Fisker Ocean er bilen som forhåpentligvis skal redde selskapet fra de enorme økonomiske utfordringene de står overfor.
Vi snakker her om en romslig crossover-SUV, med skikkelige familiebil-egenskaper. Ikke minst på grunn av sitt store batteri med 106 kWt netto kapasitet, som er klart størst i klassen. De nærmeste konkurrentene har minst 20 prosent mindre energilagring.
Et så stort batteri på en mellomstor bil bør vises på rekkevidden. Og Fisker er da heller ikke snauere enn å oppgi rekkevidden til 701 spinnville kilometer! Dette er WLTP-tall og vil være lavere under praktisk kjøring, men det samme gjelder for alle elbiler. Så vi bør ha med en skikkelig heftig langdistansehest å gjøre.
Både hva gjelder størrelse og pris stiller Fisker Ocean som en direkte utfordrer til kjente modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5. Den firehjulsdrevne og fullutstyrte Extreme-utgaven, som testes her, koster temmelig nøyaktig 560 000 kroner uten vinterdekk og fargevalg. Den er også tilgjengelig med forhjulsdrift.
California-modus
Om ikke utseendet på Fisker Ocean er direkte spesielt, så har det definitivt særpreg. Med et slakt skrånende tak fra hele veien i front og til langt bak, nesten helt til enden av bakhjulet, før bakenden skjærer brått ned. Med avrundede elementer, av aerodynamiske årsaker.
Helt spesielt er derimot taket, hvor hele er i glass, og dessuten med innebygde solceller for ekstra rekkevidde i solfylte årstider. Selv om akkurat det siste kan debatteres, med tanke på den ekstra vekten det tilfører.
Men det ekstra spesielle med taket, er at du ved å trykke inn en knapp kan åpne hele taket. Samtidig åpnes også alle sidevinduene, og det inkluderer de små vinduene ved C-stolpene og dessuten bakruten! I varmere strøk og spesielt varme sommerdager kan dette være kjekt, selv om det nok først og fremst er en kul gimmick.
Å kunne åpne bakruten er veldig kjekt, spesielt om du skal laste noe inn i bilen som stikker akkurat for langt ut til at man får lukket bakluken. Til kortere turer, selvfølgelig, og bare om man sørger for å sikre gjenstanden skikkelig på innsiden. Men da slipper man i hvert fall å kjøre med bakluken på gløtt.
Teknologi og funksjoner
Det skorter ikke på moderne teknologi på innsiden av Ocean. Trådløs lading av to telefoner, USB-C hurtiglading både foran og bak, og bilen har til og med spisebrett til både sjåfør og sidepassasjer.
Vipper du ned bryteren på bakspeilet får du plutselig videofremvisning bakfra, som er kjekt om du bruker nakkestøtten i midtsetet bak, eller bakruten er full av skit (nei, den har ikke vindusvisker).
360-graders kamera viser omgivelsene fra alle vinkler på skjermen, men du kan bare velge én vinkel om gangen. I praksis blir det til at man bruker ryggekamera. Som både kan vanlig vinkel og vidvinkel. Personlig er jeg mest komfortabel med vanlig vinkel, som er plenty vid den også.
Bilen kan også reversere strømmen (V2L), via en stikkontakt i bagasjerommet. Der kan du hente ut inntil 3 kW, nok til å drive de fleste kraftverktøy og hvitevarer, inkludert airfryer. Glimrende!
Hollywood-modus
Den store, høye infotainmentskjermen gir god oversikt når man kjører med kart, og den viser informasjon om radiokanal eller strømmetjeneste. Her er også innebygd Spotify og TuneIn internettradio, i tillegg til Bluetooth-tilkobling.
Så et nytt triks: Trykk og hold den midterste knappen under skjermen, og den plutselig dreier seg til horisontal stilling. Da åpner det seg også for en ny undermeny, og plutselig kommer tjenester som YouTube, Apple TV+, Disney+ og Prime Video til syne. Dermed kan du nyte en film eller TV-serie mens du står parkert. Herlig!
Lydanlegget låter også veldig bra. Lyden er åpen og fin, og det er nok kraft til å dra på når man hører på favorittmusikken. På film får du en flott surroundfølelse, med en imponerende stor og sømløs panorering av lyden over hodet på lytteren.
Når man starter å kjøre, dreier skjermen seg tilbake i loddrett stilling. Tøft.
Interiør
Som veldig mange andre benytter Fisker bærekraftige innvendige materialer, av resirkulerte fiskenett, gamle klær og gjenvunnet gummi og plast.
Testbilen har seter i hvitt kunstskinn. Det tok meg nøyaktig en time etter utlevering av bil, før jeg fikk baksetet tilsmusset av sand og gjørme, da jeg hentet minstemann i barnehagen. Så om du har ambisjoner om å bruke denne som familiebil, så bør du ikke falle for fristelsen med hvitt interiør.
Fisker Ocean er lynkjapp
0-100 km/t er unnagjort på under fire sekunder. Det er nesten samme som Tesla Model Y Performance, og om du aldri har prøvd en så kjapp bil før, er det litt av et sjokk å klemme inn gass … unnskyld, wattpedalen. Seteryggen skyver til bakfra, tunnelsynet snevrer seg inn, og gliset rundt munnen er på sitt bredeste!
Fisker Ocean gir en spesiell kjøreopplevelse. Den heftige akselerasjonen er allerede nevnt. Men det hører også med til historien at bilen med sin egenvekt på 2,46 tonn er 450 kilo tyngre enn Model Y Performance. Det merkes på kjøreegenskapene, for den oppfører seg slettes ikke like umiddelbart når man skal akselerere. I stedet venter den litt, før den brått skyter fart. Det kan sammenlignes med tiden en bensinturbo bruker på å hente styrke til å dra bilen opp i fart, bare mer umiddelbart.
Ocean er bygget på en forhjulsdrevet plattform, med en ekstra motor bak for firehjulsdrift. Mesteparten av tiden den ruller på veien, er med forhjulsdrift. Bakhjulene kommer når de trengs.
Jeg merker likevel når jeg akselererer på vått føre, eller på sandete asfalt, at bakhjulene bruker litt tid på å komme i gang. Dette gjelder også i kjøremodus Hyper, som Fisker kaller sin sportsmodus. Bilen starter med å spinne på forhjulene, før også bakhjulene kommer og det hele stabiliserer seg. Den later også til å trekke mer på forhjulene enn bakhjulene, også når firehjulsdriften er aktiv.
Rekkevidde
Bilen har et gigantisk batteri på 113 kWt brutto og hele 106,5 kWt netto. Med det hevdes en klasseledende rekkevidde på over 700 km! Forbruket skal da være 18 kWt / 100 km. Som er et forbruk litt over gjennomsnittet for biler av tilsvarende størrelse.
Jeg testet bilen i temperaturer rundt 0 grader. Litt mister man da i forhold til sommerværet, men det skal ikke være mange prosentene. «Gjettometeret» starter også med å vise over 700 km rekkevidde, når man starter å kjøre med fullt batteri. Men det teller dessverre en god del raskere nedover enn tilbakelagt rekkevidde telles oppover.
Da batteriet var nede på 43 prosent, viste bilen 219 km igjen på rekkevidden. Om det stemmer, så er vi så vidt over 50 mil i faktisk rekkevidde. Dette stemmer godt overens med hva andre anmeldere har opplevd. Rekkevidden isolert sett er egentlig veldig bra, og lenger enn hva jeg får ut av min Tesla Model Y Performance. Men det er nesten 30 prosent under oppgitt rekkevidde, og det gir et faktisk forbruk på rundt 2,3 kWt pr. mil (23 kWt/100km). Mye av årsaken er den ekstra tyngden bilen får med det store batteriet.
Overivrig ESP
Antisklisystemet, eller ESP-en, er i overkant aktiv – også i Hyper-modus. Skal du inn i en rundkjøring, eller inn på en vei i et T-kryss, så må du vente til du har en god luke. Ikke ta sjansen, for hvis hjulene glipper bare litt, vil ESP-en slå inn og nekte bilen å kjøre videre, før den har fullt veigrep igjen. I mellomtiden kommer trafikken fra siden fort.
De fleste sjåfører tar det som en selvfølge at man skal vente til det blir klart, men de som kjører rundt i raske biler kan fort tro at de trenger kortere tidsvinduer. I Fisker Ocean ville jeg i hvert fall ikke satset på det. Kombinasjonen av en ivrig ESP og en uvanlig treg reaksjon på wattpedalen, inviterer slettes ikke til villmannskjøring.
Akselerasjonen er derimot veldig kjekk å ha under forbikjøringer rett frem. Da fyker man forbi, og kommer seg raskt og trygt tilbake i filen sin.
Komfort og brukervennlighet
Fisker Ocean sikter mot å tilby en komfortabel og praktisk løsning for både familier og enkeltpersoner. Det indre rommet er gjennomtenkt designet, og tilbyr god plass for både passasjerer og bagasje. Nesten 500 liter i bagasjerommet, og over 600 medregnet det ekstra rommet under gulvet. Ingen frunk her, Fisker har i stedet prioritert å få senket gulvet mest mulig ved å flytte endel innmat til under panseret.
Baksetene er romslige nok. Når jeg har satt førersetet som jeg vil ha det, kan jeg fint få plass i setet bak ryggen. Gulvet kommer litt høyere opp enn for eksempel med Tesla Model Y, så en høy person får ingen lårstøtte. Men ingen skal klage på plassen her. Bilen er meget fornuftig innredet plassmessig.
Hva komfort angår, har jeg et par ting. For, joda, bilen er helt fin å kjøre. Men jeg synes den er litt mykt satt opp til å ha den ytelsen den har. Hvis det er gjort av komforthensyn, så lurer jeg litt på hvorfor setene samtidig er så harde. De har også begrenset med innstillingsmuligheter, jeg får ikke stilt setet til å gi skikkelig lårstøtte. På lengre turer blir jeg rett og slett litt mør i rumpeballene.
Rattet har også en litt merkelig, kantete form, som jeg personlig ikke får til å ligge spesielt godt i hendene. Akkurat det er smak og behag, men for min del reagerte jeg på det.
Bugs
Til slutt må det sies at bilen har en del bugs nå i starten. Jeg vet Fisker er på saken og skal utbedre dette i fremtidige oppdateringer, de fleste forhåpentligvis meget snart. Men det må likevel nevnes.
For det første var ikke adaptiv cruisekontroll klar, så jeg fikk bare testet med vanlig cruisekontroll. Du vet, typen som må manuelt tilpasses etter trafikken. Automatisk filholder var heller ikke på plass, kun unnamanøver dersom bilen mente at man var skummelt nært veikanten. Det var da også noen falske alarmer.
Bilen kan plutselig mene at ladeluken er åpen, eller en radarsensor slutter å fungere.
Når jeg setter bilen i park med spaken på høyre siden av rattet, og blir sittende i bilen, så får jeg ikke alltid lov til å kjøre videre. Bilen vil plutselig ikke ut av park, før man enten har stoppet den helt, låst og deretter åpnet igjen, eller du må manuelt løsne parkeringsbremsen lenger ned til venstre for rattet.
Konklusjon
Denne testen av Fisker Ocean baserer seg på en smått uferdig bil, og vi vet Fisker jobber med å utbedre bugs. Men bilen er til salgs, og dette er slik den er for de som har fått sin bil nå.
Bilen er en utfordrer i mellomsegmentet, og er fornuftig priset i forhold til både ytelse og plass. Komforten er bare helt grei, og kjøreegenskapene matcher ikke helt motorytelsen (bilen trives best rett frem).
Rekkevidden er god, men burde vært enda bedre med et så stort batteri.
Når alt er sagt, er dette likevel definitivt en kul bil med flere snertne løsninger. Når bugs blir utbedret, blir den absolutt en spennende kandidat i feltet.
Forbehold:
Fisker forbereder seg for tiden på at de kan måtte søke om konkursbeskyttelse, grunnet store pengeproblemer. En restrukturering av selskapet er nødvendig, men hva utfallet blir er det ingen som vet ennå. Vi kan derfor ikke med god samvittighet anbefale å kjøpe denne bilen ennå, før vi vet utfallet av den pågående økonomiske krisen selskapet befinner seg i.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser