Acer er nok mest kjent for sine fremragende bærbare datamaskiner, men som den kinesiske elektronikkgiganten Xiaomi har taiwanske Acer også valgt å kaste seg over elektrisk personlig transport. Blant annet i form av elsykkelen ebii, som Acer lanserte i vår, og nå også el-sparkesykkel, for eksempel Acer ES Series 5, som er bakgrunnen for denne testen.
Acer ES Series 5 er én av to sparkesykkelmodeller fra Acer, og leveres med en 350 watt motor, med maksimal hastighet på 20 km/t, som loven foreskriver. Den andre modellen, Acer ES Series 3, er mindre, lettere og billigere, men har også svakere motor.
Selv om Acer ES Series 5 med sine 350 watts motor altså ikke har markant mer motorkraft enn Xiaomi Electric Scooter 3, som må nøye seg med 300 watt, er sparkesykkelens kampvekt på 18,5 kilo, noe som er vesentlig mer enn Xiaomis 13,2 kg. Det skyldes primært det større batteriet (15 000 mAh), som sikrer en rekkevidde på opptil 60 kilometer ved full lading. Det er bra at rekkevidden er relativt lang, for da slipper man å slepe den tunge sparkesykkelen opp trappene i tide og utide for lading, hvis man skulle være så uheldig å bo i en leilighet uten heis.
Kjøreopplevelsen skjemmes av langsom akselerasjon
Dekkene på 10 tommer sikrer et godt veigrep, og man står stabilt på den robuste el-sparkesykkelen, som også er utstyrt med effektive bremser, nemlig elektroniske frambremser samt skivebremser bak.
Men motoren på 350 watt føles underdimensjonert i forhold til sparkesykkelens vekt og størrelse, og det kommer til uttrykk i form av langsom akselerasjon, som dessverre er ganske ødeleggende for kjøreopplevelsen. Det er tre kjøremodus med maksimalhastigheter på henholdsvis 6 km/t, 10 km/t og 20 km/t, men når selv den raskeste kjøremodusen føles som sneglefart, er det vanskelig å bli begeistret.
Betjening
Gassen sitter ved den høyre håndbremsen, mens det ved den venstre har blitt plass til en liten ringeklokke samt betjening av de innebygde blinklysene. I midten sitter en liten LED-skjerm, hvor man kan se hastigheten og hvor mye strøm som er igjen på batteriet. Like under displayet finner man også den lille knappen som er eneste mulighet for å endre på et par av sparkesykkelens innstillinger uten bruk av mobilen. Blant annet bruker man knappen for å skifte mellom de tre førnevnte kjøremodusene.
Alle andre innstillinger gjøres ved hjelp av ‘Acer Escooter-app’, hvor man blant annet kan få en oversikt over hvor langt man har kjørt, og hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Appens eneste andre funksjon – utover å slå av og på lyktene –er at man kan låse el-sparkesykkelen slik at den ikke kan kjøre selv om man skrur på gasshåndtaket. Hjulene blir rett og slett låst slik at de bare kan svinge cirka en halv omgang.
Sikkerhet (eller mangel på samme)
Andre sikkerhetsinnstillinger kan Acer ES Series 5 ikke by på, ikke engang en innebygget metallring på stellet – som på E-Way E-6075FRS – som ville kunne brukes til å låse el-sparkesykkelen fysisk fast til et sykkelstativ eller lignende.
Og det er virkelig synd, for den innebygde sikkerhetsløsningen er noe av det minst gjennomtenkte og effektive vi har opplevd. Har man låst Acer ES Series 5 via appen, forblir dekkene nemlig kun låst så lenge el-sparkesykkelen er skrudd på! Slår sparkesykkelen seg av selv (noe den gjør etter maks 60 minutter), eller er tyven så frekk at han eller hun rett og slett slår av strømmen ved å trykke på knappen under displayet, slutter dekklåsen med å virke, og vedkommende kan bare dra av sted med sparkesykkelen uten ytterligere hindringer. Og nei, dekklåsen gjenaktiveres ikke når man slår på sparkesykkelen igjen.
Den eneste måten å sikre Acer ES Series 5 mot tyveri, er å bruke en fysisk lås, som må gjennom de vanskelig tilgjengelige bøylene ved bakdekket. Vi er ikke imponert.
Konklusjon
‘Skomaker, bli ved din lest’ er et kjent gammelt ordtak, og selv om den opprinnelige formen av ordtaket, ‘Ne sutor supra crepidam judicaret (ikke bør en skomaker dømme utover skoen)’, stammer helt tilbake fra oldtiden, er det åpenbart fortsatt relevant. I hvert fall når det gjelder el-sparkesykkelen Acer ES Series 5, som vi virkelig ikke vil anbefale til noen.
Motorkraften er i det lavere sjiktet i forhold til sparkesykkelens relativt høye vekt, noe som betyr at akselerasjonen foregår i sneglefart. Appen, som er nødvendig for å innstille annet enn de mest enkle tingene, er ikke så avansert, men verst er det at den innebygde tyverisikringen er helt håpløs. Det blir et ‘nei takk’ herfra, Acer.