Den elektriske utgaven av Fiats sjarmerende 500, er den eneste elektriske cabrioleten i dagens marked. Stofftaket rulles langs taket og åpenbarer himmelen for de ombord, som kan nyte naturen mens de glir nesten lydløst rundt på strøm.
Dessverre er også cabrioletutgaven ganske trang innvendig. Baksetet har beskjedent med plass og taket stjeler en del av det allerede minimale bagasjerommet.
Derfor er den vanlige tredørsutgaven et bedre valg for mange. Man mister stofftaket, men kan få den levert med et stort glass soltak, som vår testbil var utstyrt med. Den hadde også en annen, veldig praktisk detalj som ikke umiddelbart er synlig fra utsiden: En ekstra dør.
Den er plassert på passasjersiden, og fungerer på samme måten som på en BMW i3 eller Mazda MX-30. Man åpner først passasjerdøren, så kan man åpne den ekstra døren innenfra. Da får man betydelig bedre adkomst til baksetet. Til glede både for passasjerene, og foreldre som skal ha poden ut og inn av et barnesete på daglig basis.
Baksetet tar forresten barneseter med ISOFIX-fester. Det samme gjør passasjersetet foran, så hvis ikke stolene er for store, er det teoretisk mulig å få plass til tre små i hver sin barnestol. Da vil den ekstra døren definitivt komme til sin rett.
500-en med den ekstra døren kalles 500 Electric 3+1, og er registret som en fireseters personbil. Foruten den ekstra døren, som naturligvis koster ekstra, er bilen ellers lik en 500 Electric på alle andre måter.
God rekkevidde
Der småbiler som Honda E og Mini Cooper SE sliter med å nå 200 km, kan 500-en skilte med over 300 km rekkevidde, i følge WLTP-tallene.. Eller 320 for tredørsversjonen, og 305 for denne, som veier litt mer på grunn av den ekstra døren.
Det er slett ikke verst for en så liten bil, som kan rulle med lavt forbruk i bygatene, hvor man også kan velge Sherpa-modusen. Den begrenser effekten, toppfarten og demper klimaanlegget for å spare strøm. Da kan man øke rekkevidden opp til 460 km under helt optimale forhold.
Batterikapasiteten på 42 kWt er det samme som på tredørsutgaven. Med sommerdekk og plussgrader, er det mulig å få forbruket under 15-16 kWt, men jeg fikk stort sett mellom 18 og 20 kWt på blandet kjøring.
Fiat oppgir maks ladehastighet til 85 kW, som i teorien kan gi 50 km rekkevidde, med fem minutters lading. Man kan velge Range-modus for mer regenerering og enpedalskjøring, som sparer strøm og øker rekkevidden litt. Jeg fikk 280-290 km ut av Fiat-en, som slett ikke ble kjørt i noen form for ‘strømsparemodus’, og det er definitivt godkjent.
La Prima utstyrsversjon
Den lille bilen er relativt romslig innvendig. Hvert fall foran hvor det er godt med plass komfortable seter med god sidestøtte. Sitteputen er kort for folk med lange ben, men takhøyden er sjenerøs. Baksetet har som nevnt Isofix-fester til barnestol, og her er det meget begrenset med benplass for to voksne.
Som alle andre 500-er, er 3+1-utgaven tilgjengelig i flere utstyrsversjoner. Den enkleste som kalles Action, er kun tilgjengelig for tredørsutgaven. 3+1-utgaven starter som Passion, men vi anbefaler minimum Icon som legger til glasstak, navigasjon, adaptiv fartsholder, 360 graders parkeringsensorer med kamera, og oppgradert hi-fi-anlegg.
Vår testbil var La Prima-varianten, som legger til seter i kunstskinn, kromlister, 17’’ lettmetallfelger, trådløs mobillading og mørktonede ruter.
Da får man også en 10,25 tommers pekeskjerm, og det Fiat kaller Cinerama Infotainment. Det integrerer navigasjon, 360-kamera, DAB-radio, Apple Carplay og Android Auto, Wi-Fi, og stemmestyring.
Seks generiske høyttalere og appstyring
Anlegget i en 500 Electric med Icon- eller La Prima utstyrsversjon, består av seks høyttalere, to bak, to foran i dørene, og diskanter i A-stolpene. Det finnes også et heftigere JBL-anlegg hvis man velger La Prima by Bocelli, men den utgaven er ikke tilgjengelig i alle markeder.
Lyden fra anlegget i Fiat-en, er helt grei. Det er ikke noe særlig med bass her, men med litt justering av bass og diskant, får man mer enn god nok lydkvalitet, til at man trives i den lille bilen.
Smidig og kvikk
Den lille 500-en er ingen racerbil. Det er ingen Abarth-takter hverken over akselerasjonen eller fremdriften. De ni sekundene det tar fra 0 til 100 km/t er ikke noe så skrive hjem om. Men den er kvikk ut av krysset og god gammeldags kickdown gir et umiddelbar skyv, som flytter deg raskt rundt i bygatene.
Som er der den trives aller best. I hastigheter over 80 km/t, for ikke å snakke om motorveifart, merker man godt til hjulstøy fra bakhjulene. I lavere hastigheter er den langt mer stillegående, og selv om den er litt stumpete på dårlig vei og brostein, svelger den greit unna ujevnheter i veibanen., selvsagt grunnet den korte akselavstanden som den har til felles med de fleste småbiler.
Ryggekameraet og 360 graders sensorer gjør parkeringen til en lek, og med en lengde på 3,6 meter er det lett å finne parkeringsplass til den lille Fiat-en.
Bagasjerommets volum på 185 liter, rekker til et par weekend-bager eller en barnestol, men så mye mer enn det for man ikke plass til Men baksetene kan felles ned 50/50, og utvider volumet til 550 liter. Så handleturer til IKEA trenger slett ikke styres fra agendaen, bare fordi man har en liten Fiat.
Men det er ikke noe poeng å leie en henger, for 500-en kan i liket med de fleste småbiler, ikke trekke henger.
Konklusjon
Fiats lille 500 Electric, er en sjarmerende å kjøre, og den har bedre rekkevidde enn de fleste småbiler. Den har ikke den mest romslige kupeen, men i 3+1-utgaven er det enklere å komme inn og ut av baksetet. Det er gull verdt for de som trenger en liten elbil, som gir god tilgang til baksetet. Den har lit hjulstøy i høye hastigheter, men den har også smidige kjøreegenskaper, og en gunstig startpris. Som gjør den til en fin bil nummer to for småbarnsfamilier. Eller til et festlig transportmiddel for unge, single, og urbane mennesker som ønsker seg en kvikk og liten bil med sjarm.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser