Den kompakte Cupra Born (tidligere el-Born), som først skulle hete e-Born, er bygget på Volkswagen-gruppens elektriske MEB-plattform – noe den deler med blant andre VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.
Å sette seg inn i Cupra Born er en herlig, men likevel litt merkelig opplevelse. Den føles så kjent, men likevel så fremmed.
Med testen av ID.3 ganske ferskt i minne er det klart man kjenner igjen mye – bilene er jo bygget på samme lest. Det innebærer at den føles større ut inni enn den ser ut utenpå, takket være en lang akselavstand på 2,77 meter. Det betyr at voksne personer fint kan sitte i baksetet, på bekostning av et spartansk bagasjerom på 385 liter.
I forhold til ID.3 er Cupra Born strammet opp både her og der, sportssetene former seg mye bedre rundt kroppen, og de generelle kjøreegenskapene er sportsligere og mer gøyale. Førsteinntrykket er at her har Cupra gjort mye riktig!
Kjent fra racing
Det kan meget godt hende Cupra er et ukjent bilmerke for deg. Det du da trenger å vite, er at Cupra har sin opprinnelse som racing-merket til Seat, men nå står på egne bein. At Cupra dermed vil ta med seg racing-genene inn i sine i gatebiler, er derfor helt naturlig. Selv i en kompaktbil som Born.
Man ser tydelig slektskapet mellom Cupra Born og Volkswagen ID.3, og karosseriet er tett på identisk. Forskjellen ligger i detaljene, hvor Cupra kan skilte med et tøffere, mer kantete bakparti og en vesentlig hissigere front. Det svarte, tredimensjonale prismemønsteret som skiller de bakre sidedørene fra bagasjelokket er en kul detalj, det samme med den lasterampemønstrede «grillen». Rillene til (de falske) luftinntakene bidrar også til det tøffe, hissige utseendet.
Riktignok har testobjektet bare 204 hk effekt, som holder til en akselerasjon til 100 km/t på 7,3 sekunder. Det er nøyaktig det samme som Volkswagen ID.3, og kan dermed lede en til å tro at de er tunet helt likt. Men om de er det, så har likevel Cupra Born vesentlig sprekere kjøreegenskaper. Mye kan tilskrives det stivere oppsettet og de deilige bøttesetene, som former seg perfekt til kroppen.
Batteri og lading
Forresten er Cupra Born også tilgjengelig med nøyaktig samme batteri som ID.3, altså 58 eller 77 kWt netto. Testobjektet er på 58 kWt, med oppgitt rekkevidde på 424 kilometer WLTP (77 kWt er oppgitt til 548 km). Ladekapasiteten er inntil 120 kW DC, mens hjemmelading kan gjøres med inntil 11 kW (3-fase 16A TN) eller 7,4 kW (1-fase 32A IT).
Selv lader jeg med 11 kW 3-fase, og kan bekrefte at bilen holder det den lover der. Jeg fikk ikke testet den på hurtiglader, men NAF sin ladetest av den identiske ID.3 tilsier 10-80 prosent lading på en halvtime. Vinter som sommer.
eBoost er ekstrautstyr
Skulle du ha lyst på litt mer trøkk i wattpedalen, finnes bilen også med eBoost, som med en knapp på rattet øker effekten til 231 hk. Men om selv om det naturlig nok gir mer fraspark ut av lyskrysset, gir det ikke store utslag på 0-100 km/t: 7 sekunder blank. Jeg har ikke testet funksjonen, da testbilen kom uten.
Moderne infotainment
Naturlig nok har Cupra samme infotainment i bunnen som Volkswagens ID-familie, men menysystemet har et noe annerledes layout. På Cupra er skjermen delt i tre like deler, hvor ID.3 har navigasjonen som et større hovedvindu, med ekstra informasjon som musikk og multimedia i to mindre firkanter.
Men en ting som irriterer meg litt med Cupra Born, er at den mangler en egen knapp for kjøremodus. Du må inn i menyen og klikke rundt om du for eksempel vil fra Økomodus over i Sport. ID.3 har på sin side en slik knapp rett under skjermen, som man kan lure på hvorfor Cupra ville fjerne.
Skjermen på Cupra er større, med 12 tommer på diagonaler. Det vil si, den var større. Nå kommer nemlig også ID.3 med samme skjerm, hvor den tidligere hadde 10″. Men den jeg testet i sin tid, var altså to tommer mindre.
HUD er unødvendig
Førerskjermen på 5,3 tommer er samme som på ID.3, bare med litt hissigere fonter på informasjonen. For eksempel står hastigheten oppført med «racing-skrift». Denne skjermen har forøvrig så å si all info nødvendig for å manøvrere av bilen, inklusive den enkleste navigasjonen. Skjermen sitter fast til rattet og blir dermed ikke tildekket når du svinger, og sikten er heller ikke påvirket av sete- og rattjustering. Den gjør en ekstra frontruteskjerm (HUD) totalt overflødig, selv om du også kan velge dette som tilvalg.
Testbilen kom uten HUD, og jeg har ikke savnet det. Det du mister er utvidet virkelighet (AR), hvor piler legger seg over veien. Litt kult den første halvtimen etter du har hentet bilen ut av forhandler, men etter det er det ganske overflødig. Min mening.
Dessuten, om du bruker Google eller Apple Maps via CarPlay eller Android Auto, så vil du ikke få benyttet AR likevel.
Haptiske knapper
Det jeg likte minst med Volkswagen ID.3, var de haptiske knappene. Disse har dessverre også funnet vei inn i Cupra. Det er knapper som egentlig ikke er knapper, men som føles som knapper når man trykker på dem! Ved å ha små elektriske spenninger på de riktige stedene (det er ikke så ille som det høres), så kjennes det ut som om det klikker når man trykker på dem. Det er samme prinsipp som bl.a. Apple bruker på sin Magic Trackpad styreflate. Men knappene i disse bilene føles veldig mye billigere, og de er slettes ikke alltid like responderende.
Jeg brukte for eksempel litt tid på å finne ut at lydnivå-«knappene» slettes ikke var knapper man skulle trykke på (det funket ikke!), men i stedet dra med fingeren opp eller ned.
Jeg hadde også litt problemer med cruisekontrollen av samme grunn. Men med en gang man drar i stedet for å trykke, fungerer ting vesentlig bedre. Men helt bekvem har jeg ikke klart å bli på disse haptiske greiene.
Standard lydanlegg
Du kan velge Beats lydanlegg som tilvalg når du bestiller Cupra Born. Dessverre var ikke dette tilgjengelig da jeg testet bilen, faktisk var det Born 1st jeg fikk til test. Standardanlegget låter helt greit. Lyden er balansert nok, men det blir litt blodfattig sammenlignet med bilanleggene med separat subwoofer.
Det er samme standard høyttalerlayout som på ID.3, og ettersom jeg ikke var spesielt imponert over lyden i den, så er det vel ingen overraskelse at jeg også med Born ønsker meg litt mer futt og fart. Lyden står ikke helt i stil med de sportslige kjøreegenskapene, og uten å ha hørt Beats-anlegget, kan jeg ikke skjønne annet enn at man ønsker å krysse av for det i tilvalgene. Det er småpenger vi snakker om.
Ekte kjøreglede
Så over til moroa. Der jeg følte ID.3 ikke helt hadde den akselerasjonen jeg hadde forventet av en kompakt elbil (den bleknet i forhold til Mini Cooper SE), så er Cupra Born satt opp stivere, og sammen med bøttesetene får man et ganske annet inntrykk når man skyter ut av lyskrysset her.
Bilen kommer kjapt opp i hastighet ut på motorveien, og er det en treiging foran deg du bare må passere, så smetter du lett forbi. Vel å merke i lave hastigheter, for i 80- og 90-sone er det mindre krutt å gå på. Har du kjørt og blitt vant til Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5 eller BMW i4 må du planlegge lengre avstand å passere på med Born.
I lavere hastigheter føles bilen derimot mye smidigere og kjappere enn ID.3, til tross for identisk motor og størrelse. Så selv om stoppeklokka nok vil vise det samme, så har oppsettet veldig mye å si for hvordan en bil ter seg.
Alt i alt er jeg meget fornøyd med Cupra Born, og her har man også fikset bugs som tidligere utgaver av ID.3 hadde. Det er vanskelig å forstå hvorfor Cupra Born er billigere, for den er i hvert fall ikke noe dårligere – og så er den MYE kulere!
Konklusjon
Den kompakte Born er et virkelig friskt pust blant de elektriske kompaktbilene, og selv om den deler 90 prosent av DNA-et til VW ID.3, så skiller den seg der det teller. Med et veldig mye kulere utseende og mer sportslige kjøreegenskaper er den morsommere å kjøre, og den er en helt annen glede å sette seg inn i.
Å cruise rundt i en Cupra Born gjør at en gråhåret mann føler seg en god del yngre igjen, og har du midtlivskrise bør denne kunne gjøre jobben nesten like godt som en tullete dyr sportsbil.
Born er et glimrende førsteforsøk på en ren elbil fra Cupra, og den gjør at vi virkelig gleder oss til å finne ut hva mer vi har i vente fra den kanten. Spot on!
Volkswagen ID.3 1st Max
Lovende bil, uten noen "må ha"-følelse
Volkswagens elektriske fanebærer etter e-Golf har mye å bevise. ID.3 byr på mye bra, men er ikke uten barnesykdommer.
Fiat 500 Electric
Perfekt bybil
Den ny Fiat 500 Electric er den teknisk mest avanserte noensinne, og en av de beste bybilene med seriøs rekkevidde.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser