Å sette seg inn i en BMW 7-serie har gjerne vært en liten begivenhet. Det samme kan man si om å sette seg inn i en S-klasse fra Mercedes Benz. Litt spøkefullt sagt kan man hevde at S-klassens største styrke har vært et komfortabelt baksete, mens det for 7-seriens del har handlet mer om opplevelsene i førersetet.
Sånn har det vært siden BMW tok opp kampen med den etablerte S-klassen i 1977. Da lanserte de 733i. En sekssylindret luksusbil med avansert elektronikk. Blant annet introduserte den en avansert kjørecomputer og et kontrollpanel som varslet føreren om bilens tilstand. Siden biler i denne klassen gjerne ble kjørt av folk som hadde mye på agendaen, kunne den også utstyres med diktafon.
Noen diktafon fant jeg ikke i nye BMW i7. Som er den elektriske evolusjonen av 7-serien, og i enda større grad en rullende datamaskin enn en 733i var i sin tid.
Den elektriske i7 er etter vår mening det perfekte kompromisset mellom luksus og kjøreglede. Den er svær med en lengde tett på 5,4 meter, bakseteplassen er enorm og det er ikke spart på noe. Tvert imot er den utstyrt med noen funksjoner som virker mer som en gimmick, men det skal jeg komme tilbake til senere.
Mens tidligere 7-serier har vært tilbud i to lengder, vanlig og L for lengre, kommer en i7 xDrive 60 bare i én lengde, og det er lang. Det har gitt bilen lengre akselavstand og et hav av plass innvendig.
Designet kan man mene hva man vil om. De delte frontlyktene, den massive grillen og den voluminøse hekken, dandert med rette linjer og markerte skråkanter, er ikke lett å være likegyldig til. Det samme kan man si om såpestykket, som mange kaller Mercedes EQS. Den elektriske S-klassen, hvor det knapt finnes en rett linje.
Den elektriske drivlinjen i en i7 xDrive60, er bygget rundt et 101,7 kWt batteri som gir en teoretisk rekkevidde på hele 625 km. To elektromotorer på til sammen 544 hk med 745 Nm dreiemoment, gir bilen svært gode fartsressurser. Null til hundre på 4,7 sekunder er raskt, selv om det går enda fortere unna i en EQS 580 som trenger 4,3 sekunder på samme øvelse.
Ypperste luksus
Det er uansett av akademisk interesse. Hvis man bare er opptatt av hvor fort det kan gå, kan man heller kjøpe en Tesla Model S Plaid, men da går man glipp av all luksus til fordel for et minimalistisk miljø med hardplast, som hører hjemme i en helt annen prisklasse.
Hvis en i7 var et hotell, ville den vært et chic boutique hotell med inn- og utsjekk på en iPad. Negroni bestiller du fra en skjerm på stolen du sitter i. Store rom er lekkert dekorert, kledd i kashmir og ull, med farget stemningslys rundt omkring. Dørene åpner seg med en lett berøring, men du må stå riktig – og vente.
Det siste skjer nemlig med en i7 også. Vår testbil var utstyrt med BMWs elektriske dører som åpner seg når du trykker på en knapp. Det vil si, de åpner seg litt. Så virker det som døren må tenke seg om, før den åpnes helt. Men det gjør den bare hvis du står bakenfor døren. Still deg litt nærmere, og døren stopper.
I praksis er det mer frustrerende enn nyttig, men at døren lukkes automatisk når du trykker inn bremsepedalen, er et stort pluss. Dørene åpnes også automatisk, med en lett berøring på dørsymbolet, plassert ved dørene, men på BMWs Interaction Bar. En bakbelyst krystallformet stripe som strekker seg i hele dashbordets bredde.
De som har sittet i en BMW i4 eller iX, vil straks kjenne seg igjen på innsiden av en i7. De to skjermene, den ene foran føreren, og den buede pekeskjermen med BMWs gjennomtenkte operativsystem, tar det ikke lang tid å sette seg inn i. Bilen er også utstyrt med BMWs gester, hvor man vifter med hendene for å dempe volumet eller bytter radiokanal. Gester er også konfigurerbare, sånn at man kan lage en gest som starter massasjen i de dype setene.
Som kan leveres nettopp i Kashmir, lær og ull, eller vegansk ‘skinn’.
Executive lounge
Baksetet er et kapittel for seg selv. Den lange akselavstanden sørger for svært god benplass i ytterst komfortable seter. Bakdørene kan også åpnes automatisk, og på en liten skjerm i dørsidene, stiller man inn massasje, varme, kjøling og klimaet for de to baksetene. Jeg sier to, fordi det midterste setet har en altfor hard seterygg, grunnet en nedfellbar konsoll, som også skjuler en liten skiluke.
Det høyre baksetet kan leveres med et lounge-sete med motorisert lårstøtte og fotskammel. Setet kan legges bakover akkurat som på første klasse, og lårstøtte heves for å gi passasjeren en ytterst komfortabel tilbakelent stilling. Forsetet skyves helt fram, og en liten fotskammel vippes opp sånn at man kan hvile føttene. Hvis bilen i tillegg er utstyrt med BMWs 31,3 tommer store Theatre Screen, kan man se på Netflix eller game mens man sitter ganske så avslappet bak de motoriserte gardinene. Som kan styres fra baksetet, og trekker for det store glasstaket med LED-striper når skjermen felles ned fra taket.
Flytter seg raskt
Med Hans Zimmers lydspor i bakgrunnen, flytter BMW-en seg imponerende kvikt til å være 5,4 meter lang bil på 2,7 tonn. Den har ikke det samme skyvet som en Porsche Taycan GTS Sport Turismo, eller BMW iX M60, men i sportsmodus føles den virkelig rask.
Det er mer enn nok krefter til at man kan tilbakelegge lange distanser på Autobahn, i hastigheter som kan virke naturstridig for en så stor bil. Toppfarten er begrenset til 240 km/t, men det er akselerasjonen fra 50 og opp som er mest interessant. Der skuffer den ikke, og velger man en i7 med M-sportpakken, får man en boosthendel på siden av rattet. Som øker effekten til elmotorene for litt ekstra kraft når man for eksempel skal kjøre forbi.
Svær, men smidig
I sportsmodus strammes bilen opp med et mer aggressivt lydbilde og kvikkere responser, men det er når den ikke kjøres i sportsmodus, at en i7 virkelig kommer til sin rett. Da svever den avgårde med adaptiv luftfjæring som svelger ujevnhetene i veibanen, og det er så stille at man kan høre seg selv tenke. Selv i motorveifart, hvor en nesten umerkelig hvisken fra utsiden er det eneste man kan fornemme.
I fart føles det som bilen krymper mellom hendene. Firehjulsstyring sørger for at bakhjulene svinger med i fart. I lavere hastighet svinger de motsatt vei, noe jeg umiddelbart la merke til da jeg lette etter parkering i et trangt parkeringshus. Bilen kan forresten parkere seg selv. Den varsler når den finner en plass hvor bilen passer, så velger man bare assistert parkering og resten går av seg selv. Det skal også bli mulig å parkere den James Bond-style, mens man står på utsiden.
Rekkevidde og forbruk
Når man tester elbiler om vinteren, vet man på forhånd at det blir umulig å nå bilens maksimale rekkevidde. Det tallet forblir en utopi i minusgrader, men kjører man bilen med hodet og ikke med hjertet, er det fullt mulig å oppnå et edruelig forbruk. På en testrunde fullstendig blottet for tanken om strømsparing, lå forbruket mellom 27 og 28 kWt per 100 km. I opptil 18 minusgrader skal det bemerkes.
På en annen testrunde på nesten 150 km, kom forbruket ned i 21,1 kWt/100 km, også det i minusgrader. Det gir en rekkevidde på omlag 480-490 km. Det er temmelig respektabelt, siden WLTP-tallene fra BMW er 18,4-19,5 kWt/100km. BMW oppgir maks hastighet på hurtiglading til 195 kW, det rakk vi ikke å teste, men vår erfaring med BMW i4 M50 og iX, viser at det tallet er et stykke unna. Selv med forvarming av batteriet, som i i7 har fått en egen plass i skjermmenyen.
Den gjør det mulig å velge forvarming når som helst, og ikke bare i forkant av en planlagt ladestopp. Andre BMW-modeller vil få den samme funksjonen i en oppdatering som kommer til BMWs operativsystem.
Firedimensjonal lyd fra Bowers & Wilkins
Kjørecomputer var helt sikkert oppsiktsvekkende moderne på en 733i i 1977, men det er ingen overdrivelse å si at en i7 er mye råere med langt mer datakraft. Alt monitorenes av en datamaskin som ikke bare passer på bilen og de inni, men også gir deg muligheter ingen drømte om i 1977.
Talestyring av innstillinger og funksjoner, selv om det ikke finnes på norsk ennå. Håndfri styring av musikk, mobilsamtaler, avanserte sikkerhetssystemer og overvåkning av sjåføren. Og et helve… bra stereoanlegg.
Skjønt stereo. Vår i7 var utstyrt med Bowers & Wilkins 4D Diamond Surround Sound System. Hvor 1915 W totaleffekt styrer 35 høyttalere, flere av dem i taket, sammen med subwoofere og rumperistere i setene sånn at du både hører og kjenner musikken. B&W-anlegget er blant de beste vi har hørt, med et vanvittig kraftfullt lydbilde, som er klokkeklart selv når du spiller høyt.
Musikken kan styres fra rattet, skjermen eller via gester, og det er selvsagt støtte for Apple CarPlay og Android-mobiler, sånn at man kan bruke spillelistene på mobilen.
Konklusjon
Det er umulig å skrive om BMW i7 xDrive60, uten å nevne Mercedes EQS 580. De har mange ting til felles. Den ypperste luksus pakket inn i et kontroversiell design, enormt med innvendig plass og et komfortnivå som er like høyt som støyen er lav. Mercedesen har en mer praktisk kombiluke og 610, mot 500 liter bagasjerom i i7. Den har også nedfellbare seter – og den er en drøm å kjøre. Det siste er også BMW i7, men den oppleves som skarpere, mer direkte, den krenger litt mindre og styringen er om enn vag, mer presis enn på EQS. BMW-en er som før, bilen du helst vil sitte i forsetet i, og hopper du over gester og automatiske dører, er den det mest overbevisende valget i luksusklassen.
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk luksus
Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser