TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

TEST: Acer ES Series 5

Denne el-sparkesykkelen bør du styre utenom

Acer ES Series 5 er for tung, for langsom i starten og for lett å stjele.

Av / 29.08.23 - 09:12
Acer ES Series 5

Home mener

  • Solid bygget med 10-tommer dekk og skivebremser. Stort batteri sikrer lang rekkevidde.
  • Motoren på 350 watt er underdimensjonert i forhold til el-sparkesykkelens størrelse og vekt, og det påvirker blant annet akselerasjonen. Den mest tåpelige tyverisikringen vi har opplevd. Den slutter å virke hvis man slår av strømmen.

Acer er nok mest kjent for sine fremragende bærbare datamaskiner, men som den kinesiske elektronikkgiganten Xiaomi har taiwanske Acer også valgt å kaste seg over elektrisk personlig transport. Blant annet i form av elsykkelen ebii, som Acer lanserte i vår, og nå også el-sparkesykkel, for eksempel Acer ES Series 5, som er bakgrunnen for denne testen.

Acer ES Series 5 er én av to sparkesykkelmodeller fra Acer, og leveres med en 350 watt motor, med maksimal hastighet på 20 km/t, som loven foreskriver. Den andre modellen, Acer ES Series 3, er mindre, lettere og billigere, men har også svakere motor.

Les også Kvalitetsparkesykkel i transportvennlig design Xiaomi Electric Scooter 3 er solid bygd, men ikke tyngre enn at du kan klappe den sammen og ta den med deg. El-sparkesykkelen har dessuten et fint utvalg av smarte funksjoner, og leverer en utmerket kjøreopplevelse.

Selv om Acer ES Series 5 med sine 350 watts motor altså ikke har markant mer motorkraft enn Xiaomi Electric Scooter 3, som må nøye seg med 300 watt, er sparkesykkelens kampvekt på 18,5 kilo, noe som er vesentlig mer enn Xiaomis 13,2 kg. Det skyldes primært det større batteriet (15 000 mAh), som sikrer en rekkevidde på opptil 60 kilometer ved full lading. Det er bra at rekkevidden er relativt lang, for da slipper man å slepe den tunge sparkesykkelen opp trappene i tide og utide for lading, hvis man skulle være så uheldig å bo i en leilighet uten heis.

Acer ES Series 5
Acer ES Series 5 er utstyrt med skivebremser. (Foto: Peter Gotschalk)

Kjøreopplevelsen skjemmes av langsom akselerasjon

Dekkene på 10 tommer sikrer et godt veigrep, og man står stabilt på den robuste el-sparkesykkelen, som også er utstyrt med effektive bremser, nemlig elektroniske frambremser samt skivebremser bak.

Acer ES Series 5
Midt på styret sitter den lille kontrollenheten som blant annet viser hastighet, og hvor mye strøm som er på batteriet. De tre kjøremodusene stilles inn ved hjelp av den lille knappen under displayet. (Foto: Peter Gotschalk)

Men motoren på 350 watt føles underdimensjonert i forhold til sparkesykkelens vekt og størrelse, og det kommer til uttrykk i form av langsom akselerasjon, som dessverre er ganske ødeleggende for kjøreopplevelsen. Det er tre kjøremodus med maksimalhastigheter på henholdsvis 6 km/t, 10 km/t og 20 km/t, men når selv den raskeste kjøremodusen føles som sneglefart, er det vanskelig å bli begeistret.

Annonse
Acer ES Series 5
Ved den høyre håndbremsen sitter gasshåndtaket. (Foto: Peter Gotschalk)

Betjening

Gassen sitter ved den høyre håndbremsen, mens det ved den venstre har blitt plass til en liten ringeklokke samt betjening av de innebygde blinklysene. I midten sitter en liten LED-skjerm, hvor man kan se hastigheten og hvor mye strøm som er igjen på batteriet. Like under displayet finner man også den lille knappen som er eneste mulighet for å endre på et par av sparkesykkelens innstillinger uten bruk av mobilen. Blant annet bruker man knappen for å skifte mellom de tre førnevnte kjøremodusene.

Les også eebi er en spennende ny elsykkel-satsing El-sykkelen ebii bruker kunstig intelligens for å optimalisere kjøreopplevelsen.

Alle andre innstillinger gjøres ved hjelp av ‘Acer Escooter-app’, hvor man blant annet kan få en oversikt over hvor langt man har kjørt, og hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Appens eneste andre funksjon – utover å slå av og på lyktene –er at man kan låse el-sparkesykkelen slik at den ikke kan kjøre selv om man skrur på gasshåndtaket. Hjulene blir rett og slett låst slik at de bare kan svinge cirka en halv omgang.

Sikkerhet (eller mangel på samme)

Andre sikkerhetsinnstillinger kan Acer ES Series 5 ikke by på, ikke engang en innebygget metallring på stellet – som på E-Way E-6075FRS – som ville kunne brukes til å låse el-sparkesykkelen fysisk fast til et sykkelstativ eller lignende.

Acer ES Series 5_ringeklokke Acer ES Series 5_blink
<
>
Ved den venstre håndbremsen finner man en liten ringeklokke samt betjening av de innebygde blinklysene. (Foto: Peter Gotschalk)

Og det er virkelig synd, for den innebygde sikkerhetsløsningen er noe av det minst gjennomtenkte og effektive vi har opplevd. Har man låst Acer ES Series 5 via appen, forblir dekkene nemlig kun låst så lenge el-sparkesykkelen er skrudd på! Slår sparkesykkelen seg av selv (noe den gjør etter maks 60 minutter), eller er tyven så frekk at han eller hun rett og slett slår av strømmen ved å trykke på knappen under displayet, slutter dekklåsen med å virke, og vedkommende kan bare dra av sted med sparkesykkelen uten ytterligere hindringer. Og nei, dekklåsen gjenaktiveres ikke når man slår på sparkesykkelen igjen.

Acer ES Series 5
El-sparkesykkelen kan foldes sammen, og er dermed lettere å transportere hvis man for eksempel skal ha den med i bilen eller opp i leiligheten. Men pass på, vekten er 18,5 kilo, så man får lange armer av å bære den ganske langt. (Foto: Peter Gotschalk)

Den eneste måten å sikre Acer ES Series 5 mot tyveri, er å bruke en fysisk lås, som må gjennom de vanskelig tilgjengelige bøylene ved bakdekket. Vi er ikke imponert.

Konklusjon

‘Skomaker, bli ved din lest’ er et kjent gammelt ordtak, og selv om den opprinnelige formen av ordtaket, ‘Ne sutor supra crepidam judicaret (ikke bør en skomaker dømme utover skoen)’, stammer helt tilbake fra oldtiden, er det åpenbart fortsatt relevant. I hvert fall når det gjelder el-sparkesykkelen Acer ES Series 5, som vi virkelig ikke vil anbefale til noen.

Acer ES Series 5 1
I ‘Acer Escooter-app’ får man blant annet et overblikk over hvor langt man har kjørt, og hvor mye strøm som er igjen på batteriet. (Foto: Peter Gotschalk)

Motorkraften er i det lavere sjiktet i forhold til sparkesykkelens relativt høye vekt, noe som betyr at akselerasjonen foregår i sneglefart. Appen, som er nødvendig for å innstille annet enn de mest enkle tingene, er ikke så avansert, men verst er det at den innebygde tyverisikringen er helt håpløs. Det blir et ‘nei takk’ herfra, Acer.

Karakter
Acer ES Series 5
Premium
Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Lyd & Bilde