid et trygt valg med tydelige kart, god ytelse og alle finessene man trenger.
Framtidens navigering
Blaupunkt Travelpilot 500
Et innebygd videokamera gir kul navigering, men fremfor alt leser den av veiskiltene. Man blir svimmel av å tenke på mulighetene.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser