Elektriske sparkesykler fås i mange størrelser og prisklasser, men til de av oss som tar litt plass i landskapet og får kuldegysninger ved tanken på badevekten, er det ikke fullt så mange valgmuligheter. Derfor sa jeg også med en gang ‘ja takk’ da jeg ble spurt om jeg hadde lyst til å teste den ganske massive el-sparkesykkelen E-Way E-6075FRS, som det norske selskapet Wilfa står bak.
Riktignok kan E-Way E-6075FRS bare kjøre 20 km/t, noe som jo er den lovlige makshastigheten for el-sparkesykler (og husk hjelmen!), men med en 600 watt motor er det i det minste sørget for at akselerasjonen er i orden. Og el-sparkesykkelen bør uten problemer kunne nå topphastigheten så lenge føreren veier under 125 kilo.
Kjøreopplevelsen er godkjent
Fullt så mye veier jeg ikke, men vekten viser da over 100 kilo, og likevel hadde jeg ingen problemer da E-Way E-6075FRS ble testet på småveier og grusstier nær strand og skog. Det var ellers godt med stigninger og ujevnt terreng, men i løpet av kjøreturen ble det raskt klart at motoren faktisk hadde det mer travelt med å senke farten og holde den nede på de tillatte 20 km/t, enn med å trekke passasjerens høye kampvekt. Så langt, så vel.
E-Way E-6075FRS er ikke akkurat en lettvekter selv heller. 21,4 kilo veier el-sparkesykkelen, ståbrettet er bredt og sklisikkert, og styret er bygget for voksne og føles robust når man holder i det.
Både for- og bakbremser betjenes av to håndtak, og begge reagerer (litt for) raskt når man drar i håndtakene. Så når man bremser, må man passe på at man ikke stuper over styret. Selv ved den relativt lave hastigheten.
Bortsett fra den ultrakorte bremselengden er selve kjøreopplevelsen for så vidt grei. Takket være den store motoren akselererer sparkesykkelen som nevnt relativt raskt, og de 10 tommer brede punkteringsfrie dekkene er med på å sørge for at E-Way E-6075FRS også kan klare en tur på hullete grusveier. Imidlertid er støtdemperne langt fra myke, så man må forberede seg en skikkelig ristetur, med mindre man kjører rett frem på nylagt asfalt.
Bruk appen
Gasshåndtaket sitter ved den høyre håndbremsen, mens det ved den venstre er blitt plass til en liten ringeklokke. I midten sitter en liten LED-skjerm, hvor man kan se hastigheten og hvor mye strøm det er igjen på batteriet.
Over gasshåndtaket finner man en liten knapp, som er eneste muligheten for å endre på et par av sparkesykkelens innstillinger uten bruk av mobilen. Man kan slå på og av LED-frontlykten, og man kan også bruke knappen til å skifte mellom de tre forskjellige girene, som imidlertid ikke gjør noe annet enn å redusere den maksimale hastigheten til henholdsvis 10 km/t og 15 km/t i første og andre gir.
Alle andre innstillinger gjøres ved hjelp av mobilappen ‘Eway scooter’, hvor man blant annet kan justere bremsene og skru opp eller ned akselerasjonen, få en oversikt over hvor langt og hvor raskt man har kjørt, hvor mye strøm det er tilbake på batteriet, etc.
Appens viktigste funksjon er imidlertid muligheten for å låse sparkesykkelen, så den ikke kan kjøre selv om man betjener gassen. Andre sikkerhetstiltak kan ikke E-Way E-6075FRS by på, når man ser bort fra en metallring nederst på stellet, som man kan bruke når man låser el-sparkesykkelen fast til et sykkelstativ eller lignende.
Det er ikke et imponerende sikkerhetsnivå, spesielt ikke med tanke på den høye prisen man må betale for E-Way E-6075FRS. Kunne det ikke ha vært en idé med innebygd GPS eller alarm?
Batteri og lading
Ros skal E-Way E-6075FRS til gjengjeld ha for det store batteriet, som er godt dimensjonert til den kraftige motoren. Ladingen skjer via en kontakt innebygd i styret, mens selve batteriet sitter under ståbrettet. Det kan ta opptil 9 timer å lade det store batteriet, men til gjengjeld er sparkesykkelens rekkevidde opptil 75 kilometer, og da jeg testet det i praksis, opplevde jeg ingen slinger i valsen. Heller ikke noen nedsatt hastighet når batteriet var nær ved å gå tom for strøm.
Konklusjon
E-Way E-6075FRS er en robust el-sparkesykkel med en kraftig motor som er velegnet til velvoksne mennesker. Kjøreopplevelsen er tilfredsstillende, takket være en kombinasjon av rask akselerasjon, gode bremseegenskaper og solide dekk. Man kan også kjøre langt på en lading. Det må imidlertid sies at støtdempingen er vel hard.
Teknologisk er E-Way E-6075FRS til gjengjeld ikke spesielt avansert. LED-kontrollpanelet hjelper bare med de enkleste ting. Og sikkerhetstiltak er det ikke mange av. Man kan låse el-sparkesykkelen via mobilappen, men ytterligere tyverisikring må man lete etter. Den beste løsningen er derfor å låse sparkesykkelen fysisk fast ved hjelp av bøylen i stellet. Det er ikke imponerende, den høye prisen tatt i betraktning.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser